Heb je het nu al moeilijk met je goede voornemens? Leer welk gewoonte-type je bent!

Wanneer ik wil dat Naomi iets doet, is dat heel makkelijk: ik zet het in haar agenda. Dikke kans dat ze het doet. Naomi is van het gewoonte-type 'volhouder'.
Wanneer je wil dat ik iets doe, zijn er een heleboel manieren: je kan zeggen dat ik het absoluut niet mag doen :-). Of je zegt dat ik je er zo'n groot plezier mee zal doen en dat ik er zo goed in ben... werkt ook vaak. Voor mij wordt het lastiger wanneer ik zelf wil dat ik iets doe. Ik ben een kruising van de gewoonte-types vrager, plichtgetrouwe met een vleugje rebel. Voor mij is veranderen van gewoonte lastiger dan voor Naomi. Maar het kan wel, vooral omdat ik weet in welk type ik vandaag wakker ben geworden.
Door HealthCreator Brenda Heskes.

Iedereen kent ze wel, van die mensen die bij iedere vraag die ze hebben, hun telefoon pakken, Google raadplegen en dan automatisch op nog een aantal vragen komen die ze ook uitzoeken. Wanneer ze overtuigd zijn van iets, dan gaan ze het ook doen. Dat zijn Vragers.
Je hebt ook van die 'regels zijn regels'-types, die juist heel weinig vragen stellen, maar doen wat er gedaan moet worden. Omdat het moet. Dat zijn Volhouders.
Iedereen kent ook de precies tegenovergestelde mensen daarvan, die doen iets juist niet omdat het moet Die zwemmen altijd tegen de stroom in, zelfs als het voor hen beter en handiger zou zijn om met de stroom mee te drijven. Als je ze niet in je persoonlijke leven hebt, dan ken je vast wel een paar beroemdheden die zo werken. Dat zijn Rebellen.
En dan heb je nog van die mensen die zichzelf helemaal of een heel eind wegcijferen om het anderen naar de zin te maken. Pleasers, maar dat heeft tegenwoordig zo'n negatieve betekenis, dat we het type niet zo noemen. Dit zijn de mensen die hun eigen projecten laten varen om andermans project te laten slagen. De mensen heel moeilijk 'nee' kunnen zeggen, behalve tegen zichzelf... en daar ook behoorlijk last van kunnen hebben. Dat zijn de plichtsgetrouwen.
Heb jij jezelf al een beetje ontdekt in  deze omschrijvingen van gewoonte-types? Je kan ook een beetje een mix zijn... net als ik.

'Better than before'

In het boek "Better than before" van de Amerikaanse schrijfster Gretchen Rubin kwam ik de gewoonte-types tegen. Terwijl ik erover zat te lezen, zag ik de mensen in mijn omgeving in de categorieën vallen... en mezelf ook. Een van de leukste trucjes die zij toepast, is kijken naar wat de verschillende types zich afvragen vlak na het wakker worden. Geef voor jezelf eerst antwoord en lees dan pas verder...
... wij wachten wel even ...
Komen ze:
Volhouders: "Wat is mijn schema, wat staat er op mijn to-do-list voor vandaag?”
Vragers: “Wat moet er gedaan worden vandaag… en waarom?”
Plichtsgetrouwen: “Wat moet ik vandaag doen?”
Rebellen: “Wat wil ik vandaag doen?”
Er zijn nog meer typische karakter eigenschappen per gewoonte-type.
Zo kunnen Volhouders prima tijd voor zichzelf vrijmaken, mits het op de agenda staat. Hun valkuil is dat ze ook nutteloze regels volgen... want: regels!
Vragers zijn te motiveren door logica, gezond verstand en eerlijkheid, maar hun behoefte aan informatie kan soms zo vertragend werken dat ze maar uit blijven stellen (zou ik noooooit doen!).
Plichtsgetrouwen houden zich prima aan hun nieuwe gewoontes... zolang andere mensen kijken. Vooral hun onvermogen om iets voor zichzelf te doen, zonder stok achter de deur van buiten, levert hen frustratie op.
Rebellen hebben een hekel aan gewoontes… ook aan goede gewoontes. Het beste werkt het voor hen om een gewoonte 'one day at a time' te doen en er iedere dag opnieuw voor te kiezen. Ze gruwen van gedrag op de automatische piloot. Al doen ze dat rebelleren wel op de automatische piloot.

Een voorbeeld: Whole30 per type

Wij zijn als HealthCreators bij ons voedingsprogramma Whole30 terecht gekomen omdat Naomi ('volhouder') meedeed met een soort paleo challenge, waarbij ze gewoon de regels volgde. Toen ze haar eerste resultaten zag, werd de 'vrager' in mij wakker en ging ik op onderzoek uit: waarom werkt dit voor haar en kan het mij ook wat brengen? Toen ik daarvan overtuigd was, zette ik mijn vegetarische levensstijl die ik al meer dan 20 jaar volhield, zo aan de kant. Wende mezelf weer aan vlees eten (alleen van biologisch, vrije uitloop dieren). En ging de Whole30 doen... Gesterkt door alles wat de vrager in mij had gevonden aan informatie hield ik dat makkelijk vol. Wat ook hielp, was dat de regels van de Whole30 nogal haaks staan op het gangbare voedingsadvies wat ik al een jaar of 30 volgde zonder dat het me bracht wat ik zocht. Dus daar eens lekker tegenin gaan, hielp de 'rebel' in mij om consequent te zijn. De enige momenten dat ik het weleens moeilijk heb met mijn Whole30-levensstijl is als de 'plichtsgetrouwe' in mij het moeilijk vind om lastige vragen te stellen in winkels of restaurants. En als ik me die dag heel plichtsgetrouw voel, dan vraag ik Naomi om dat te doen. Voor haar is dat geen enkele moeite, omdat voor haar de regel is dat je alles mag vragen en als volhouder houdt ze ook die regel trouw vol.

Wat kan je ermee?

Stel je bent 8 dagen geleden aan een goed voornemen begonnen. Dat kan zijn dat je meer wil gaan bewegen en trainen. Het kan zomaar zijn dat het er nog niet van gekomen is... wat kan je dan doen als verschillend gewoonte-type?
Als je een Volhouder bent, zet je het op de agenda. Klaar. De waarschijnlijkheid dat je het gaat doen, ligt dichtbij de 100%.
Als je een Vrager bent, maak dan een lijst met de gezondheidsvoordelen die je wil bereiken met meer bewegen en trainen. Doe desnoods wat research voor wat extra motivatie.
Als je een Plichtsgetrouwe bent... ga op zoek naar een trainingsmaatje! Hoogst waarschijnlijk ga je dan niet voor jezelf, maar voor de ander... maar who care? Als je maar gaat!
Als je een Rebel bent: kies een tegendraadse sport!Ga niet hardlopen, maar trail runnen. Ga niet naar de sportschool, maar ga CrossFitten. En zet het juist niet in de agenda: kies wanneer je gaat!

Lees meer over onze kijk op anders denken

Lees ook dit blog over gewoontes

 

reset blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.