Sonja: “Nu ik zwanger ben, ben ik tenminste van de burpees af”

Sonja (37) is een fanatieke bootcampster die graag met Naomi traint en met de HealthCreators-groep meedoet met evenementen. Dus toen ze vanwege haar zwangerschap haar training moest aanpassen, was de keuze logisch: personal training. Sonja: "Sommige oefeningen kan ik niet meer met mijn buik, gelukkig ben ik daardoor ook even van de burpees af!"

Hoe ben je bij HealthCreators terecht gekomen?
Sonja: "Ik doe al iets van 3,5 jaar mee met de bootcamps van Naomi, zo ben ik met haar in contact gekomen. De eerste keer moet in de zomer van 2012 geweest zijn. Een leuke groep mensen en een fanatieke trainer. Ik ben nu Sonja en Naomial maanden niet meer geweest, maar ik hoor nog steeds Naomi's aanwijzingen in mijn hoofd: Core aan!". Om daar giechelend aan toe te voegen: "Ja, dat gaat nu een beetje moeilijk: ik ben bijna 7 maanden zwanger".
Ze gaat verder: "In de zomer van 2014 deed ik met mijn werk mee aan 'The big ride for Africa', een fietstocht van Londen naar Amsterdam. Om daarvoor te trainen heb ik spinning opgepakt en ik mocht een paar keer de racefiets van Brenda lenen om ook het buiten fietsen te oefenen. Dat is toch anders. De uiteindelijke rit met een collega was op een tandem, ook weer anders. Even uit het zadel komen bij een heuveltje kan niet, je bent continue met zijn tweeën de balans aan het zoeken.  De rit ging van Londen naar Harwich, dan met de boot en verder van Hoek van Holland naar Amsterdam. Het was uiteindelijk een geweldige en zware ervaring".
Ze is dus sportief en fit zat, maar in het begin van de zwangerschap had Sonja daar letterlijk de puf niet meer voor: "In het begin heb ik nog wel gebootcampt, maar mijn lichaam zei na een tijdje: 'Ho, stop!'. Ik was echt te vermoeid, soms dacht ik al om tien uur 's ochtends: 'hoe ga ik deze dag doorkomen?', dus bootcampen zat er echt niet in. En ik ken mezelf: als ik wel was gegaan, dan ga ik in de groep op en doe ik gewoon alles mee. Dat leek me niet verstandig. Dus ik was net bezig om een oplossing hiervoor te bedenken, toen Naomi me belde omdat ik al zolang niet geweest was. Zo kwam ik op het idee om personal training te gaan doen. Vooral ook om mijn lichaam wel sterk te houden. Ik heb ook problemen met mijn rug, dat is echt mijn zwakke plek waarvoor ik regelmatig naar de chiropractor ga om alles recht te laten zetten. Daarom stelde Naomi voor om met Sascha te gaan trainen. Zij heeft een pilates-achtergrond plus dat ze zelf ook kinderen heeft en daarom uit ervaring kan spreken en trainingen kan plannen. Ze weet inderdaad precies te voorspellen wat er gaat veranderen in de volgende fase van mijn zwangerschap". 

Wat verandert er dan allemaal?
 "Alles verandert de hele tijd. Het is ook accepteren dat je steeds minder kunt. In het begin lag ik nog wel met mijn Sonja zwanger trainingbuik op een bal of deden we squat jumps... dat lukt nu natuurlijk niet meer. Ik moet nu tussen setjes oefeningen echt even bijkomen, even 3 keer rustig ademhalen, waar ik normaal tussendoor een stukje zou gaan hardlopen. Toch denk ik na iedere training weer: dat was weer best pittig. Dat vind ik wel knap: Sascha maakt iedere keer een uitdagende training die steeds weer anders is. 
Ook we werken heel gefocust aan mijn houding. Mijn linkerbil is bijvoorbeeld minder sterk, daar moet ik echt op letten dat die mee blijft doen. Of dat ik de neiging ga krijgen om mijn bekken meer naar achter te gaan kantelen. Daar werken we dan aan.

Natuurlijk, bij bootcamp word ik ook wel gecorrigeerd op techniek en houding, maar nu let er iemand een heel uur op je. Alleen op jou. Soms doe ik 10 herhalingen en krijg ik er bij 7 aanwijzingen en correcties. Maar het werkt wel: ik was pas geleden bij de chiropractor en die zei dat alles nog recht stond. Dat is ook mijn doelstelling op het moment: behoud van mijn lichaam, het sterk houden, vooral mijn rug. Ook hoop ik weer sneller fit te zijn na de bevalling. Ik weet dat iedere situatie anders is, maar dat is wel wat ik om me heen zie en hoor: als je er fit ingaat, kom je er ook fitter weer uit."

Maar waarom koos je voor personal training en niet voor een trainingsvorm speciaal voor zwangerschappen?
"Ik doe dit niet alleen als training voor de bevalling. Ik merk ook dat ik van al die focus op mijn houding en techniek straks ook veel profijt ga hebben tijdens het sporten: ik ben ontzettend vooruit gegaan. Dus daar ga ik zeker wat aan hebben als ik straks weer 'gewoon' ga trainen.
En: zo'n pufclub is niets voor mij. Ik ben wel van plan om nog een training te gaan volgen voor ademhalingstechnieken voor tijdens de bevalling. Verder ga ik goed luisteren naar de mensen die vaker bevallingen doen als het zover is. Dat is mijn plan."Sonja 3luik

Wat is het grootste verschil tussen de training nu en voor je zwangerschap? Zijn er dingen die je mist?
"Het scheelt dat ik nu geen burpees hoef te doen", grapt ze. "Maar even een rondje rennen, mis ik wel. De training nu is allemaal wel vrij statisch, vooral liggend en zittend. Dus ik kijk uit naar wanneer ik weer dynamischer kan gaan trainen, squat jumps bijvoorbeeld, want daar bedoel ik nadrukkelijk geen burpees mee. Toch merk ik wel dat ik al lang intensief sport, mijn basis is gewoon goed. En weet je wat ik vooral mis: het buiten sporten! Wind, kou, regen: ik vind het buiten gewoon echt altijd lekker."

Als ik dat zo hoor, sta je nu al te popelen om weer te bootcampen?
"Ik denk wel dat ik na de bevalling eerst weer de personal training ga doen om het allemaal weer een beetje op te Sonja posepakken. Maar daarna ga ik absoluut weer bootcampen, gewoon bij Naomi, niet in zo'n speciale bootcamp voor moeders. Ik doe dat sporten vooral voor mezelf, niet voor een soort theekrans. Ik haal mijn motivatie ook uit het trainen met anderen. Zoals de pinkster-bootcamp van vorig jaar, daarvan kan ik me echt herinneren dat ik dingen ineens sneller kon, omdat ik wilde winnen. Dan knal je gewoon door, ook als je moe bent. Maar misschien is daar nu ook wel wat in veranderd. Als ik nu 10 herhalingen moet doen en bij de achtste herhaling doe ik vanwege vermoeidheid iets niet helemaal goed, dan doe ik hem over. Bij de bootcamp telde zo'n herhaling tot nu toe gewoon!"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.