Zweten met een bezemsteel: Naomi traint bij Ido Portal

De Israelische beweegexpert Ido Portal zegt dat de moderne mens maar een fractie van de beweeg-mogelijkheden van zijn lijf gebruikt.

Rollen, kruipen, strekken, hangen, draaien, buigen, zakken... het zijn maar een paar manieren waarop we ons lichaam kunnen bewegen, er zijn er nog veel meer. Zelfs in sport gebruiken we lang niet alle bewegingen. Daarmee gebruiken we niet alle mogelijkheden van ons lichaam... en dat is zonde!

Wanneer je ergens vastloopt in je training, je kan niet sneller lopen of zwaarder tillen, dan heb je meestal ergens een beperking in je 'bewegingsapparaat'. De missie van Portal is om de mens weer in contact te brengen met zijn bewegende lijf. Hij noemt het een movement culture. HealthCreators trainer Naomi ging een weekend bij hem in de leer.

"Ik sta met met uitgestrekte armen voor me en hou met beide handen een bezemsteel vast... ik ben bezig een soort bewegingspuzzel op te lossen. Mijn elleboog moet omhoog en daarna moet de bezemsteel als een soort biljartkeu door mijn linkerhand naar links glijden. Er is 1 maar: ik moet de stok op precies dezelfde plek houden. Welke bewegingen moet ik maken om mijn lijf zo om de bezemsteel te vouwen dat de bewegingspuzzel wordt opgelost?

Ik ben gewend om hard te trainen, zware gewichten boven mijn hoofd te tillen, dus dat draaien om een bezemsteel zou niet zwaar moeten zijn... maar ik zweet als een dolle. En ik vind het frustrerend omdat ik er niet uit kom... Welkom op Movement X, een workshop over bewegen, die over de gehele wereld wordt gegeven door Ido Portal.

Use your fitness

Samen met 60-70 anderen ben ik hier aanwezig, in het Belgische Gent in het weekend van 11 & 12 juni. Ik was net een klein weekje terug van mijn vakantie in Spanje, waar we veel in de buitenlucht waren en twee mooie hike-sessies gedaan hebben. Daar riepen Brenda en ik al tegen elkaar: “use your fitness”, maar na dit weekend denk ik dat het wordt: “use your body and move”.

Muscle up

Tijdens de 20-uur durende workshop heb ik veel geleerd. Ook waar ik op hoopte: een andere manier om te kijken naar de muscle up en op je handen staan/lopen. Ido Portal gebruikt daarvoor progressies naar de perfecte handstand en chin up/dip wat leid tot een muscle up. Net als wij doen in de trainingen bij HealthCreators, gelooft hij in teruggaan naar de basis. Movement, bewegelijkheid, in de kleinste bewegingen.

Bijvoorbeeld: hoe beweeg je je wervelkolom, iedere individuele wervel in je kolom, bij een handstand. In deze training heb ik op dag 1 een klein stukje meegekregen van wat mogelijk is. Hij geeft ook training van meerdere dagen waarbij je 8 tot 10 uur PER DAG werkt aan alleen de kunst van de handstand, dus ik geloof dat er zeker meer bij komt.
Daarnaast
zijn zijn locomotions iets waar hij om bekend staat(zie video) en ik heb verschillende warming up technieken geleerd.

Movement Culture

Daarnaast heeft Ido enorm veel verteld over hoe zijn ‘movement culture’ is ontstaan en dat movement EN culture los van elkaar kunnen staan, maar dat samen ze super krachtig zijn. Deze kennis kan nu gaan toepassen in mijn eigen training/leven en ook onze cliënten kennis mee laten maken in de studio als Personal Trainer.

Mijn bootcampers zijn er zelfs de dag na de workshop al mee aan de slag gegaan. We hebben de handstand geoefend door in duo's te werken. Een liggend op de grond alsof ze een handstand maken en de ander mocht dan met zijn vingers 'prikken' in de lichaamsdelen die aangespannen moesten zijn. Iedere keer een minuut lang en dan wisselen. Na 6 minuten gingen we op ons handen staan... en? De meeste stonden veel rechter op en het was makkelijker corrigeren omdat door het geprik met de vingers er een herinnering was op geslagen van hoe het voelde om aan te spannen.
De volgende dag lieten ze me weten dat ze nog spierpijn hadden ook!

Duidelijk

Ido Portal is een Israelier die in mijn ogen precies weet wat hij wil. Vanaf de eerste ontmoeting was direct duidelijk wie de “Leader of the pack” was. Bij binnenkomst geen: “Hallo en welkom”, maar: “Moet je nog plassen of water pakken, doe dat nu we starten over 5 minuten!”

Ik vind dat gek genoeg prettig, maar weet ook dat het ook als arrogant gezien kan worden. Ik werd echter gelijk op scherp gezet. Ik wilde alles wat hij te vertellen had, opnemen. Een mooie observatie die hij benoemde was: If your spine hurts, you hurt, so mobilize! (Wanneer je ruggengraat pijn doet, heb jij pijn... dus mobiliseren). Wat zoveel betekent als: in de sport zijn veel mensen gericht op STABILISEREN, we leren tegenwoordig zo veel over je core en stabiliseren dat iedereen bijna vastgeroest zit, omdat we maar ik één rechte beweging de romp kunnen inzetten. In elke andere hoek hebben we last van onze rug. Wat we ook terug zien in het aantal klachten vanaf steeds jongere leeftijd in de onderrug. Wat Ido wil aangeven is dat core en stabiliseren goed is, maar doe dat dan ook in de verschillende hoeken: mobilize.

We leren te statisch bepaalde patronen aan specifiek voor de sport, maar niet voor het leven en daardoor durven we dus niet meer 'buiten de lijntjes' te kleuren - Ido Portal

Passie

Ido geeft zelf aan niet-doel georiënteerd te zijn, maar wat hij neerzet vind ik wel degelijk doel georiënteerd. Misschien dat zijn doel niet zozeer is dat hij financieel een multimiljonair financieel wil worden (is?), maar zeker wel met de passie waarbij hij zijn boodschap overbrengt in een groep mensen daar moet iets groters, een doel, achter zitten.

Hij is een zeer gepassioneerd man die wat hij zegt ook echt waarmaakt. Wat ik ook verfrissend vond is dat hij ook gewoon af en toe op een bank zit. Maar wat hij daarnaast doet is spectaculair en inspirerend.

8 uur per dag bewegen

Hij beweegt minstens 8 uur per dag ; alleen, maar ook vaak met zijn “Tribe”, hij leest 3 a 4 boeken/studies in de week, hij reist samen met de tribe de hele wereld over, hij leert van en aan allerlei bijzondere mensen op aarde (onlangs is Ido groot in het (sport)nieuws geweest vanwege zijn samenwerking met MMA-vechter Conor McGregor) en hij deelt hij wereldwijd zijn passie en inzichten door middel van workshops, trainingcamps en gespecialiseerde trainingen.

Eerlijk gezegd, toen ik dit zag voordat ik de workshop had gevolgd, dacht ik: “Dit ga ik echt niet doen, dat ziet er raar uit”. Maar ik ben om!

Levensstijl

De afgelopen anderhalf jaar was ik al veel bewuster meer gaan bewegen, dus: niet meer trainen, meer bewegen. Het verschil is dat je het ene (trainen) doet met een sportief doel en een plan en het andere (bewegen), meer een levensstijl is.

Mijn manier van meer bewegen: minder op de bank zitten, vaker in een squat houding zitten/werken, de fiets pakken in plaats van de auto etc. Maar tijdens deze workshop heb ik nog maar een glimp opgevangen wat er allemaal nog meer mogelijk is en waar je daadwerkelijk in je sport meer profijt in kan hebben en zeker ook in je alledaagse activiteiten.

Hoe vaak komt het niet voor dat iemand die een top atleet is in welke tak van sport dan ook, in het weekend met z’n kinderen speelt of een dag in de natuur is en dan iets breekt, blesseert of afscheurt.  Volgens Ido heeft dat te maken met het feit dat we te statisch bepaalde patronen aanleren specifiek voor de sport, maar niet voor het leven en dus niet meer buiten de lijntje durven te kleuren.

Locomotion

Dit heet een locomotion:

Het is een serie van bewegingen die in elkaar overgaan. Het lijkt zelfs wel een beetje op een dans. Je snapt waarschijnlijk wel dat wanneer je hier veel mee doet, je soepeler, mobieler, sterker, meer lichaamsbesef krijgt. Wat je dan weer mee kan nemen in de alledaagse activiteiten EN in je sport.

Eerlijk gezegd, toen ik dit zag voordat ik de workshop had gevolgd, dacht ik: “Dit ga ik echt niet doen, dat ziet er raar uit”. Maar ik ben om! De workshop en het verhaal van Ido sprak mij aan en ik  herkende mezelf er wat betreft de top-atleet  die zich blesseert in het weekend ook wel in. Ik was er wel al iets anders naar gaan kijken, maar het was nog steeds summier ten opzichte van wat ik dit weekend heb ervaren.

Niets is fout

Een van de belangrijkste punten die Ido maakt, is dat geen enkele beweging of oefening fout is. Waarom alleen buigen, knielen met een rechte rug? Waarom niet met holle, bolle of S rug? Als jij er geen last van hebt... Het is een andere belasting, maar geen slechte. Integendeel, je creëert een soepel en sterk lichaam om fatsoenlijk te kunnen bewegen en elke situatie aan te kunnen. Natuurlijk riskeer je een blessure als je met een holle, bolle of S rug 100 kilo deadlift en dat is dan ook niet de bedoeling. We hebben het nu over trainen met je eigen lichaamsgewicht!

Dankbaar

Waar ik Ido erg dankbaar voor ben is de manier waarop hij coaches coacht. Ik weet zeker dat ik nu weer meer tools in mijn toolbox heb om mijn clienten meer kennis over te brengen. Maar wat ik echt subliem vond is zijn manier van communiceren voordat je daadwerkelijk de oefening ging doen.

Ido creëerde eerst de definitie/betekenis van de oefening en vervolgens leerde hij je de terminologie die tijdens de oefening ter spraken zou komen. Voorbeeld bij de schouders. Dit is een zeer complex gewricht wat veel verschillende bewegingen kan maken. Je hebt als trainer niet de tijd om in de oefening te zeggen: “breng je armen langs je lichaam, open je handpalmen naar de voorkant met je duimen van je lichaam af, hou je armen gestrekt en breng ze in een rechte lijn boven je hoofd en lift vervolgens je schouders richting je oren”. Dan wil je kunnen zeggen: “doe een opwaartse rotatie in een supinatie grip en elaveer je schouders”.

Dat kan natuurlijk alleen als de mensen je dan wel begrijpen! Door die duidelijkheid te creëren voordat de oefening begint, lost hij dat probleem op.

Terug naar de bezemsteel

Uiteindelijk lukte het me om de bewegingspuzzel op te lossen. Ik trots. Deed het meteen nog een paar keer, precies hetzelfde.

Maar toen gaf Ido Portal aan: "Heb je de puzzel opgelost, oefen het, maar wordt geen expert, wordt geen one trick pony. Los in plaats daarvan een nieuwe puzzel op".
De nieuwe puzzel was dezelfde beweging, dus ellboog omhoog en de stok als een biljartkeu door je linkerhand laten glijden... maar je moest de stok ergens houden zodat je hem niet kon zien.

Deze heb ik niet zelf kunnen oplossen, de stok schoof iedere keer toch mijn blikveld in, dus moest ik op de demonstratie van het antwoord wachten... maar als je het aardig aan me vraagt, laat ik het je zien... (nadat je eerst zelf even mag puzzelen met een bezemsteel).

Personal Training met Naomi

Wat je doel ook is: een sportief doel, gewoon fitter worden, gezonder leven, sterk worden, afvallen of... wanneer je op je 90e nog zelfstandig op de WC wil squatten, werk eraan met personal training. Naomi maakt een op maat gemaakt trainingsprogramma voor jou, jouw doel en jouw context. Dat kan personal (een-op-een) en met een Buddy (twee-op-een).

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.