Naomi’s Road To CrossFit Games Masters 2020: Progressie in actie

HealthCreators trainer Naomi heeft zichzelf een uitdagend doel gesteld: in 2020 wil ze in de V.S. meedoen met de CrossFit Games. In de masters divisie 40+, want die leeftijd heeft ze dan net bereikt. De training hiervoor is begonnen in 2016 en 4 jaar is een forse aanloop, maar haar doel is niet alleen deelname aan de Games, maar vooral ook genieten en leren van het proces ernaartoe.
Op deze site houdt ze regelmatig haar progressie bij en wat ze de afgelopen maanden heeft geleerd. Deze keer: de kwalificatie voor de Lowlands Throwdown, op dit moment Naomi's belangrijkste wedstrijd van het jaar.

De Lowlands Throwdown is een super coole wedstrijd. Groot ook en internationaal. Het wordt gehouden in het Omnisport stadion in Apeldoorn, dat is echt best groot met tribunes vol mensen. Daarom is het in mijn wedstrijdkalender de belangrijkste (dit jaar zelfs enige) wedstrijd.
Maar: dan moet ik me wel kwalificeren!
In mijn leeftijdsklasse hebben 93 mensen zich ingeschreven, ook mensen uit het buitenland: België (Sophie!), Duitsland, Frankrijk, Polen, Luxemburg, Tjechie... Zuid Afrika zelfs. Er gaan er 15 door.

Kwalificatie

Dat kwalificeren gaat via een online competitie en die was het afgelopen weekend. Op woensdagavond om 21:00uur werden de workouts (WOD's) bekend gemaakt. Het waren er 3 die op 1 dag in de juiste volgorde gedaan moesten worden (details volgen zo). Tot zondagavond 21:00uur had je tijd om je scores in te vullen.
Om te kunnen controleren of je alles ook echt, volgens de regels gedaan hebt, moet je een (ongemonteerde) video inleveren van je WOD's. Daarnaast moet iemand je jureren (of je alle bewegingen volgens de standaards uitvoert... en die houdt ook de score voor je bij).
In de box van mijn coach Roel Bruinhof, CrossFit Imbellem in Dordrecht, was de hele zaterdag ingeruimd voor mensen die de Lowlands Throwdown Qualifiers wilden doen. Roel had zijn kwalificatie al op vrijdag gedaan. Dat was aan de ene kant handig, want hij kon uit ervaring tips geven. Aan de andere kant: hij liep echt krom van de spierpijn... dat beloofd wat voor wat er voor ons nog ging komen.

Zenuwachtig over video

In de week voor de kwalificatie, was ik best wel zenuwachtig. Natuurlijk een beetje voor de workouts en hoe ik het zou doen... maar vooral voor het maken van de video's. Zonder video, geen kwalificatie. Normaal is Brenda verantwoordelijk voor het maken van de video's, maar die zou 's ochtends de spinning geven en had ook afspraken staan met mensen bij HealthCreators. Zij dacht namelijk: Naomi is bij Roel in goede handen. Maar ik merkte dat ik me meer zorgen liep te maken over die stomme video's en dat dat in de weg kwam te staan van mijn focus op het neerzetten van een optimale prestatie. Dus: cancelde Brenda uiteindelijk haar afspraken om de video's te maken. Dat luchtte op... die verantwoordelijkheid was van mijn schouders af, nu kon ik me concentreren op atleet zijn.

Workouts

Tijdens mijn personal training bij Roel op donderdagochtend hebben we samen de kwalificatie WOD's doorgenomen.
De eerste (18.1) was een AMRAP (zo veel mogelijk herhalingen) van een rondje van 27 wall balls (14 pond bal), 9 power snatches (30 kilo bar) en... 3 RING MUSCLE UPS in 9 minuten. Aan die muscle ups werk ik nu al 3 jaar, maar de afgelopen 6 maanden was het echt een focuspunt van de training. Mijn techniek wordt beter en ik ben steeds minder afhankelijk van geluk om er een te maken. Die 3 muscle ups konden dus een bottle neck in deze WOD zijn. Dat was waarschijnlijk ook de opzet van de Lowlands Throwdown. Dat ze dit een voorwaarde vinden om je te kunnen plaatsen. Mijn doel was minimaal 1 ronde en dan zo ver mogelijk komen in de tweede...
De tweede (18.2) was een gewichthef-workout. Ook dat is een focuspunt voor mij. Vergeleken met de rest het CrossFit-veld ben ik niet sterk (echt niet). De workout was rondjes van cleans, front squats en shoulder-to-overhead. Je had 5 minuten. Het eerste rondje was 5 van elke beweging met 45kilo. Dan een rondje van 4 van elk met 55kilo. Een rondje van 3 met 65kilo. Een rondje van 2 met 75kilo. Dan een rondje met 1 van 85kilo. Als je dan nog tijd over had: zoveel mogelijk shoulder-to-overhead. Mijn doel was om zo ver mogelijk te komen in het rondje met 65kilo. Dat is tegen mijn maximale gewicht aan voor de clean.
De derde (18.3) had ik al een keer gedaan, namelijk vorig jaar op de finale van de Lowlands Throwdown zelf. Het is: 18 minuten, zoveel mogelijk herhalingen van: 150 double unders (touwtje springen), 50 chest-to-bar-pull-ups, 40 deadlifts met 60kilo, 30 burpee box jump overs en dan terug: 40deadlifts, 50 chest-to-bars, 150 double unders. Mijn focuspunt hier zijn de chest-to-bar-pull-ups, daar train ik hard op en ze zijn in vergelijking met vorig jaar enorm verbeterd. Mijn doel hier was om in ieder geval zoveel mogelijk chest-to-bars te maken op de terugweg.

Visualiseren

Na deze bespreking kreeg ik de opdracht om thuis het hele game plan te gaan visualiseren. Op de bank. Timer aan. Ogen dicht. In je hoofd de hele workout doen. Een soort oefenen zonder lichamelijk moe te worden. Dat was voor mij een interessante, leerzame en verrassende ervaring.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat je lichamelijk het werk in de afgelopen maanden erin gestopt hebt, daaraan kan je niet echt nog heel veel veranderen in de 60 uur tussen de bekendmaking wat je moet gaan doen en het startschot voor de eerste workout. Het fine tunen zit in je hoofd, in het mentale stuk van de sport. In aanloop van de Lowlands heb ik daarvoor een persoonlijke ontwikkelingstraining gevolgd bij Essence Trainingen in Amsterdam. Brenda heeft die training in 2012 al gedaan, heeft er super veel aan gehad en gaat nog regelmatig naar Essence om te assisteren en zelf aan haar doelen te werken. Ook ik heb er veel aan gehad. Wat ik heel erg merkte in de voorbereiding van de kwalificatie voor de Lowlands, is dat ik veel beter kan functioneren ondanks heftige emoties. Als ik iets eng vind bijvoorbeeld, zeg ik letterlijk tegen mezelf: "Het is alleen maar eng". Dat maakt een soort extra laagje dapperheid in me los, en dat werkt! Daarnaast merk ik dat ik beter kan blijven functioneren, wat ik ook voel op dat moment. Bijvoorbeeld: frustratie als dingen niet lopen zoals je wil. Dat kan je hopeloos in de weg zitten. Mij in iedere geval wel. Ik heb bij Essence geleerd om dat gevoel heus wel te voelen, maar te kunnen blijven kiezen om te doen wat ik wil doen, wat ik gepland had, op de manier waarop ik het wil doen. Dat helpt enorm!

Mijn kwalificatie

Afgelopen zaterdag was het dus zover. Er waren zo'n 12 man bij CrossFit Imbellem die meededen en het was echt een beetje opgezet als een wedstrijd: met heats, harde muziek en elkaar aanmoedigen.

De eerste workout...

...ging volgens plan. Ik nam mijn tijd om de muscle ups te maken en mijn opluchting was groot toen de derde lukte. Ik wist dat om me te kwalificeren je eigenlijk wel een hele ronde moest neerzetten. Dat lukte. De wall balls en snatches gaven ook in de tweede ronde geen probleem, voor een vierde muscle up had ik geen tijd meer.

//www.youtube.com/watch?v=wLi-bw8Eryg&feature=youtu.be

De tweede workout...

...ging helemaal niet volgens plan. Ik was langzamer en het lukte niet op de 65 kilo te liften. Ik was heel teleurgesteld, maar herpakte me: ik moest die score accepteren. Toen kwam Roel naar me toe, dat we een foutje hadden gemaakt in de eerste ronde. Dat ik een score van 4 zou hebben, tenzij ik 'm nu meteen (nog voor de volgende workout) opnieuw zou doen. De WOD's moeten in een bepaalde volgorde tenslotte! Dus: met een korte pauze en iedereen in de box klaar om aan te moedigen, moest ik nog een keer aan de bak. Het ging veel beter: sneller door de eerste twee bars heen en ook de 65kilo ging een keer omhoog. Nog nooit zo tevreden geweest over het maken van een fout in de eerste workout! Het scheelde me uiteindelijk 6 plekken op het scorebord!

De derde workout...

...zou wel zwaarder gaan worden: tien minuten op je maximaal gewichten liften voel je nu eenmaal meer dan 5 minuten. Daar zette ik me overheen en ik ging aan de slag zoals gevisualiseerd. Hierna was het over dus alles mocht op. Ook hier merkte ik de progressie in mijn chest-to-bar-pull-ups. Die moest ik vorig jaar in de finale een-voor-een maken en nu hield ik lang setjes van 2 vol. Dat scheelt 50% opspringen naar de bar en dat is echt veel! De burpees waren echt super zwaar, maar uiteindelijk kwam ik verder dan vorig jaar. Heel tevreden, zeker na het 2x 18.2 doen, wat mijn rust had verkort en mijn inspanning had verdubbeld.

De (voorlopige!!!) uitslag

Terwijl ik dit schrijf is de uitslag van de Lowlands Throwdown Qualifier nog niet officieel en de controle van de video's is nog niet geweest. Dus: slag om de arm. Ik sta nu TWAALFDE! Dat betekent voorlopig dus dat ik het gered heb en dat ik in het tweede weekend van oktober in de finale sta in Apeldoorn! Het is heel erg spannend ("Het is alleen maar spannend!!!", zeg ik tegen mezelf). Ik hoop wel dat als ik in Apeldoorn van start ga, jullie me komen aanmoedigen. Mijn doel: een top tien notering!
Ik kijk sowieso terug op een hele leuke dag met de fanatieke, maar ook relaxte mensen bij Imbellem!

//www.facebook.com/photo.php?fbid=2118274548207253

Meer over Naomi

Gratis e-boek: Get Things Done!

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.