Naomi’s nieuwe doel: CrossFit Games Masters 2020

Naar aanleiding van mijn vorige blog “Op weg naar succes moet je bijsturen”, over de moeite die het mij heeft gekost om mijn doel om een marathon te lopen over de Chinese muur los te laten, ben ik de afgelopen maand bezig geweest om een nieuw lange termijn doelstelling neer te zetten.
Ik vind het namelijk wel fijn om een doel te hebben om me op te focussen: iets wat een uitdaging is, wat me een kick geeft om daarvoor te trainen. In dit blog wil ik met jullie delen hoe dat proces bij mij is gegaan, wat mijn nieuwe doel is en hoe ik het opdeel in stukken om het allemaal haalbaar te houden. Wil jij ook je doelen bereiken? Lees dan verder hoe je dat kan aanpakken.

Het begin

Sinds 2013 ben ik fan van CrossFit, maar in het begin heb ik er ook wel een haat/liefde verhouding mee gehad.
Ik deed daarvoor 6x per week 90 minuten bodybuilding training, dus ik had bedacht dat ik best 5 tot 20 minuten workouts van CrossFit kon doen en dat dan 7 tot 10x per week. Qua tijd kwam ik dan nog steeds positief uit: 10 x 20 minuten is nog geen 3,5 uur, die trainingsuren maakte ik voor bodybuilding in 3 dagen!
Na een week was ik van die theorie genezen: de intensiteit van CrossFit is compleet anders. Ik ging kapot!

Daarnaast had ik ook nog een mentale stap te maken: ik ging tijdens CrossFit altijd een competitie aan met iedereen. ALLEEN… de mensen met wie ik de competitie aanging wisten hier niets van. Mijn trots, mijn ego, vond dat ik alles met de voor competitie atleten voorgeschreven gewichten moest doen. Dat heet RX en dat komt dan na afloop achter je naam te staan op het white board/scorebord in de CrossFit box.
Ik ging dus stuk op die RX-gewichten, want ik mijn hoofd dacht ik: “Ik kan toch niet op het bord komen zonder RX achter mijn naam, dan nemen ze me echt niet serieus!.” Serieus genomen worden als atleet… misschien herkennen de mensen die het vorige blog gelezen hebben die gedachte. Het is namelijk dezelfde gedachte die mij de vorige keer dwars zat: toen had ik moeite om een voor mij verkeerd doel los te laten en dat verknalde mijn plezier in hardlopen. Die gedachte had ik in het begin met CrossFit dus ook.

doel training crossfitToch leek mij all-or-nothing-strategie vruchten af te werpen: In het najaar van 2013 heb ik mij gekwalificeerd voor de Lowlands Throwdown, de Benelux kampioenschappen voor CrossFit. Met een enorme stoot adrenaline ben ik door dat competitie-weekend gekomen. Ik ben wel laatste geworden, maar op dat moment heb ik er enorm van genoten en persoonlijke records neergezet. Een nadeel: vervolgens heb ik drie weken niet kunnen trainen. Ik had mezelf helemaal over de kop getrokken!

Inmiddels ben ik goed bekend met de CrossFit trainingsmethode, weet ik beter wat ik wel en niet kan en geniet ik juist enorm van de intensiteit van de trainingen. Dus heb ik besloten voor mijn nieuwe lange termijn doel mezelf een CrossFit uitdaging stellen.
Ook nu ging ik weer het gesprek met mezelf aan (ik ga eigenlijk best vaak gesprek met mezelf aan kom ik nu achter). Hoe had dit in het begin kunnen gebeuren en hoe kan ik ervoor zorgen dat me dit niet nog een keer overkomt? Want fouten maken is niet erg, mits je ervan leert.
Leermoment: Nog nooit heb ik zoveel positieve reacties gekregen als op het vorige blog. Veel mensen zijn persoonlijk naar me toe gekomen om te zeggen dat ze het juist sterk van me vinden dat ik zo’n beslissing heb gedeeld. Deze les heb ik dus nu echt goed geleerd: wat ‘ze’ van me denken is vaak iets veel positievers dan dat ik op zo’n verbeten moment denk.

Nieuwe uitdaging

Zowel in het vorige blog als voor mijn nieuwste uitdaging wil ik mijn oplossingen met je delen (want wellicht dat ze ook voor jou kunnen werken). Mijn nieuwe lange termijn doel is namelijk: Kwalificatie CrossFit Games Masters competitie 2020, waarschijnlijk/hopelijk is dat dan nog steeds in Los Angeles.
Dan ben ik namelijk net 40 geworden en kan ik meedoen in die Masters divisie. Zelfs mijn ego moet toegeven dat meedoen met de elites niet haalbaar is voor me, daarvoor ligt het niveau te hoog en is de aanwas van topfitte jonge meiden te groot.

Planning

Om mijn doel levendig te houden, is het belangrijk dat ik er elke dag mee bezig ben en mezelf doelen stel die mij verantwoordelijk houden tussendoor.
Leerervaring: Net als met The Great Wall Marathon waar ik mij had voorbereid door het in seizoenen te doen en na elk seizoen te evalueren voor de volgende stap in het plan. Op die manier ben ik er uiteindelijk namelijk wel achter gekomen dat ik een voor mij verkeerd doel najaagde.

Vanaf de 2e week in september 2015 zal ik mij 10 weken bezig houden om sterker te worden in de negen CrossFit fundamental movements, minimaal 4 dagen per week. Daarnaast pas ik mijn voeding aan en voeg ik supplementen toe om dit effect te vergroten. Hiervoor heb ik een trainingspartner gevonden met hetzelfde doel (sterker worden in deze bewegingen). Op die manier wil ik mezelf gemotiveerd houden om op de afgesproken tijd en dag te trainen. Wel is de afspraak dat we naar ons lichaam luisteren en indien een van de twee aangeeft dat het beter is om techniek training en/of mobiliteit training te doen, dat we hier wel flexibel in zijn.
Leerervaring: Naar aanleiding van Lowlands Throwdown breakdown: tijd nemen om te werken aan je zwakke kanten in plaats van eindeloos door beuken op adrenaline.

In deze 10 weken ga ik verder oriënteren op een goed trainingsprogramma voor mij. Ik ga diverse trainingsprogramma’s bekijken die CrossFit atleten de afgelopen jaren hebben gedaan en waarmee resultaten zijn geboekt. Ik ga analyseren hoe ze dat hebben opgebouwd. Ik ga voor mezelf bekijken welke voor mij het meest realistisch is op dat moment om vol te kunnen houden.
BELANGRIJK: Ik ga in die 10 weken niet al starten met een programma dat ik vind. Het is namelijk super belangrijk om een gekozen traject een startpunt te hebben –nulmeting- en een einddatum om te doelen training Scheveningenevalueren. Voorbeelden hiervan zijn trainingsfrequentie, trainingsintensiteit, hoe herstelt mijn lichaam, frequentie mobiliteit en behoefte aan rust, effect van de veranderende voedingspatroon en supplementen, boek ik vooruitgang etc.
Deze bevindingen neem ik mee in de beslissing om de volgende stap te maken. Na die 10 weken zal ik ook een week rust inbouwen om mijn lichaam te laten herstellen en ook dit evalueren of dit te kort of te lang herstel zal zijn.
Tijdens deze week rust werk ik de geplande volgende stap uit, maar deze volgende stap kan dus anders zijn dan dat ik nu denk. Doel blijft om te zorgen dat ik dichterbij het einddoel kom in plaats van verder ervandaan.

Leerervaring: Als ik niet had ingegrepen bij mijn The Great Wall Marathon doel, had ik mezelf steeds verder van mijn einddoel en van succes verwijderd, ondanks mijn goede intenties.

Onder leiding van Brenda heb ik naast alle praktische, meetbare trainingsdoelen die ik hierboven heb genoemd ook waardes gesteld waaraan het traject moet blijven voldoen. Voor mij is dat genieten en groei geworden.

Dat betekent niet dat ik de handdoek gooi als de training een dagje minder gaat, maar wel dat mijn gevoel bij het hele project positief moet blijven. Dat blijft het als ik geniet van het traject en zolang ik voel dat ik van het proces groei: als atleet maar ook als trainer en coach. Want wanneer ik groei van zo’n persoonlijk doel, dan helpt mij dat in mijn werk met andere mensen en hun doelen.
Leerervaring: Verbeten met mijn doel omgaan, kost mij de waardes die juist in sport belangrijk voor mij zijn, heb ik geleerd van The Great Wall marathon.

Dag-/week-/maand-/kwartaal-/jaardoelstellingen

Zoals eerder gezegd is het hebben van doelstellingen belangrijk, zorgen dat je dagelijks bezig bent om naar je lange termijn doelstelling (in mijn geval: kwalificatie CF Games Masters 2020) toe te werken en niet uit het oog te verliezen. Hieronder zal ik laten zien hoe ik dit voor mezelf heb uitgewerkt voor het eerste jaar (september 2015-december 2016)

Dag
Elke dag check/voel ik hoe mijn lichaam aanvoelt voor de dag.
Heb ik een geplande training staan, vraag ik me af: is het een goede fysieke dag om deze uit te voeren. Ik de loop der jaren kan ik zeggen dat ik dat gevoel goed ontwikkelt heb. Ik ben mij ervan bewust dat niet iedereen die start met een sportief doel dat gevoel ook heeft. Dan is het beste om een professional in te schakelen die je hierin begeleid door vragen te stellen om je te leren om naar de juiste signalen te luisteren en op basis daarvan de juiste beslissing te maken voor die dag.
Daarnaast is de hoeveelheid slaap hierin heel belangrijk: een niet uitgerust lichaam kan je niet veilig door een zware belasting heen loodsen.

Week

Ik wil de vier trainingen die ik ingepland heb goed volbracht hebben.
Ik wil genoeg Whole9/Whole30-eten in huis hebben om goed voorbereid aan de volgende week te starten, dus niet achter de feiten aan lopen. Lukt het niet om het zelf allemaal te doen? Wie kan ik vragen om mij hierbij te helpen. In mijn geval vraag ik Brenda of zij deze week kans ziet om naar de markt te gaan om groente/aardappelen/fruit/vlees/vis/avocado/noten etc te kunnen halen. Zo niet, dan zal ik zelf moeten gaan of wellicht naar een andere oplossing gaan zoeken.
Ik wil graag al eten voorbereid in de koelkast/vriezer hebben staan, dat we makkelijk een simpele maaltijd in elkaar kunnen zetten. Ook dit vereist planning en samenwerking indien je samenwoont of eventueel hulp vragen indien dit nodig is.
Leerervaring: Ik ben erachter gekomen dat ik niet goed genoeg voor mijn eigen eten zorg, ik ging er te veel van uit dat Brenda het (merendeel van) het eten verzorgde. Helaas kom ik dan soms van een koude kermis thuis. Dat zorgde voor frustratie bij mij omdat ik dan honger had en geen plan. Soms reageerde ik die frustratie af terwijl IK geen overleg had gehad, noch de verwachting had uitgesproken dat er eten zou zijn of om samenwerking had gevraagd. Voor het traject van 10 weken hebben we daar wel afspraken over gemaakt.

Maand

Ik wil mijn trainingen ingevoerd hebben in Beyond The Whiteboard (een app waar je je workout in kunt voeren en vervolgens kan analyseren) en mijn wekelijke progressie wat betreft mijn gewicht (hopelijk omhoog), vet% (gelijk of lager), gewichten en verbeterpunten bij de verschillende CF fundamental movements.

doel crossfit training Ik wil een expert vinden om aan mijn zwakke punten van de Olympische Liften te werken en waar ik mij goed bij voel. Ik heb een paar namen op mijn lijstje, ga bij elk van hen een proeftraining doen en kies aan het einde van de maand degene waar ik verder mee wil.
  Ik wil een 3-4 verschillende trainingsprogramma’s gevonden hebben waar CF atleten mee werken en deze naast elkaar leggen om hun opbouw te vergelijken en zien welke mij aantrekt en past in mijn doel en levensstijl.
Leerervaring: Je moet met iemand in zee gaan, waar je sowieso mee overweg kan, die je iets kan leren, die jou op de juiste manier motiveert of in ieder geval openstaat voor een discussie hierover en zichzelf daarin wil aanpassen. Ook trainers en coaches hebben een trainer en/of een coach nodig.

Kwartaal

Ik wil de 10-12 weken trainingsperiode volledig afgerond hebben het liefst samen met mijn trainingsmaatje. Maar daar ben ik niet van afhankelijk. Ik doe dit voor MIJN doel, het is fijn en stimulerend als ik daar samen van kan genieten, maar remt het mij af of ervaar ik stress dan moet ik voor mezelf kiezen en mijn weg inslaan die ik denk dat goed voor mij is. Uiteraard wel de mogelijkheid bieden om uitleg te geven en te corrigeren als ik alles uit de relatie wil halen.
  Ik wil geanalyseerd hebben hoe de orthomoleculaire voedingsleer zijn werk heeft gedaan. Hiervoor gebruik ik de kennis van Brenda over voeding en supplementen een aanvulling zijn op mijn training. (Orthomoleculaire voedingsleer is de kennis van het optimaliseren van de lichaamsfuncties door voeding en voedingssupplementen. Brenda is bezig met de opleiding tot orthomoleculair therapeut volgens de klinische psycho-neuro-immunologie. Ook dat is een hele mond vol).
  Ik wil een trainingsprogramma hebben gevonden en uitgewerkt voor het komende kwartaal en daarbij een trainingsmaat gevonden hebben om mij opnieuw scherp te houden en mij te stimuleren om mijn grenzen te verleggen op een gezonde manier.

Jaar
Ik wil genoeg inspiratie bronnen hebben waar ik energie en stimulans uithaal. (Joke Dikhoff, Julie Foucher, Sam Briggs, Melissa en Dalles Hartwig, Eva Twardokes). Uiteraard wel kritisch blijven met wat ze zeggen en denken, daar zelf nog steeds je eigen afweging en keuzes maken.
2-4 verschillende trainingsprogramma’s gedaan of wanneer 1 goed werkt en het goed voelt daarmee doorgegaan.
Ik wil aan de CrossFit Open hebben meegedaan (een wereldwijde online competitie). Ik ga analyseren hoe leeftijdsgenoten het hebben gedaan op de Open en zien wat mijn relatieve voorsprong/achterstand is op die groep.
Ik wil naar de Games gaan om te zien hoe mijn leeftijdsgenoten het nu bij de Elites doen en wat mijn relatieve voorsprong/achterstand, opnieuw naar experts gaan kijken en opnieuw naar voeding en supplementen kijken voor het volgende jaar.
Ik wil dat ik het nog steeds leuk vind, waar ik mee bezig ben. Spreekt voor zich na mijn ervaring van vorige maand.
Ik wil groei in kennis ervaren en progressie richting mijn doel hebben.
Ik wil voor januari 2017-december 2017 de dag-/week-/maand-/kwartaal-/jaardoelstellingen zetten.

Zoals je kunt zien, zijn die jaardoelstelling niet allemaal plannen die al in beton gegoten zijn. Jaardoelstelling geven een richting aan die ik op wil. Kwartaal-doelstellingen zijn vaak ‘check en plan doelen’ om op koers te blijven. Maand/week/dag doelen zijn heel concreet: het werk wat ik nu moet doen om uit te komen waar ik wil zijn. Hierin check ik ook of mijn doel nog mijn waarde ondersteund: groeien en genieten. Dat is de enige manier om het vol te houden en succesvol te zijn.

Meer over Naomi

2 Responses to “Naomi’s nieuwe doel: CrossFit Games Masters 2020

  • Mooie website geworden en dit i echt een gaaf blog om te lezen! Wat ben je dapper, stoer en eerlijk! Ik moet eigenlijk werken aan een website, maar dit was het woggen waard…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.