Afvallen? Fitter worden? Het begint… met je karakter!

Bij HealthCreators bieden we training, mindset en nutrition. Omdat we weten dat slim trainen en gezond eten je bij je gezondheidsdoel gaan brengen. Maar vooral om de manier waarop je denkt ervoor gaat zorgen dat je dat trainen en eten ook echt gaat doen en vol gaat houden. Toch willen de meeste mensen vooral sporten of dat wij ze gaan vertellen wat ze moeten eten. Dit blog legt uit waarom wij de mnaier waarop je denkt, je mindset, een onmisbaar onderdeel vinden van je weg naar je doel.

Doelen die mensen zichzelf stellen als ze bij HealthCreators komen zijn vaak: 'fitter worden', 'afvallen', 'lekkerder in mijn vel zitten', 'meer energie hebben', 'sportprestatie verbeteren'. Dat komt uit, daar kunnen we allemaal mee helpen. Maar... we benadrukken altijd dat je het wel zelf moet doen! Veel mensen hebben al meerdere sportschoolabonnementen versleten met dezelfde doelen, hebben al tig diëten geprobeerd met dezelfde doelen... Ze lopen rond in een cirkeltje, missen een puzzelstukje: het puzzelstukje wat ervoor zorgt dat je je plan ook uitvoert. Een verandering in je karakter, je mindset.  Ook daaraan kan je bouwen. Toch wordt onze suggestie om ook daarmee te beginnen, vaak beantwoord met een frons: "Huh? Heb je niet gewoon een dieet/trainingsschema voor me?"

Verbluffende resultaten

Als je jezelf hierin herkent, vraag je dan eens af: waar is op dit moment je vorige dieetplan en/of trainingsschema? Hoe vaak heb je dat patroon al gevolgd: plan → enthousiaste uitvoering → wilskracht raakt op → laat plan los → terug bij af. Waarom denk je dat het met een nieuw schema of dieet anders gaat lopen, als je niets veranderd aan de manier waarop jij trainingsschema's en diëten uitvoert en volhoudt?
Heel veel plannen, methodes, lifestyleprogramma's, diëten werken, zolang je ze consequent uitvoert... maar de meeste mensen houden de meeste plannen niet een leven lang vol. Daarom zijn er ook zoveel verschillende plannen op de markt! Gouden handel! En de marketeers van al die schema's en diëten kunnen allemaal verbluffende resultaten claimen. Maar de meeste methodes bieden geen oplossing voor het onderliggende probleem dat mensen het niet volhouden. Ondanks dat legt de meerderheid van de mensen hun vertrouwen (en het lot van hun succes) dan ook steeds in de handen van nieuwe methodes. Het is makkelijker om toe te geven dat de vorige methode voor jou niet werkte. Toegeven dat jij niet genoeg karakter hebt ontwikkeld om het proces wat je naar je doelen kan brengen ook vol te houden... is een stuk lastiger. Hier spreekt ervaring: wij hebben allebei moeten toegeven dat we aan onderdelen van ons karakter moeten werken om resultaten te behalen. Zo heeft Brenda moeten leren corrigeren zonder eerst zichzelf te pijnigen met schaamte en schuldgevoel. Naomi heeft moeten leren dat altijd tot het gaatje gaan niet het gewenste resultaat geeft van haar training. Op dat gebied van mindset, het ontwikkelen van karaktereigenschappen die ons helpen met onze doelen, houdt het leren nooit op.

Piramide

Wij hebben deze visie al vanaf het begin van HealthCreators. Sinds kort weten we dat we deze visie delen met top-CrossFit-Coach Ben Bergeron. Hij heeft een methode ontwikkeld die hij 'The Process' noemt en die hij uitgebreid beschrijft in zijn boek "Chasing Excellence". Zijn methode biedt ons een heerlijke verdieping van wat wij tot in de puntjes van onze tenen zeker weten: mensen hebben meer nodig dan het volgende trainingsschema en de volgende dieet-hype.
Bij 'The Process' is het startpunt altijd: de karaktereigenschappen ontwikkelen die nodig zijn om resultaat te behalen, vast te houden en uit te breiden. Hij werkt met zijn topsporters met een piramide. Die piramide hebben wij aangepast om ook te kunnen werken voor mensen die niet per se kampioen hoeven te worden in een topsport-setting. Voor de duidelijkheid heb ik er even een pijltje bijgezet waar de meeste mensen beginnen:

Hoe breder je basis...

Zoals je kunt zien zijn trainingsschema's en dieetplannen slechts het topje van de piramide. De basis voor succes, de onderkant van dat piramide'tje, is vrij klein. Daaronder komt vaardigheid, meestal is dat de reden dat mensen kiezen voor begeleiding: ze willen hulp met de praktische kant van het schema en het plan. Hoe maak ik een overhead squat? Hoe maak ik een paleo-maaltijd?
Dit is ook waar alle sexy resultaten vandaan komen, waarover je goed kan vertellen op feesten en partijen: Ik heb xxx kilo gedeadlift! Ik heb Murph afgekregen onder het uur! Ik ben xxx kilo afgevallen.
Hoe meer vaardigheid je hebt, hoe beter je je trainingsschema of dieet kan uitvoeren en hoe beter je resultaten. Meer vaardigheid geeft echter geen garantie op volhouden! De basis van de piramide met 'vaardigheid en strategie' is wel breder, je kans van slagen wordt dus groter.

Minder sexy

Alles wat onder die 'vaardigheid-en-strategie-piramide' zit... is veel minder sexy. 'Proces en karakter' gaat over alle grote en kleine dingen die je moet doen (of laten) voor je resultaten en het karakter wat je moet hebben om dat dag in dag uit te doen. Hoewel je daar een ruggengraat van staal voor moet kweken, wordt er door de buitenwereld niet altijd begripvol op gereageerd. Er worden grappen gemaakt over de lunch die je meeneemt naar je werk. Je zit op een box je voetpositionering te oefen voor touwklimmen, terwijl je vrienden hun spieren flexen met zware gewichten aan hun bar.
Het gaat namelijk soms om de allerkleinste aanpassingen in je dagelijkse leven die uiteindelijk enorme resultaten geven, mits je ze trouw uitvoert... en niet na een week of 3 de handdoek gooit. En hoewel een stapeling van kleine, dagelijks terugkerende dingen, groot effect hebben, is het niet iets wat stoere verhalen oplevert. 
Niemand die na het uithijgen na een workout eens een flink boom op gaat zetten over zijn 'zelfspraak'. Dan hebben we het er liever over dat we unbroken konden gaan (dat wil zeggen: in 1x door). Of die op een verjaardag vertelt over zijn avondritueel of hoe hij zijn kernwaarden heeft vastgesteld en verhelderd. Dan deel je liever dat heerlijk gezonde recept wat ervoor gezorgd heeft dat je zoveel bent afgevallen.
In het mindset stuk, 'proces en karakter'' zit nu net wel het breedste stuk van de piramide, het beste fundament onder je plan. De onderliggende waarden als inzet en vastberadenheid. Bescheidenheid, geduld en eigen verantwoordelijkheid. Door juist dat soort kwaliteiten aan je doel te verbinden, lukt het je om geduldig de kracht in je handen te trainen (zodat je pull ups kan maken zonder uit het rek te donderen), werk je met toewijding aan je mobiliteit, leg je met zelfvertrouwen uit waarom je enorm viert dat de jarige jarig is, maar dan wel zonder 1 hap taart. Met deze karaktereigenschappen maak je trouw je eigen gezonde maaltijd.

Doorbreek de cirkel

Juist voor mensen die de cirkel nu echt eens willen doorbreken, kan een goed trainingsschema in combinatie met een lifestyle-programma als de Whole30 de oplossing zijn, inclusief werken aan de karaktereigenschappen die je nodig hebt om door te zetten (en de gewoontes die je moet afleren om succesvol te kunnen blijven). Want voor bijna alle gezondheidsdoelen (misschien zelfs alle doelen) begint resultaat in je karakter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.