Help! Ik verander mijn levensstijl… Wat eten de kinderen?!

"De HealthCreators-levensstijl werkt fantastisch voor mij, maar dat voedingsadvies... is dat ook goed voor mijn kinderen? Krijgen ze dan wel alles binnen wat ze nodig hebben?"
Het is een van de meest gestelde vragen aan ons... en tegelijkertijd één van de moeilijkste voor ons om te beantwoorden. Niet omdat we het niet weten, maar omdat het altijd lastig is om advies hierover te geven wanneer je zelf geen kinderen hebt!
Maar, onze logica is: als je jezelf beter voelt bij wat je eet in je nieuwe levensstijl, waarom zou je je kinderen dan nog het eten geven wat jou in de (gezondheids)problemen bracht? Eén geruststelling kunnen we in ieder geval geven: je kinderen zullen alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben voor een gezond, fit en energiek leven.

Hebben kinderen ander eten nodig dan volwassenen?

Het korte antwoord: nee.
Voor het langere antwoord gebruik ik onder andere de ervaringen van de Amerikaanse ancestral health expert Chris Kresser, paleo mom dr. Sarah Ballantyne, paleo-expert Robb Wolf en Whole30 creators Dallas en Melissa Hartwig. Zij hebben hier allemaal uitgebreid over geschreven en... hebben kinderen! Ze hebben een ding gemeen: ze hebben het niet op het moderne 'kinder eten'.
Sowieso: wat is kinder-eten? Producten die speciaal gemaakt zijn voor kinderen bestaan pas enkele tientallen jaren. Ik denk dat het ongeveer begonnen is toen ik een kind was: in de jaren '70. Hoewel het HealthCreators voedingsadvies een stevig fundament heeft in paleo, wat weer teruggrijpt op het voedingspatroon van jagers-verzamelaars van zo'n 10-duizend jaar geleden... hoeven we helemaal niet zo ver terug in de tijd voor een tijdperk van voor het 'kinder-eten'. Mijn ouders aten al helemaal hetzelfde als wat hun ouders aten: gewoon met de pot mee. Tegelijk. Aan tafel. Met de TV uit. Dat is al een goed begin.
Wanneer jij nu de pot die op tafel komt aanpast omdat dat gezonder is voor jou, kan je ervan uitgaan dat je kinderen (met voor de helft jouw genen en voor de helft die van je partner) het ook beter gaan doen op die voeding.
Nu moeten ze het alleen nog wel eten! Wanneer je kind nog niet zelf het voedsel genoeg kan kauwen, kan je het natuurlijk door een blender gooien. Of je gaat letterlijk old skool zoals Robb Wolf bij zijn kinderen heeft gedaan toen ze een maand of 7 waren: pre-chewing. Geen grap (ook geen verplichte aanbeveling!). Zijn vrouw en hij hebben letterlijk het eten zelf voorgekauwd... en zijn dochters hadden een voorkeur voor het gekauwde eten boven het eten uit de blender.
Tip
Eten wat wordt aangeraden om mee te beginnen zijn avocado's, bananen, zoete aardappels, pompoen, appelmoes en gekookte eidooiers.

Veilig

Jonge kinderen krijgen in het begin natuurlijk alleen maar 'nieuwe' dingen te eten... en die ontdekkingstocht gaat niet altijd soepel. Maak er geen drama van wanneer ze iets nog niet willen eten: geef iets anders en probeer het over een paar weken weer. Kleintjes kijken vaak eerst even de kat uit de boom. Ze hebben het letterlijk nodig dat ze hun ouders en/of broertjes en zusjes dit eten zien eten... en zien dat ze niet dood neervallen. Dan komen ze vanzelf tot de conclusie dat dit eten 'veilig' is. Dus: na een paar weken opnieuw aanbieden en kijken of ze er al smaak voor hebben ontwikkeld.

Kindermenu

Waar de voedselomgeving van volwassenen al een mijnenveld vol ongezonde verleiding is, is die omgeving voor kinderen zo mogelijk nog erger.  Zowel Hartwig als Kresser zijn bijvoorbeeld enorme tegenstanders van het 'kindermenu' wat veel restaurants aanbieden, en dat snappen wij. Want wat staat er meestal op het kindermenu: kipnuggets en patat. Of een pannenkoek, mini-pizza of een super simpele pasta. Alleen maar ongezonde opties! Dochter Kresser (van 6) en zoontje Hartwig (die net 4 is) bestellen in restaurants altijd gewoon van het volwassenen-menu... en ja: daar wordt regelmatig vreemd van opgekeken door de ober. Deze kinderen weten echter niet beter en lusten super graag steak met salade.
Wij snappen best dat je geen zin hebt in een dreinend kind dat zijn sla niet wil opeten in het restaurant en adviseren zeker niet om hier te beginnen met de verandering in het eetpatroon. Die begint thuis... dat is waarschijnlijk stressvol genoeg.

Hyperzoet

Ongeveer hetzelfde wat er gebeurt in restaurants, gebeurt in de supermarkt. Neem nu ontbijt en tussendoortjes: de kinderopties zijn allemaal hyperzoet, er zitten niet veel voedingsstoffen in (soms TOEGEVOEGDE vitamines en mineralen, wat eigenlijk al een aanwijzing is dat het eten zelf niets om het lijf heeft). Daarnaast kan je je afvragen: wat voor een smaak ontwikkelt een kind als het van jongs af aan al hypersmakelijk en vooral hyperZOET voedsel krijgt?
Natuurlijk: een heleboel van die producten worden gepresenteerd als gezonde of gezondere opties, maar let bij die claims eens op wat het echt inhoud. "Gezoet met het zoet uit fruit" betekent dat het barstens vol fructose zit. Fructose is prima als onderdeel van een druif, een appel of een mango, maar als je het uit het fruit isoleert... is het gewoon suiker. En wat dat betreft niet eens de minst problematische vorm!
"Natuurlijke suikers" is er ook zo'n een: gewone suiker wordt ook gemaakt van suikerbiet of suikerriet en is dus ook natuurlijk.  Ruwe aardolie is ook een natuurlijk product, betekent nog niet dat het gezond is om te eten. Waterscheerling is een plantje wat ook in Nederland groeit... hartstikke natuurlijk... totdat je leert dat het in het oude Griekenland als executiemiddel werd gebruikt. "Natuurlijk' kan dus van alles betekenen, dat op de verpakking vermelden is meestal marketing en heeft niet per se te maken met gezond eten.
Nog een probleem: Die tussendoortjes worden zowat verplicht vanuit school/opvang, omdat ze rond een uur of 10 een gezamenlijk eetmoment hebben. Dit is wat ons betreft echt een teken aan de wand: scholen die kinderen leren dat je om 10 uur hoort te snacken (misschien omdat de juf dan zelf ook een sugarcrash heeft van haar ontbijt?). Op die manier leveren ze (misschien zonder het te weten) perfecte snackconsumenten af... en mensen met gedrag wat de kans op ziektes als bijvoorbeeld metabool syndroom, obesitas en diabetes type II verhoogd. Het probleem zit voornamelijk in het gedrag, veel minder in wat de snack is.
Tip
Hoewel het voornamelijk gaat om de gewoonte er niet in te slijten dat er om bepaalde tijden gesnackt moet worden, of je nu honger hebt of niet.. geloof het of niet: daar heb je niet altijd zoveel invloed op als dat je zou willen als ouder. Natuurlijk kan je wel kijken wat je je kind meegeeft. Wanneer je kind verplicht een snack mee moet nemen naar school, experimenteer dan eens met (snack)groenten, gekookt ei(wit) en/of wat noten(pasta). Geen pindakaas, maar bijvoorbeeld amandelpasta of zonnepittenpasta Dit zijn opties met weinig koolhydraten, wat eiwitten en vetten. Dan komen je kinderen in ieder geval niet terecht in de bloedsuiker-achtbaan.

Voedingswaarden

Alle experts die ik geraadpleegd heb, aten zelf al paleo of Whole30 voordat ze ouders werden. Zij zijn er dus meteen van kleins af aan mee begonnen. Daarom gaat het volgende deel van deze serie over wat je kan doen om je kinderen mee te nemen in een andere levensstijl. Maar waarom zou je het doen?
Nou, zoals dr. Sarah Ballantyne (a.k.a. The Paleo Mom) zegt: "Voor kinderen is het misschien nog wel belangrijker dan voor volwassenen. Hun gewoontes worden nog gevormd, dus als je het nu goed doet, scheelt dat veel zoeken en aanpassen later. Plus: gluten en lectine in granen en peulvruchten zijn soms nog schadelijker voor het spijsverteringskanaal van kinderen omdat dat nog in ontwikkeling is. Voeding die rijk is in omega-3-vetzuren zijn cruciaal voor de ontwikkeling van kinderhersenen. En natuurlijk: eten met veel kleurrijke groenten en fruit leveren alle vitaminen en mineralen voor opgroeiende kinderen. Feitelijk bevat paleo-voeding veel  meer voedingsstoffen dan wat 'gewone Westerse' voeding biedt."
Chris Kresser heeft op zijn site een hele lijst staan aan voedingsstoffen waar je kind behoefte aan heeft in de groei en welke voeding daarbij hoort. Denk aan:
Proteïne → als er een bouwstof belangrijk is voor mensen in de groei, dan is het wel proteïne (eiwitten). We bestaan eruit: onze spieren en ons bindweefsel. Belangrijke enzymen worden ervan gemaakt. Belangrijke hormonen worden ervan gemaakt, denk aan melatonine dat ervoor zorgt dat je kind lekker KAN (door)slapen. Het moderne kinder-eten bestaat voornamelijk uit iets anders: koolhydraten. Dus ons voedingsadvies met plenty vis, kip, eieren en vlees is een belangrijke verbetering.
Vetoplosbare vitamines (zoals A, D,K2) →  voornamelijk uit vis en orgaanvlees. (Hoewel ik inmiddels gruwel van lever, schijn ik het als kind graag gegeten te hebben). K2 zit ook veel in eierdooiers
Choline en glycine → zijn aminozuren die bijvoorbeeld voorkomen in bouillon (echte, gemaakt van botten), eidooiers en orgaanvlees.
EPA en DHA → zijn omega3-vetzuren, belangrijk voor heel veel zaken waaronder de ontwikkeling van de hersenen. Koudwater vis is daar de belangrijkste bron voor.
Calcium → hoewel het voor kinderen vaak minder nodig is om meteen met zuivel te stoppen of te minderen, zijn er ook plenty alternatieve bronnen van calcium. Groene bladgroenten bijvoorbeeld. Broccoli, pak soy, boerenkool bijvoorbeeld  Vijgen en sinaasappels, bijvoorbeeld. Amandelen bijvoorbeeld. Maar omdat dierlijke bronnen van calcium vaak beter worden opgenomen, zou je ook kunnen denken aan zalm, ansjovis en  sardientjes (uit blik). Het is niet zo dat we aan melkproducten vastzitten voor calcium, dat willen vooral zuivelfabrikanten dat we dat geloven.

Paleo-perfect?

The Paleo mom haast zich er wel bij om te zeggen dat je je vooral geen zorgen moet maken als je kind niet 100% paleo-perfect eet en er al helemaal niet over moet gaan stressen: werk eraan om thuis alles op orde te hebben en zoveel mogelijk voedingsstofrijke voeding aan te bieden. Daar heb je de controle over en invloed op. Wanneer er buiten de deur dan eens snacks of traktaties bijkomen, dan blijft het dat: een uitzondering. Dat is zowel vanuit een standpunt van gewoontes als vanuit het standpunt van voedingswaarde helemaal prima.

Serie

Dit is het eerste deel van een serie over het HealthCreators voedingsadvies voor gezinnen met kinderen. Er komen nog 2 delen:
27 juni: Je kind helpen de overstap te maken
18 juli: Hoe ga je om met commentaar op jullie levensstijl

 

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Lees ook dit blog:

Geprogrammeerd om te eten
Brenda lees het nieuwe boek van Robb Wolf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.