Naomi’s Road to CrossFit Games Master 2020 (deel 2)

crossfit

HealthCreators hoofd coach Naomi heeft zichzelf een doel gesteld: in 2020 wil ze in Los Angels meedoen met de CrossFit Games. In de masters divisie 40+, want die leeftijd heeft ze dan net bereikt.
Vier jaar is een forse aanloop, maar haar doel is ook niet alleen de deelname aan de Games, maar vooral ook het genieten en leren van het proces ernaartoe. Op deze site houdt ze regelmatig haar progressie bij en wat zij de afgelopen maanden heeft geleerd. Zodat anderen kunnen mee-leren en -genieten.

Dik drie maanden terug postte ik het blog: Naomi’s nieuwe doel: CrossFit Games Masters 2020. Om mezelf en jullie gefocust te houden op het einddoel en de weg ernaartoe zal ik regelmatig (doel = elk kwartaal) een blog posten met mijn genomen stappen, bereikte resultaten, opgedane zelfkennis en deel ik tips uit de lessen die ik geleerd heb. Doe er je voordeel mee!CFG crossfit games 2020

Fase 1 Clean Mass Gain

De afgelopen 12 weken heb ik mij beziggehouden met voeding en vooral: veel gegeten. Ik volgde een aangepast Clean Mass Programma, geïnspireerd door de resultaten die Dallas Hartwig (een van de grondleggers van de Whole30) in het verleden heeft gehad. Ik heb onder leiding van Brenda samen met een klant (Hannes) het programma gevolgd voor 10weken (Eerst 2 weken inkomen, voeding opvoeren. Dan 6 weken volle bak ertegenaan inclusief voeding en extra supplementen. Daarna 2 weken afronden, voeding en supplementen terug schroeven).
In het vorige blog had ik al iets over dit programma verteld. Ook heb ik toen aangegeven dat ik de trainingen niet zou laten afhangen van of Hannes wel of niet op hetzelfde tijdstip kon. Dat was maar goed ook! In het begin deden we het samen, maar binnen 2 weken kwamen we er allebei achter dat het voor ons beide toch geen handige momenten waren.
Leerervaring: Samen met Hannes opnieuw gekeken wat voor ons beide werkt. Ieder voor zich in eigen trainingsruimte ging het beste werken qua tijd en planning. Om elkaar wel te stimuleren hebben we een What’s App groep gemaakt en elke keer onze resultaten gedeeld, zodat de ander dat kon evenaren of verbeteren. Om de zoveel tijd trainde we op de zondag samen in de studio en maakte dan ook progressie foto’s en wogen onszelf.

Resultaten
Wellicht hebben veel van jullie af en toe juichende posts op FaceBook voorbij zien komen met resultaten die ik bijhield in Beyond The White Board (BTWB = een app waar je je workout in kunt voeren en vervolgens kan analyseren). Maar hier een aantal nummer en cijfers van de afgelopen weken werken. 1RM betekent 1 rep max: het maximale gewicht waarmee je 1 herhaling kan maken:

De de kolom zie je de drie maanden van BTWB, je ziet de progressie van Personal Records (gele bliksemflitsen) gedurende maanden stijgen. Dat stimuleert zeker om door te gaan.

Mijn doel was om sterker te worden, daarbij had ik eigenlijk al geaccepteerd ik dat ik zwaarder zou worden en mijn vetpercentage omhoog zou Naamlooskunnen gaan. Maar dat viel allemaal wel mee. Begon op 55,6kg en BF van 15,6%. Nu weeg ik 57,1kg ook met BF van 15,6%. Overall sterker geworden, ondanks dat ik zeker 4 weken geen bar boven mijn hoofd heb gehad door schouderklachten (dit blijft een zwakke plek en ga hieraan extra aandacht besteden in het volgende 3maanden). Toch, niet onbelangrijk: doel om sterker te worden is bereikt. Time to CELEBRATE!!

Zelfinzichten

Hoewel ik iedere dag als een succes zie, was het niet elke dag feest. Zoals bij elk doel wat je nastreeft: de weg ernaartoe is nooit recht, maar heeft ups-en-downs.

Ik merk dat ik inmiddels veel beter kan omgaan met de dagen waarop de training niet gaat zoals ik wil. Voorheen kon ik mezelf nog wel eens (in mijn hoofd) op mijn kop geven als ik een gesteld (dag)doel niet haalde. De afgelopen periode heb ik veel samen getraind met Kees (die al bij me traint sinds de opening van de studio, eigenaar van De Dagvisser). Hij vind alles: “’LEUK TOCH!’. Deze positieve instelling hield ik vast, voor en tijdens de trainingen.

Om hier beter in te worden en dat om het gewenste effect te bereiken, ben ik gaan visualiseren.
Elke dag stap ik uit bed met een intentie voor die dag voor mijn lijf.
Bijvoorbeeld: Ik ga vandaag voor een set van minimaal 90kg deadlift doen
OF ik ga vandaag Front Squat doen ipv Thrusters ivm schouderklachten
OF ik geef mijn 100% inzet voor die dag.
Tijdens de week zorgde ik ervoor dat ik voor elke training gepland doelstellingen had qua gewichten. Zo kon ik tijdens de week al visualiseren dat ik die beweging met dat betreffende gewicht ging doen. Dit deed ik onbewust, maar heb onlangs een cursus gevolgde waar dit uitgebreid wordt besproken, uitgelegd en geoefend. Ben er nu dus ook bewust mee aan de slag gegaan. Ik doe dit eigenlijk alleen voor de trainingen, maar ben van plan die op meer facetten van mijn leven toe te passen.
TIP! De film The Secret legt het visualiseren supergoed uit. Al zijn ze wel de volgende stap vergeten: na het visualiseren moet je zelf aan de slag met een plan en het implementeren daarvan... alleen visualiseren is niet genoeg.
Leerervaring: Als je iets wil (bereiken), dan maak je er in je hoofd een plaatje van: hoe dat eruit ziet, welke geluiden er zijn, hoe het ruikt, hoe je erbij voelt en wat je ervaart wanneer je het bereikt hebt. In je hoofd maakt het namelijk niet uit of het echt is of niet. Het gevoel/energie wat jij bij het plaatje in je hoofd hebt, zal een uitwerking hebben op wat je bereikt: het motiveert je onderbewust om je zo te gaan gedragen dat je je doel kunt bereiken.

Rust en coach

In voorbereiding voor de volgende fase heb ik in de 10 dagen trainingsrust gehouden: ik beweeg natuurlijk veel tijdens doel crossfit games 2020mijn werk, heb me zoveel mogelijk met de fiets verplaatst, wel gewerkt aan mobiliteit, foamrollen en... slapen. Nagedacht waar mijn focus voor de komende 4 maanden zal liggen. Mijn intentie is ook deze keer weer KRACHT, maar nu wel iets meer nadruk op de olympische liften: Snatch en Clean en Jerk.
Omdat ik weet dat dat niet mijn sterkste punt is, heb ik de hulp ingeroepen van iemand die daar wel erg goed in is en waar ik een goede klik mee voelde The Dutch Gamestijdens een proeftraining. Sanne Rooijmans zal mij de komende maanden hiermee helpen. Sanne is een van de weinige Nederlanders die ervaring heeft met de CrossFit Games. Als lid van team The Dutch presteerde ze afgelopen zomer super goed in Californië. Sanne geeft ze mij ook meer inzicht in hoe ik beter mijn cardio onderdelen kan gaan timen en plannen. Hierover meer in het volgende blog.

Fase 2 Olympische liften icm cardio

liftsMijn doelen tot en met maart 2016:
Ik wil de nieuwe 12 weken trainingsperiode (minimaal 4 tot maximaal 5 trainingsdagen in de week) volledig afgerond hebben. Sommige trainingen samen met Kees/Brenda of alleen en 1x per week onder leiding van Sanne Rooijmans. Met Sanne's hulp wil ik met name mijn snelheid in het weightliften verbeteren.
Deelname aan de Open van CrossFit. Met Sanne heb ik afgesproken om mij ook alvast voor The OpenWorkouts voor te bereiden. Met name MetCon’s, een afkorting voor metabolic conditioning: cardio (roeien/touwtje springen, Air Assault Bik, rennen etc) in combinatie met (zwaar) halter werk (zie de 1RM hiernaast inclusief de Olympische liften: Snatch en Clean en Jerk.
  Ik wil verder gaan met het optimaliseren van mijn voeding onder leiding van Brenda die inmiddels haar orthomoleculaire voedingsleer en gezondheidsleer heeft voltooid. Naar aanleiding van de afgelopen weken stelt zij een nieuw plan op en evalueren elke twee weken op de effecten ervan
  Ik wil een trainingsprogramma hebben gevonden voor april tot en met juni en daarbij een trainingsmaat gevonden hebben om mij opnieuw scherp te houden en mij te stimuleren om mijn grenzen te verleggen op een gezonde manier.

Augustus

BTWB august

September

BTWB sept

Oktober

BTWB oktober

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.