Geprogrammeerd om te eten. Brenda leest het nieuwe boek van Robb Wolf

Wij, mensen, zijn geprogrammeerd om te eten. Het zit evolutionair in ons dat we het liefst weinig bewegen en veel eten. Daar zijn we mooi klaar mee, want de meeste mensen zullen om gezond, energiek en fit te zijn de strijd aan moeten met die oer-programmering. Dat is in het kort het belangrijkste punt uit het nieuwe boek van de Amerikaanse paleo-expert Robb Wolf: Wired to eat. Hierin deelt Wolf een plan van aanpak en een nieuwe methode om uit te zoeken of verschillende soorten koolhydraten je ook verschillend beïnvloeden. HealthCreator Brenda las het boek met veel interesse en plezier.

Uit Wired to Eat (door mij vertaald):
"Onze soort is zo ver gekomen omdat onze genen zo geprogrammeerd zijn dat we alles eten wat los en vast zit.

De neiging om "Alles. Op. Te. Eten.", de laatste dieet-trend te laten voor wat het is en de sportschool te zien als iets wat misschien net iets beter is dan een gevangenisstraf.... is normaal.
Het is niet gek. Het is ook niet jouw fout.

Maar, feit is: een modern Westers voedingspatroon en eindeloos op je kont zitten is niet goed voor hoe we ons voelen of eruit zien. En: het zou onozel (of op zijn minst: onwetend) zijn om te verwachten dat voedings- en levensstijlveranderingen tegen je programmering in makkelijk zouden zijn".

Robb Wolf

Dit is een stukje uit 'Wired to eat', een boek waarvoor ik maanden op een intekenlijst heb gestaan om een van de eerste exemplaren te bemachtigen. Robb Wolf is een voormalig onderzoeker in de biochemie, nu een gezondheidsexpert en schrijver van de bestseller The Paleo Solution. Maar belangrijker: hij heeft een ontzettend originele manier om taaie wetenschappelijke informatie  op te schrijven: hier en daar heel persoonlijk en vol met grappen. Ook dit keer heb ik een aantal keren hardop zitten lachen, al is het wel humor die je moet begrijpen (anders zijn het gewoon botte opmerkingen).

Wired to eat is niet het eerste boek over de paleo-levensstijl dat ik lees: ik heb een boekenplank vol! Toch weet Robb Wolf me nog te verrassen met nieuwe inzichten en feitjes. Misschien niet nieuw (qua inzicht), maar wel het belangrijkste punt: Wij, mensen, zijn geprogrammeerd om te eten. Daarnaar is het boek ook vernoemd.

Volgens Wolf is dat de belangrijkste reden waarom veel van onze goede voornemens, lijnpogingen, sportdoelen falen: we willen helemaal niet minder eten en meer bewegen. Onze hardware stuurt aan op het tegenovergestelde: meer eten, minder bewegen.
Die hardware laat zich ook nog moeilijk veranderen. En daar is nog een enorm obstakel bijgekomen....

Best werkende strategie

De reden waarom onze hardware geprogrammeerd is om alles te willen eten en zo min mogelijk te bewegen, is omdat miljoenen jaren dat de best werkende strategie is geweest. Tot recentelijk was eten redelijk schaars en sober en moesten we veel fysieke arbeid verrichten om de kost te verdienen of een maaltje bij elkaar te scharrelen. We hadden geen auto's of zelfs fietsen, dus we deden alles te voet. Dat is geen scenario van duizenden jaren geleden, maar van tientallen jaren geleden. En tientallen jaren, zelfs honderden jaren, is evolutionair gezien een super kort tijdsbestek.

Uit Wired to Eat (door mij vertaald):
De reden waarom we dik worden, ziek worden, langzaam kapot gaan, de reden waarom het zo moeilijk is om onze levensstijl en voedingspatroon te veranderen, is simpel: onze omgeving is veranderd, onze lichamen niet.

Hyper-smakelijk-voedsel

Onze omgeving is dus volgens Robb Wolf ons grootste obstakel. Hij schrijft daar gelukkig heel vrolijk en geestig over. Zo maakt hij een geweldige vergelijking tussen  muggen, lekkere trek, hyper-smakelijk-voedsel en porno met nacho's als bijgerecht.
Dat hyper-smakelijk-voedsel is waarschijnlijk de verandering die ons de meeste problemen oplevert, ook omdat het overal is. Wil je op een station naar een trein, dan kom je er niet onderuit om langs een parade van hyper-smakelijk-voedsel te lopen: bij de Starbucks, bij de koffiecorner, bij de AH-to-go... bij de Bruna! Dat speelt precies in op onze hardware: Alles. Eten.... en dan in de trein op je billen zitten. In binnensteden en winkelcentra zijn er meer aanbieders van hyper-smakelijk-voedsel, dan van andere producten. Veel van ons sociale contact draait om eten, hyper-smakelijk-voedsel... want niemand vind rauwe broccoliroosjes een leuke traktatie of 'gezellig'.

Mismatch

Om bij een oplossing te komen voor de mismatch tussen onze omgeving en onze hardware, pluist hij ook de hele situatie uit. Twee dingen worden duidelijk:

1. Onze menselijke hardware pas je niet zomaar even aan.
2. Als je je succes, gezondheid, energie en fitheid laat afhangen van het feit of het de politiek, de levensmiddelenindustrie, de maatschappij of wie-dan-ook lukt om onze omgeving zo in te richten dat gezond zijn makkelijk wordt... dan wacht je nog even. Ondertussen wordt je dan waarschijnlijk on-fit, moe en vroeg of laat ziek.

Het is dus echt aan jou, jij hebt een keuze, jij moet aan de bak om met deze hardware in deze omgeving toch gezond, energiek en fit te worden en te blijven.

Vier aanbevelingen

Hij komt tot 4 aanbevelingen, onderwerpen die je kan aanpakken: slaap, bewegen en community (Dat laatste vertaal je met gemeenschapsgevoel, maar dat dekt de lading voor mijn gevoel niet of klinkt op zijn minst oubollig. Het gaat om contact met andere mensen, die naar je luisteren, je feedback geven, je steunen, je respecteren, je in je waarde laten en waar je onwaarschijnlijk veel lol mee kan hebben).

De vierde aanbeveling; verander wat je eet... natuurlijk! Want eten is belangrijk, maar wel in de optelsom met de andere ingrediënten: slaap, beweging en (okay dan maar) gemeenschapsgevoel.
Dit zal de mensen die HealthCreators kennen bekend in de oren klinken, want wij werken met de Whole9... waarvan dit eigenlijk de samenvatting is. Heel gek is dat niet: de makers van de Whole30 en de Whole9 (Dallas en Melissa Hartwig) zijn om te beginnen in de leer bij Robb Wolf geweest.

Personalized Nutrition

Hoewel Robb Wolf met zijn eerste boek (The Paleo Solution) vooral puriteinse paleo-regels voorschreef (op hier en daar een alcoholische versnapering in de vorm van een NorCal Margarita na), slaat hij met Wired to Eat een andere weg in. Hij wil juist de mensen helpen die niet van plan zijn de rest van hun leven puur paleo te eten.

Het plan wat hij daarvoor gemaakt heeft lijkt als 2 druppels water op de Whole30 met de herintroductie. Zodat je kunt gaan uitvogelen wat bepaald eten voor jou doet. Geen diëten die voor iedereen hetzelfde zijn, one size fits all, maar een persoonlijk eetplan. Personalized Nutrition, noemt hij dat. Want als je weet wat eten met je doet, kan je kiezen of je het ondanks de consequenties toch wil eten. Dan kan je stoppen met taalgebruik als 'ik ben heel slecht bezig' en woorden als zondigen, smokkelen en balansdagen.

Uit Wired to Eat (door mij vertaald):
"Smokkelen: bewaar het voor je belastingaangifte!

Het is dood eenvoudig:
1. Je kunt niet 'smokkelen' met eten
2. Je 'eet' eten
3. Er zitten consequenties aan welk eten (en hoeveel) je in je mond stopt
4. Einde verhaal".

7 day carb test

Het plan van Wolf bestaat uit 3 fases:

1. Een maand paleo eten (of een Whole30 doen).
2. De 7 day carb test
3. Riding into the sunset, oftewel: Food Freedom (het doel van de Whole30).

Vooral die 7 day carb test vind ik interessant en ik denk dat het waardevolle informatie kan opleveren. Het kan de volgende stap zijn naar voeding die beter op jou is afgesteld.

Tijdens de 7 day carb test ga je jouw persoonlijke reactie op verschillend voedsel met koolhydraten testen. Dat doe je door het testvoedsel (als ontbijt) te eten en daarna met intervallen je bloedsuikerspiegel te meten.
Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat niet iedereen hetzelfde reageert op hetzelfde eten. Bij Robb Wolf zelf schieten zijn bloedsuikerwaardes bijvoorbeeld naar diabetes-achtige hoogtes na het eten van witte rijst. Inclusief symptomen als wazig zien en weinig energie. Terwijl als hij dezelfde hoeveelheid koolhydraten eet uit linzen, er niets aan de hand is. Daarom eet hij wel regelmatig linzen en bijna nooit rijst... en als hij rijst eet, houdt hij het bij een heel klein beetje.

Zelf uitproberen

Terwijl ik dit schrijf, doe ik een Whole30. Ook ik raak nog wel eens verder van mijn gezonde eetpatroon dan ik zelf van plan was en dan heb ik gelukkig dit programma om op terug te vallen. De bonus is nu dat ik vanaf 3 mei helemaal klaar ben voor de 7 day carb test! Zoals het er nu uitziet ga ik aardappels, zoete aardappels, rijst, kikkererwten, mango, appels en... brood (!) uitproberen. Als ik het dan nog steeds leuk vind, probeer ik ook nog quinoa en havermout uit.
Daarover zal ik jullie ter zijner tijd op de hoogte houden via Facebook. Altijd leuk: live op Facebook bij het ontbijt met mijn ochtendhoofd!

Update: Brenda's 7 day carb test

Het hele blog over mijn 7 day carb test

Video dag 1: Witte rijst

Video dag 2: Zoete aardappel

Video dag 3: Rode bieten

Video dag 4: Spelt mueslibollen

Video dag 5: Aardappels

Video dag 6: Appels

Video dag 7: 'Healthy'-buiten-de-deur-ontbijtje

Op basis van een uitgebreide vragenlijst en een persoonlijk gesprek, maakt HealthCreator Brenda een persoonlijk plan voor jouw voeding, waarbij ze uitgaat van wat je nu eet... en dat verbetert om richting je doel te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.