Naomi’s road to CrossFit Games Masters, deel 7: Grote veranderingen

HealthCreators trainer Naomi heeft zichzelf een doel gesteld: in 2020 wil ze in de V.S. meedoen met de CrossFit Games. In de masters divisie 40+, want die leeftijd heeft ze dan net bereikt. De training hiervoor is begonnen in 2016 en 4 jaar is een forse aanloop, maar haar doel is niet alleen deelname aan de Games, maar vooral ook genieten en leren van het proces ernaartoe.
Op deze site houdt ze regelmatig haar progressie bij en wat ze de afgelopen maanden heeft geleerd.
Deze keer: grote veranderingen, van coach, van trainingsprogramma en... Naomi plaatst zich voor de Lowlands throwdown.

Laten we beginnen met het leukste nieuws, op weg naar de CrossFit Games Masters 2020: ik heb me gekwalificeerd voor de Lowlands Throwdown masters 35+!  Ik ben 7e geworden in de kwalificatie en de bovenste 15 gingen door. Dit is de grootste CrossFit wedstrijd wedstrijd voor de Benelux en een belangrijke stap voor me.
In 2013, toen ik pas een paar maanden bezig was met CrossFit, heb ik me al eens geplaatst voor de LLTD. De sport stond toen in Nederland ook nog echt in de kinderschoenen, ik denk niet dat het nu nog mogelijk is om je binnen een paar maanden te plaatsen voor zo'n grote wedstrijd. Ik heb toen echt mezelf op alle punten kunnen verbeteren... en ben allerlaatste geworden met opgeheven hoofd.
Het is super belangrijk dat ik meer wedstrijdervaring ga opdoen met het oog op mijn doel om in 2020 mee te doen met de CrossFit Games. Wedstrijden brengen altijd een andere energie, waardoor je meer kan... maar waardoor tegenslagen (verkeerd tellende judge, een lading afgekeurde herhalingen (no reps), een schuinaflopende vloer precies op het stuk waar jij staat, onduidelijkheid over starttijden), ook om een sterkere mindset vragen. Dat zijn dingen die je alleen kunt trainen in een wedstrijd. En dat gaat lukken met de Lowlands Throwdown.
De wedstrijd is op 14 en 15 oktobers in Omnisport in Apeldoorn: echt een grote hal (normaal worden er baanwieldrenwedstrijden gereden). Ik ben super enthousiast en ook wel een beetje zenuwachtig. Ik zou het superleuk vinden als jullie me komen aanmoedigen. Meer informatie over het evenement, vind je hier.

Overwinningen

Voor de Lowlands Throwdown moest ik dus een aantal kwalificatie workouts doen, drie om precies te zijn. In de tweede workout zaten ring muscle ups. Die kan ik niet... of eigenlijk moet ik nu zeggen: die kon ik niet. Want zoals ik in 2016 bij de CrossFit Open mijn eerste bar muscle up maakte, heb ik tijdens de kwalificatie van de Lowlands Throwdown mijn eerste ring muscle up gemaakt. Als ik het filmpje ervan terugkijk, lig ik helemaal in een deuk! Ik ben zo verbaasd dat het gelukt is, dat ik even de weg een beetje kwijt lijk. Ik roep nog 'What the fuck', herpak me en ga verder met de workout. Maar mijn hoofd is goud waard!

Ik heb nog meer wedstrijdjes gedaan de afgelopen tijd.  Bijvoorbeeld samen Elise Knetemann meegedaan aan de kwalificatie van de Walters Cup. We zijn door, maar hebben besloten om niet naar de finale te gaan. Aan de ene kant hebben we allebei een te volle agenda en aan de andere kant gaan er zoveel teams door naar die finale dat we er ook de tijd niet vrij voor willen maken. Toch was het leuk en leerzaam om duo-workouts te doen, samen 1 bar deadliften bijvoorbeeld of van elkaar overpakken waarbij communicatie heel belangrijk is. Ik heb 3 vrijdagavonden genoten van de kwalificatie met Elise in CrossFit 075 en ben trots op wat we neer hebben gezet.

Zwemmen

Bij CrossFit 075 heb ik deze zomer nog een grote stap gezet, tijdens een zomer-wedstrijd in een zwembad. Iedereen die me kent, weet dat ik geen fantastische zwemmer ben en dat ik er een hekel aan heb om mijn hoofd onder water te doen. Waarschijnlijk is dat gekomen omdat ik als kind hersenvliesontsteking heb gehad en heel lang buisjes in mijn oren had. Daardoor mocht mijn hoofd niet onder water en ik denk dat dat tot de dag van vandaag doorwerkt. Maar zwemmen wordt ook een steeds belangrijker onderdeel in CrossFit. Tijdens de CrossFit Games dit jaar moesten alle leeftijdscategorieën een run-swim-run doen. Daarbij moesten ze 500 meter zwemmen... dat is 20 baantjes in een normaal zwembad. Iets wat ik nu helemaal niet zou kunnen! Dus: aan de bak!
Bij CrossFit 075 hadden ze precies de workout hiervoor. In teams van 2 deden we zwemmen gecombineerd met  thrusters met kettlebells. Het waren korte baantjes, dus het moest kunnen. Ik moest me vooral even over mijn angst heenzetten!
Gelukkig had Brenda me die ochtend verrast met een zwembrilletje, een neusklemmetje en oordoppen. Zodat mijn hoofd eigenlijk waterproof was. Dat hielp, al heb ik het neusklemmetje nooit gebruikt. Ook aan het brilletje moest ik wel wennen: bij mijn eerste duik liep ie meteen vol en zag ik alsnog niets.
Al snel kwam ik erachter dat de rugslag eigenlijk mijn beste optie is en ik verbaasde mezelf over hoe hard ik nog ging. Het viel me ook op wat een ander soort inspanning zwemmen is vergeleken met andere cardio als fietsen of hardlopen. Echt iets om meer tijd in te gaan steken. Ook omdat 500 meter rugslag in open water, in een wedstrijd ook niet echt een optie is. Gelukkig heeft Brenda een tijdje op wedstrijdzwemmen gezeten en kunnen we samen aan de slag in het zwembad. Wie weet wordt ik nog een zwemmer... dat zou pas een grote verandering zijn!

Even zonder Sanne

Maar de grootste verandering in mijn voorbereiding moest nog komen: mijn coach Sanne heeft voorlopig een andere prioriteit in haar leven en heeft onze coaching voorlopig moeten stoppen. Het was al zo dat ik na mijn liesoperatie begin dit jaar een tijdje uit de running was, toen we de smaak weer te pakken hadden, begon Sanne's zwangerschapsverlof... dus heel consistent hebben we dit jaar nog niet kunnen werken. Nu is ze moeder geworden van een schatje en balans vinden wanneer je er ineens zo'n belangrijke rol als moeder bijkrijgt, blijkt wat ingrijpender dan we gedacht hadden. Ze helpt me nog steeds, maar niet meer doordat ik bij haar train. Ik snap haar beslissing helemaal, maar het is wel een enorme verandering voor me.
Na een kort moment van bezinning heb ik een aantal beslissingen kunnen nemen die tot nu toe goed lijken uit te pakken:
1. Ik heb een abonnement genomen op CompTrainMasters, het trainingsprogramma van topcrossfitcoach Ben Bergeron. Hoewel ik er nog niet helemaal uit ben of het abonnement heel veel toevoegt aan de trainingen die hij online deelt, is het wel interessant een het een tijdje intensief te volgen.
2. Ik ben lid geworden van CrossFit Binck36. Ik kan natuurlijk trainen ook in onze eigen studio, maar vooral voor gymnastics mis ik een stabiel rek. Daarnaast hebben we vloerverwarming in de studio en kan ik daardoor met gewichtheffen de bar niet laten vallen. Op zich niet erg, je wordt ook sterker van de bar netjes terug naar de grond te begeleiden... maar als je voor je maximale gewicht op de bar wil gaan, haal je het soms niet en dan valt ie. Ik kan in onze studio dus nooit voor mijn max gaan... en dat moet wel. Daarnaast vind ik het ook leuk en motiverend om in een CrossFit box te kunnen zijn. Ik reed daarvoor de afgelopen jaren steeds naar Sanne's box in Wormer, omdat ik daar trainde tenslotte. Dat ik nu gewoon op de fiets naar Binck36 kan, blijkt ook voordelen te hebben.
Ik ben ook super warm ontvangen door de mensen bij Binck36, ben ook toegevoegd aan hun team voor de Lowlands Throwdown, wat ik hartstikke tof vind.
3. Ik ga een aantal trainingen en cursussen doen, bijvoorbeeld een heel weekend Chinees gewichtheffen (bij mijn maatjes van CrossFit 075). Ook kijk ik serieus naar een gymnastics-programma van CrossFit Invictus (uit San Diego).
4. Na mijn ring-muscle-up-succes tijdens de kwalificatie, heb ik met coach Pierre Macon een aantal trainingen gedaan om minder afhankelijk te zijn van puur geluk en/of blessuregevoelige capriolen omdat ik techniek mis. Ik weet dat ik heus niet het hele techniekgat dicht krijg voor de Lowlands Throwdown... maar het voelt hartstikke goed om alles te doen in mijn 100% om het zo dicht mogelijk te krijgen.
Daarnaast wil ik over 1 ding duidelijk zijn: ik wil in de toekomst zeker weer met Sanne gaan samenwerken. Ik heb enorm veel van haar geleerd, ik vind haar een inspirerende topsporter, een fijne coach, een warm mens, een vriendin. Ik heb geen idee welke vorm onze samenwerking gaat krijgen, maar ik weet zeker dat er op weg naar mijn doel een rol voor haar is.

Mindset-werk

Waar ik de laatste tijd ook grote stappen in zet, is mijn mindset-werk. Ik was toch altijd een beetje van tot het gaatje, hard-harder-hardst... in ieder geval voor mezelf. Maar een nieuw inzicht daarin, gekregen door Ben Bergeron, heeft een heleboel voor me veranderd. Ik ben meer gaan oefenen en trainen... en houd hard-harder-hardst beperkt tot wedstrijd(simulaties). Langzaam techniek oefenen heeft me uiteindelijk die ring muscle up opgeleverd, daarvan ben ik overtuigd. En ik werk op diezelfde manier nog aan meer.
Daarnaast vloog mijn doel, meedoen aan de CrossFit Games Masters in 2020, me af en toe ook wel naar de keel. Ik schrijf er al bijna 2 jaar over en ik heb nog 2 jaar en een beetje te gaan. Maar als ik naar het niveau kijk van de categorie waaraan ik mee wil doen, dan slaat de schrik me soms ook wel om het hart. Wat als ik er jaren over roep, over schrijf, over deel... en ik haal het niet in 2020. Wat dan? Ben ik dan een loser? Daarover heb ik lange gesprekken met Brenda en ze heeft ook een aantal processen daarover met me gedaan. Dat heeft geholpen met al dat soort vragen, want uiteindelijk... ga ik over mijn inzet en niet over het resultaat. Honderden, duizenden CrossFitters over de hele wereld hebben hetzelfde doel als ik... en uiteindelijk gaan er 20 daarvan naar de Games. Ik realiseer me dat de kans om het te halen klein is en daarom is het zo belangrijk om het doel te gebruiken als stip aan de horizon. Daar wil ik naartoe... maar de weg die ik beloop in het hier-en-nu is mijn focus. Wat kan ik doen, in het hier-en-nu, om op mijn allerbeste te zijn in 2020? Hoe kan ik groeien en genieten onderweg naar 2020? Met zekerheid kan ik zeggen, dat ik mijn 100% daarin geef en dat maakt me sowieso tot een winner.
Ik wil dit ook overdragen aan de mensen die ik train bij HealthCreators, die ook werken aan hun doelen: door er actie-doelen van te maken ("Welke stap kan ik nu zetten om dichterbij dat doel te komen") in plaats van je blindstaren op het gat tussen waar je nu bent en wat je doel is, wordt werken aan dat doel leuker en kan je iedere dag succesvol zijn.

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.