8 grote voordelen van een groei-mindset

Heel veel van onze blogs ontstaan op deze manier:
Naomi heeft weer een nieuw soort training uitgeprobeerd of heeft bizarre nieuwe moves geleerd in een workshop bij een bewegingsguru.
Brenda heeft interessante nieuwe informatie over voeding geleerd of een experiment gedaan.
We kregen een vraag, hebben een antwoord gezocht en uitgeprobeerd en delen de resultaten met jullie...

Maar we leven ook echt op die manier! Proberen, vallen, opstaan, groeien. Wij zien het leven en ons werk als een groot leerproces en experiment: er is altijd iets uit te proberen, te ondergaan of te leren. Het levert altijd wat op.

Als je ons vraagt wat onze grootste kracht is, dan zeggen we niet 'Naomi's spieren' of "Brenda's gave om heel snel te kunnen leren"... nee, onze grootste kracht is onze groei-mindset. Zonder dat waren we nooit zo ver gekomen. Daarom delen we de 8 grootste voordelen van zo'n groei-mindset.

Groei-mindset vs Fixed-mindset

Wanneer je gelooft dat je karakter, vaardigheden, intelligentie en andere kwaliteiten vaststaan en niet of nauwelijks veranderd kunnen worden, dan heb je een fixed-mindset. Talenten zijn aangeboren: je hebt het of je hebt het niet. "Zo ben ik nou eenmaal", hoor je mensen met een zo'n mindset weleens zeggen. Ondertussen zijn ze vaak bezig hun gelijk te bewijzen (soms te bevechten) en proberen ze verandering ten koste van bijna alles te voorkomen. Uitdagingen en buiten de comfort zone gaan... vinden mensen met een fixed-mindset eng of raar. Dat doen ze liever niet en als ze het proberen en het lukt niet... geven ze meteen op. Mensen met een fixed-mindset bewijzen liever dat ze altijd al gelijk hebben gehad in wat ze doen en vinden: "Zie je wel....".

Een groei-mindset is gebaseerd op het idee dat ons karakter, vaardigheden, intelligentie en andere kwaliteiten kunnen groeien, veranderen. We kunnen ze ontwikkelen door inspanning, strategie en hulp van anderen. "Ik word misschien niet de beste in de wereld, maar ik kan wel mijn beste prestatie bereiken". Mensen met deze mindset zijn bescheiden genoeg om te weten dat er altijd een grotere expert is, zelf op hun eigen vakgebied. Dat er altijd iemand is waarvan je wat kan leren. En iemand met een groei-mindset gaat die uitdagingen, experimenten en leerprocessen gretig aan: "Ook als het mislukt, kan ik ervan leren".

Kies je mindset

Je kunt kiezen in welke mindset jij zit... en misschien heb je op verschillende gebieden wel een verschillende mindset! Dat komen wij super vaak tegen: mensen die in hun werk in een absolute groei-mindset zitten, maar ervan overtuigd zijn dat het met sporten en gezond eten nooit wat gaat worden, omdat ze niet sportief zijn.... wat een fixed-mindset is. Of die niet willen geloven dat ze een leuke avond kunnen hebben zonder alcohol en hapjes, omdat ze bourgondiërs zijn. Wat ook een fixed-mindset is.

Wij hebben beiden jaren vast gezeten in een fixed-mindset (Brenda wat meer dan Naomi). Een aantal jaren geleden we hebben we bewust zo'n groei-mindset gekozen. We hebben 'm ontwikkeld en hebben soms elkaar nodig om erin te blijven. Dit zijn de 8 grootste voordelen die wij daardoor ervaren:

1. Meer eigenwaarde

Denken dat je iets niet kan en ook nooit zal kunnen, is jezelf min of meer een gebrek aanpraten, een tekortkoming. En tekortkomingen knagen aan je gevoel van eigenwaarde. Geloven dat iets wat we (nog) niet kunnen, zien als iets wat we kunnen leren... heeft een enorme boost gegeven aan ons gevoel van eigenwaarde.  Hoeveel pull ups kan Brenda? 0! Maar ze heeft een rotsvast vertrouwen dat ze er ooit een gaat maken... liefst voor haar 50ste! Ze kan er inmiddels 12 in de pull up trainer... Naomi heeft gezegd dat als ze er 25 kan, een 'echte' pull up ook mogelijk moet zijn... dus dat is op dit moment een doel!

De moeder van de groei-mindset, psychologie-professor Carol Dweck, schrijft in het artikel "The mindset of a champion": “Heeft niet iedereen tekortkoming? Is dat niet waar leren voor bedoeld is, om onze tekortkoming te overkomen? Tuurlijk! Maar mensen met een fixed-mindset willen geen fouten maken, geven daarom zichzelf de kans niet om hun tekortkomingen te leren kennen en te verbeteren... omdat in hun ogen een tekortkoming een blijvende zwakte is.“

Kortom: mensen met een fixed-mindset denken dat omdat ze nooit de beste deadlifter in de wereld zullen worden, het geen zin heeft om überhaupt de barbell op te tillen. Zelfs niet als ze het eigenlijk wel zouden willen en de beweging ze de kans geeft om hun lichaam sterker te maken.

2. Lol in het leren

Met een groei-mindset kijk je ernaar uit om te leren, nieuwe kennis te vergaren en nieuwe dingen te doen. Of dat nu een 7 dagen koolhydratentest, op je handen staan, een stilte-retraite of een moestuinproject is, wij duiken er met passie in. Zolang je je realiseert dat letterlijk ALLES wat je leert je beter kan maken in alle andere dingen die je al kan of nog gaat leren... dat je er een betere atleet, betere HealthCreator en/of een beter mens van kan worden. Leren en groeien zijn misschien wel de belangrijkst dingen in het leven... en de enige stomme vraag die bestaat, is de vraag die niet gesteld wordt.

3. Imperfect en goed genoeg

Hier is een heleboel wijsheid van kwetsbaarheids-professor Brene Brown overheen gegaan, maar in onze groei-mindset geloven we niet meer in perfectie. Excellence, dat is wat we willen! Het verschil? In perfectie is geen ruimte voor fouten, maar ook geen ruimte voor leren. In excellence is wat we doen altijd goed genoeg, zeker wanneer we weten dat we 100% hebben gegeven. Deze mindset hoorden we ook veelvuldig terug in allerlei interviews met CrossFit-atleten die meededen met de kwalificaties voor de komende CrossFit Games: geef alles wat je hebt en je kunt altijd tevreden zijn met je prestaties... Of zoals atleet Sheila Barden, die zich niet kwalificeerde, schreef op haar Instagram: "Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik niet meer geglimlacht heb."

4. Boost je zelfvertrouwen

Een logisch vervolg op de vorige... wanneer je zelf vind dat jouw 100% goed genoeg is, sta je compleet aan het roer van je leven... en dat is een enorme boost voor je zelfvertrouwen. Dat betekent dus niet dat er nooit meer iets mis gaat en dat je altijd wint... Het verschil is: wanneer je met de lessen die je leert terwijl je 100% je best doet, tevreden bent... kan je compleet falen en je zelfvertrouwen behouden. Dat heeft ook  professor Carol Dweck beschreven: "In een groei-mindset, betekent fouten maken en tekortkomingen hebben, niet dat je iets niet kan of dat je er nooit beter in zal worden. Het is een leermoment. Als dat je insteek is, hoef je geen ladingen zelfvertrouwen te hebben om iets nieuws te leren, je hoeft alleen te geloven dat het met tijd en aandacht beter zal worden."

5. Laat je niet in een hokje stoppen!

Naomi heeft de HEAO gedaan en werkte bij een bank voordat ze personal trainer werd. Brenda was journalist en tv-verslaggever, voordat ze orthomoleculair therapeut werd. Brenda had een bloedhekel aan sporten, maar geeft nu spinning en traint zelfs voor haar lol (en haar doelen, waaronder die pull up). Naomi woog ooit 80 kilo en tikte op een feestje zo een pannetje satésaus weg met een heel stokbroodje. Nu eet ze Whole30-ish. Brenda kreeg pas op haar 36 een relatie met een vrouw, Naomi namelijk. Grote veranderingen, die wijzen op een groei-mindset.

De overtuiging is: omdat je ooit anders was, hoef je dat niet te blijven.  Althans, als je in een groei-mindset zit niet. Zelfs niet als je moeder zegt: "Zo heb ik je niet opgevoed."
Laat je niet in een hokje stoppen! Wanneer je nieuw aspect aan jezelf ontdekt, ga ervoor... ontwikkel het, leer iets nieuws en wordt een andere versie van jezelf. Waarbij er niets verloren gaat...

6. Tegenslag? Hoort erbij!

We schreven het al bij punt 4: een groei-mindset betekent niet dat je altijd wint en nooit tegenslag hebt. Het grote verschil is dat je die tegenslag ook omarmt als een manier om beter te worden. Bijvoorbeeld: Naomi heeft na haar liesoperatie enorme sprongen gemaakt in 'geduld bij trainen'. Ze mocht weken niets doen en daarna heel langzaam beginnen. Brenda heeft in dezelfde periode geleerd dat zij ook mensen kan trainen... Op die manier wordt een tegenslag niet meteen leuk, maar wel leerzaam en een ervaring waarop we super tevreden kunnen terug kijken. Trots op hoe we de situatie hebben opgelost!

Je ziet wel vaker dat mensen naderhand een grote tegenslag in hun leven zien als een enorme waardevolle ervaring. Dat zijn mensen met een groei-mindset!

7. Stoppen met anderen de schuld geven

Aangezien mensen met een fixed-mindset als de dood zijn voor fouten... omdat ze bang zijn dat dat het bewijs is van een tekortkoming... zullen ze er alles aan doen om niet verantwoordelijk te zijn voor fouten. Zelfs als ze dat wel zijn. Ze zullen zich in bochten wringen om anderen de schuld te geven. Dat is hun manier om hun eigenwaarde te beschermen. Dit is zo ondertussen aan het uitgroeien tot een volkssport: hele volksstammen wijzen naar politici, buitenlanders, voedselfabrikanten, scheidsrechters van voetbalwedstrijden en ga maar door als oorzaak van hun pijn en falen.

In haar boek quote Carol Dweck een  Amerikaanse basketbal-coach, die zei ooit: "Je faalt nooit... totdat je begint met anderen de schuld te geven." Waarmee hij bedoelt dat je pas kunt leren van je fouten als je erkent dat jij ze gemaakt hebt.

Bij HealthCreators hebben we 'zelfdiscipline' als een van onze pijlers van een energiek, gezond en fit leven. Daarmee bedoelen we dat je verantwoordelijkheid neemt voor je keuzes, zelfs als ze niet zo goed uitpakken. Een hapje pizza gegeten tijdens je Whole30? Neem de consequenties! Bel Brenda, maak eventueel een afspraak om samen te kijken wat je kan leren van die keuze, begin bij je volgende maaltijd weer met gezonde keuzes maken... en de volgende dag is weer dag 1 van je Whole30. Niet als straf, maar omdat dat nodig is voor het leerproces en je lichamelijk reset.

8. Verbeter je werk, je prestaties en je leven

Op Facebook kregen wij deze week een super leuk compliment van een van de mensen die al een jaar of 5 bij ons traint. Ze schreef: "Alles wat jullie doen, doen jullie met zoveel passie. Zo bewonderenswaardig." Ze heeft ons de afgelopen vijf jaar dan ook van alles zien uitproberen, zien falen, succes zien hebben...  Ze heeft gezien hoe we nieuwe methodes toepassen, die we soms nu nog steeds aanbieden... en waar we mee gestopt zijn. Wij zien het als een van de sterkste punten van HealthCreators, dat we anders zijn dan de doorsnee sportscholen... en dat komt door onze groei-mindset.

Een voorbeeld uit ons privé-leven: eind 2015 hebben wij een financiële training gevolgd bij Open Circles... omdat die in een pakket aan trainingen zat wat we hadden aangeschaft. We hadden niet het idee dat we enorme behoefte hadden aan een financiële training. Een aantal ideeën, concepten, systemen en strategieën die we daar geleerd hebben... waren compleet tegenovergesteld van hoe wij onze financiën tot dan toe regelden. Onze groei-mindset zei: proberen. Dus wij zijn gaan budgetteren volgens het systeem wat we daar geleerd hebben. Zonder dat we onszelf meer salaris zijn gaan betalen, hebben we hierdoor een enorme financiële zekerheid voor onszelf weten te creëren. Door systematisch onze vaste lasten terug te brengen. Inmiddels geven we nu bijna de helft minder uit aan vaste lasten dan voor die training. Waarmee we een heel stuk vrijer en geruster kunnen leven.

Moeilijke weg?

Het lijkt misschien een lange moeilijke weg voor iemand met een fixed-mindset om te kiezen om weer te gaan groeien. Maar dat is niet zo: het is een split-second beslissing! Op het moment dat je je realiseert dat iemand anders ook een punt kan hebben, kiest om je gelijk te laten varen en nieuwsgierig te worden naar wat nog meer kan, ben je er... op zijn minst even!

Je kunt de groei-mindset vast houden door je successen te gaan erkennen en misschien ook op te schrijven. Daarnaast is het belangrijk dat de fouten die je maakt niet meer ziet als bewijs dat je waardeloos bent, dat je iets nooit zult leren of als het einde van de wereld. Falen zal nooit een hobby worden, maar wanneer je dan de kans aangrijpt om iets te leren en beter te worden... faal je eigenlijk nooit meer ergens in!

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Lees meer over onze kijk op anders denken

 

reset blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.