Hoe een ‘gezondere keuze’ je doel saboteert

Heel veel mensen willen gezonder worden.
Het eerste waar ze dan naar kijken is hun voeding. Het laatste waar ze naar willen kijken, zijn hun gewoontes.
De favoriete methode van deze mensen is: 'gezondere versies' van ongezonde voeding... en dat is een snelle manier om je doel om gezonder te worden volledig te saboteren.

'Ik weet dat suiker geen gezonde keuze is, maar ik heb [vul zoet eten naar keuze in] gevonden, maar dan gezoet met honing/agavesiroop/kokosbloesemsuiker/dadelstroop (doorhalen wat niet van toepassing is). Dat is dan toch op z'n minst een 'gezondere' keuze? Het is niet alsof ik gewone [vul zoet eten naar keuze in] eet.'
Deze vraag, en variaties erop, wordt het vaakst aan ons gesteld door mensen die bezig zijn hun eten aan te passen. Wat ze proberen is wél hun VOEDING te veranderen, maar niet hun GEDRAG rond eten. Kortom: ze willen een manier vinden om hetzelfde te blijven doen, maar met een ander resultaat. Einstein noemt dit de definitie van krankzinnigheid.

'Ik doe tenminste niet...'

Weet dit: 'Ik doe tenminste niet...' is de snelste manier om je plannen te saboteren. Je kunt er namelijk bijna elk gedrag mee vergoelijken.
'Ik heb niet de training van mijn hardloopschema gedaan, maar ik heb wel een paar keer de trap genomen op mijn werk.' Of: 'Ik heb wel drie mueslirepen op vandaag, maar tegen de taart heb ik tenminste nee gezegd.' Of: 'Ik ben nu op dag 22 van mijn Whole30 en ik vind het welletjes... 22 dagen is in ieder geval beter dan helemaal niet beginnen.' Melissa Hartwig, de grondlegger van de Whole30, heeft inmiddels miljoenen mensen geholpen om hun eten en hun gewoontes te veranderen. Zij heeft deze vraag zo vaak gekregen dat ze inmiddels zegt:

Short version: Please do not ever use this phrase with me when I’m trying to help you with change. The end.

- Melissa Hartwig, on Instagram

Het punt is: op deze manier lijkt het net alsof je alleen deze keuzes hebt: taart of mueslireep? Hardlopen of af en toe de trap nemen? Halverwege stoppen of niet beginnen? Terwijl je de derde keuze onder het tapijt moffelt. Die derde keuze is namelijk: loyaal zijn aan jezelf en het langetermijndoel dat je hebt. Je kunt namelijk ook nog kiezen voor geen taart en geen mueslireep (als je die eet zonder dat je honger hebt). Of niet hardlopen en de trap niet nemen (omdat je door je enkel bent gegaan en beter rust kan houden. Die zag je niet aankomen, he?). Je Whole30 afmaken, alle dertig dagen (omdat je pas weet of een programma werkt als je het helemaal toepast, alle regels, zolang als je je gecommitteerd hebt).
Om je gedrag goed te praten met een '...het is in ieder geval beter dan...', heeft consequenties die je nu misschien niet eens beseft.

'Gezonde' vrijbrief

Marshall Goldsmith is een expert in het veranderen van gedrag en hij noemt dit 'een vals gevoel van immuniteit creëren'. Het geeft ons een excuus om de lat niet zo hoog te leggen. Het rechtvaardigt dat we kunnen doen wat we nu willen (instant gratification), maar het ondermijnt onze motivatie te blijven gaan voor wat we het liefst willen.
Je geeft jezelf een soort 'gezonde' vrijbrief, waarop staat: 'Ik doe het in ieder geval beter dan de meeste mensen.' Wat daarachter hoort te staan is: 'Maar ik doe nog steeds niet mijn uiterste best.'
'Ik doe tenminste niet...' klinkt als een heel onschuldig (bij)zinnetje, maar als je blijvend resultaat wil hebben, echt gezonder wil worden, is dit de manier om je doel níet te behalen.

SWYPO

Het is een begrip onder mensen die het Whole30-programma volgen of hebben gevolgd. Het staat voor Sex With Your Pants On (seks met je broek aan). Het idee erachter is dat veel mensen die Paleo gaan eten op een gegeven moment hun doel om gezond te eten uit het oog verliezen. Ze gaan helemaal op in 'Paleo treats'. Op het internet zijn enorm veel creatievelingen die goed kunnen koken en van ingrediënten die strikt genomen Paleo zijn, gerechten kunnen maken die indruisen tegen alles waardoor Paleo werkt. Taart, muffins, koekjes, chocoladerepen...
Bottom line: het maakt voor je gezondheid en je gewicht niet zo gek veel uit of je nu een echte Twix eet of een Paleo Twix. De kans dat je onder het mom van 'een gezondere keuze' vaker en meer Paleo Twixen gaat eten, is levensgroot. Op die manier kom je alleen maar verder van je doel af. Daarnaast is het vaak zo dat die gezondere alternatieven wel lekker zijn, maar niet zo lekker als de echte. Net zoiets als seks, waarbij je je broek aanhoudt: SWYPO!
Naomi was de eerste van ons die een Whole30 deed, in een groepje. Dat groepje had de SWYPO-regel overgeslagen en ging vrolijk aan de Paleo-lekkernijen. De ene na de andere taart kwam voorbij in de Facebook-groep. Bij de eindweging hadden ze geen van allen hun doel bereikt, behalve Naomi die in week 2 gestopt was met SWYPO. Veel deelnemers waren in vetpercentage en gewicht beduidend omhoog gegaan. Wedden dat ze af en toe zeiden: 'Maar we eten tenminste gezonde taart!'?

Hou in je achterhoofd dat suiker = suiker = suiker = suiker. Tegen de tijd dat het opgenomen wordt in je lichaam, maakt het echt niet meer uit of de glucose en/of fructose afkomstig is van tafelsuiker, honing of kokosbloesem. En ja, honing heeft een enzymwerking, maar die verdwijnt boven de 40 graden... dus in je baksels. En kokosbloesemsuiker bevat mineralen, maar als je die uit die bron moet halen, moet je verdomd veel kokosbloesemsuiker eten. Dan valt vooral je portemonnee af, want het spul is peperduur! En wat je koopt is voornamelijk de mogelijkheid om jezelf te foppen. Al die gezonde suikeralternatieven zijn wolven in schaapskleren!

Aanpak

De enige aanpak die werkt is: blijf bewust kiezen! Stop de vergelijking met andere mensen die vreten, roken of zuipen. Dat is hun leven, jij bent verantwoordelijk voor het jouwe en dat heeft niets met hen te maken. Zelfs niet als het jou een beter gevoel over jezelf geeft. Moet je dan de rest van je leven aan het gezonde voer en mag je nooit meer iets lekkers? Natuurlijk niet! Maar kies je momenten. Wanneer iets een ongezondere keuze is, dan moet het buitengewoon lekker zijn om het waard te zijn. Of een heel speciale gelegenheid. Champagne op je trouwdag! Maar misschien ook wel hazelnootgebak van Maison Kelder op je verjaardag, als dat je ultieme treat is. Ga dan ook wel een verse halen en niet eentje uit de diepvries van een winkel die niet Maison Kelder is... en eet een stukje dat groot genoeg is om lekker te zijn en klein genoeg om speciaal te blijven.
Natuurlijk is het niet leuk dat je niet met ieder feestje mee kan doen, maar het is ook niet leuk als je al die andere uren dat er geen feest is, ontevreden bent met jezelf. Kies, neem je verantwoordelijkheid, geef jezelf geen bullshit vergelijkingen... en ons ook niet. Het enige wat we willen doen, is je helpen je doel te bereiken. Om je gedrag te veranderen zodat je je leven kan veranderen. Blijvend!

Stuur ons een bericht

[wcp_contactform id="wcpform_okw4qx4s1"]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.