Trainen voor kracht, uithoudingsvermogen en… neurologie????

Zo moeilijk klinkt het niet: touwtje springen waarbij het touw 2x draait wanneer jij 1x springt... en toch wanneer je 'double unders' gaat leren, sla je jezelf met dat touw de striemen op je lijf zonder dat het 1x lukt...
Fru-stre-rend!
Je mist iets, je denkt dat je het niet kan, in een boze bui misschien zelf dat je het nooit zult leren... maar ook dit is te trainen.
Wanneer je een nieuwe beweging aanleert, is er vaak (zeg maar: bijna altijd) zo'n fase waarin het niet lukt... Je bent sterk genoeg, je hebt conditie genoeg en toch... lukt het niet! Wat je mist is de juiste aansturing van alle spieren, in de juiste volgorde zodat je de techniek van de beweging goed uitvoert. Dat heet je neurologie trainen en is een belangrijk onderdeel waar bijna niemand het over heeft.

Waarvoor train jij? Om sterker te worden? Je uithoudingsvermogen te verbeteren? Wat af te vallen?

Wanneer je sport, train je ook nog iets anders: je leert hoe je je lichaam moet aansturen om een bepaalde beweging te maken, je neurologie. Dat is niet vaak een doel van mensen die bij ons komen: "ik wil graag mijn neurologie verbeteren", staat op (bijna) niemands doelenlijstje. Toch is het een belangrijk aspect van trainen: of je dat nu doet voor competitie of zodat je als je negentig bent nog zelfstandig op de WC wil kunnen squatten.

Orkest

Om bewegingen te kunnen maken, moet in je lichaam een heleboel dingen op zijn plek vallen:, de juist spieren moeten aanspannen (of ontspannen), met de juiste kracht, op en in de juiste tijd, je gewrichten moeten goed functioneren, er moet voldoende energie zijn en zuurstof... om maar wat dingen te noemen.

Je lichaam werkt wat dat betreft als een orkest, waarvan jij de dirigent bent.
Wanneer het samenspel goed gaat, is de beweging krachtig en de techniek prachtig.
Wanneer de dirigent het stuk niet in de vingers heeft, wordt het een rommeltje. Dan lukt het je niet om een bepaalde beweging te maken, een bepaalde techniek uit te voeren, een bepaalde oefening te doen. En raak jij super gefrustreerd... misschien zelfs tot het punt dat je denkt: ik kan dit gewoon niet.

Veel mensen gaan dan gewoon brute kracht gebruiken om bijvoorbeeld toch een gewicht boven hun hoofd te krijgen... maar om in de vergelijking van het orkest te blijven: dat is een beetje alsof de paukenist keihard door de piano-solo heen gaat rammen... het is ook muziek/geluid, maar niet de bedoeling.

Nieuwe verbindingen

Om beter te worden, zit er maar een ding op: oefenen. Eindeloos oefenen... want wat je nodig hebt zijn nieuwe neurologische verbindingen, die leren wat en hoe je lichaam aangestuurd moet worden om het met goede techniek voor elkaar te krijgen. Daarom begint iedereen die gaat leren gewichthef-bewegingen te maken met een bezemsteel of Pvc-pijp. Het eerste wat je moet leren is: hoe voelt een beweging. Welke spieren gebruik ik, in welke volgorde... daarvoor leg je letterlijk nieuwe verbindingen in je lijf, zeker wanneer je zo'n beweging nog nooit gemaakt hebt. Daarom worden dit soort technische bewegingen stukje voor stukje aangeleerd: je moet eerst het eerste stuk van een beweging goed kunnen maken, voordat je het tweede stuk goed kan uitvoeren.

Ingesleten patroon

Echt trainen bestaat daarom ook uit 3 dingen: oefenen, workout en competitie. Dat willen de meeste van ons niet, we willen het gewoon kunnen en dan iedere training tot het gaatje gaan omdat we denken dat daar de (gezondheids-)winst ligt. Die vlieger gaat zeker voor je neurologie niet op: wanneer je met slechte techniek traint, leg je een verkeerde verbindingsroute aan... en op een gegeven moment kom je dan niet verder meer.

Bijvoorbeeld met roeien: wanneer je achter bent, moeten eerst je armen terug voordat je je benen buigt. Anders moet je iedere keer je handen met een boogje over je knieën tillen. Dat kan in het begin niet zoveel kwaad, maar op een gegeven moment kan je niet meer sneller door die techniek. Dan zal je alsnog moeten gaan oefenen om de juiste verbinding te leggen... en dat is extra frustrerend omdat je dan eerst een tijdje slechter gaat presteren voordat het beter gaat. Je moet uit het ingesleten patroon en een nieuwe neurologische weg aanleggen. En het beste is het om je oude spoor helemaal niet meer te gebruiken, ook niet als het in een workout zit. (Had ik het woord frustrerend al eens gebruikt in dit blog???)

Air squat en muscle up

Gelukkig ben je daar niet alleen in. CrossFit kampioen Katrin Davidsdottir moest toen ze begon met trainen bij coach Ben Bergeron van hem helemaal opnieuw leren squatten. Sta je daar, meervoudig deelnemer aan de CrossFit Games maanden lang te werken aan een basisoefening als de air squat.

Toen hij daar mee klaar was, gingen ze door met werken aan haar muscle ups. Die kon ze best, maar hij vond haar techniek niet efficiënt. Weer maanden werken aan techniek, aan nieuwe neurologie: ze mocht weken alleen zwaaien in de ringen. Toen dat goed ging, mocht ze 1 muscle up. Alleen als de techniek per-fect was, gingen ze door naar 2 achter elkaar. Want, wat coach Bergeron wilde bereiken is nieuwe neurologische verbindingen, zodat de techniek op de automatische piloot er helemaal goed inzit... pas dan kan je gaan richten op meer herhalingen en meer gewicht.

Oefenen, er zit niets anders op

Om je neurologie te verbeteren moet je dus eindeloos oefenen: herhalen, herhalen, herhalen, herhalen... allemaal met optimale techniek. Daarom hangt Epke Zonderland eindeloos aan die rekstok: neurologie. Daarom staat Naomi iedere dag wel even op haar handen of loopt een stukje op haar handen. Anderhalf jaar geleden, bij de WOD wars in Cyprus bakte ze er nog helemaal niets van... nu, 18 maanden later, kan ze een paar meter (redelijk) netjes lopen...  op haar handen. Zo lang kan het dus duren voordat je nieuwe verbindingen hebt gemaakt... maar het kan dus wel!

Personal Training met Naomi

Wat je doel ook is: een sportief doel, gewoon fitter worden, gezonder leven, sterk worden, afvallen of... wanneer je op je 90e nog zelfstandig op de WC wil squatten, werk eraan met personal training. Naomi maakt een op maat gemaakt trainingsprogramma voor jou, jouw doel en jouw context. Dat kan personal (een-op-een) en met een Buddy (twee-op-een).

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.