HealthCreators leert van Ben Bergeron: “Kies bewust de moeilijke weg”

Top CrossFit coach Ben Bergeron grossiert in opmerkelijk advies, wat wel bijzonder goed toepasbaar is. Een ervan is: "Choose. Hard". Hij heeft zelfs een polsbandje om met die woorden, die zoveel betekenen als : "Kies bewust de moeilijke weg". Het idee is: op de moeilijkste weg leer je het meest, over jezelf, over wat jij echt wil en wie je wil zijn. Het is nogal een tegendraads betoog in een wereld waar iedereen vooral voor gemak wil kiezen.
Het is een van de wijsheden die hij deelt op een seminar in Amsterdam, waar wij bij aanwezig zijn geweest en tot over onze oren vol inspiratie van terug zijn gekomen.

"De vraag is: Hoe je mensen hun 'full potential' laat zien, zodat ze meer gemotiveerd zijn om goede keuzes te maken, om in actie te komen voor de dingen waarvan ze zeggen dat ze ze willen bereiken? Nou: Zeg er geen woord over, begin er niet over. Focus je alleen op de volgende stap die ze kunnen zetten richting hun doel. Niemand kent zijn 'full potential', niemand weet precies waartoe hij allemaal in staat is. Wat je 'full potential' is, daar heb je geen controle over. Neem gewoon de volgende stap en je ziet vanzelf waar die naartoe leidt".

Aan het woord is top CrossFit coach Ben Bergeron, de man die mensen die bekend staan als 'de fitste op aarde' begeleidt in hun training, maar vooral in het mentale proces. Daarnaast heeft hij ook nog meer dan 400 leden in zijn CrossFit-box, die trainen niet voor wedstrijden, die trainen om gezond te worden en te blijven. Het valt op dat Bergeron de methodes die hij gebruikt voor zijn kampioenen, ook gebruikt voor 'gewone mensen' die 'zolang mogelijk uit het verzorgingshuis willen blijven'.

Het belangrijkste wat je moet hebben, of je nu de 'fitste op aarde' wil worden of de gezondste versie van jezelf is: Mental Thoughness. Je moet taai zijn en wel 'mentaal taai', stoïcijns gaan voor wat je wil doen, bereiken en zijn.

Waar het ons collectief aan ontbreekt is discipline

De makkelijke weg

Veel mensen weten natuurlijk prima wat ze willen doen, wat ze willen bereiken en wat voor een persoon ze willen zijn. Maar: vaak gedragen we ons er niet naar!

Pijn: We willen geen pijn meer in onze rug, maar de oefeningen van de fysio doen we niet.

Gezondheid: We willen een gezonde eter zijn, maar onder groepsdruk drinken we teveel wijn en schokken we een schaaltje nacho's naar binnen ondanks onze intolerantie voor mais.

Sportief: We willen iemand zijn die in de zomer een sportief lijf heeft om showen op het strand, maar de 5x per week trainen en alle gezonde eetkeuzes die daarbij horen... die willen we niet.

Droomlichaam

Waar het ons collectief aan ontbreekt is discipline. Daarom vallen we zo makkelijk ten prooi aan iedereen die ons iets wil verkopen wat ons beloofd dat we onze doelen kunnen bereiken op een makkelijke manier.  Van de makers van trainingsprogramma;s die je 'in 5 weken je droomlichaam' geven, tot de fabrikanten van 'gezonde tussendoortjes' die stijf staan van de suikers of zoetstoffen.  We trappen erin omdat we voor de makkelijke manier geen discipline hoeven te hebben. We vergeten dat de vorige 20+ pogingen op de makkelijke manier ons gebracht hebben op de plek waar we nu zijn: niet bij ons doel!

In de zaal in Amsterdam laat Ben Bergeron zijn polsbandje zien. Aan de ene kant staat het woord 'choose' (kies), aan de andere kant staat het woord 'hard' (moeilijk). "Kies de moeilijkste weg", zegt Bergeron. "Niet dat je bewust stomme dingen moet gaan doen, maar doelen die het waard zijn, zijn meestal moeilijk te behalen." Dan richt hij zich rechtstreeks tot de mensen in de zaal: "Wat jullie kunnen doen om mensen meer discipline te laten ontwikkelen, is ze laten zien wat discipline is. Show them discipline. Door zelf gedisciplineerd te zijn."
Uitdaging aanvaard!

Bergeron als inspiratie

Ben Bergeron kwam als inspiratiebron op ons pad nadat zijn atlete Katrin Davidsdottir ("Fitste vrouw op aarde" in 2015 en 2016) het een keer in een interview had over hoe hij haar mentaal had begeleid om een compleet ander mens te worden. Niet eens een andere sporter, nee: een ander mens. Dat wekte onze interesse.

Dus hebben we zijn boek gelezen en luisteren we naar zijn podcasts. Bijna alles wat hij vertelt en beschrijft herkennen wij en meestal zijn we het ook enorm met hem eens. Hij is duidelijk wel iets verder met zijn kennis als coach, als trainer van gewone mensen en kampioenen, als iemand die de moeilijke keuzes meestal wel maakt. Toen wij zagen dat hij in Amsterdam zou zijn voor een seminar, was dat geen moeilijke keuze: we gaan!

Het seminar viel uiteen in twee delen: 's ochtends een lezing met vragen stellen over 'Mental toughness en competitive excellence'. 's Middags was er een sessie "Smarter not harder - Improve your scores today". Aan die laatste heeft alleen Naomi meegedaan, omdat Brenda geen atleten-ambities heeft.

Taai zijn

Bij Bergeron draait een heleboel om toughness, taai zijn. Hij legt uit dat iedereen taai kan zijn, zeker mensen die af-en-toe zo hard trainen dat ze op de grond storten als het klaar is (zoals in CrossFit heel gebruikelijk is en voor sommige mensen bij HealthCreators ook).  Dat is niet het soort taaiheid waar hij het over heeft.

Wat je nodig hebt, is mental toughness. Zijn definitie daarvan is: Het vermogen om gefocust te blijven op wat jij moet doen, ongeacht de (wedstrijds)omstandigheden.

Waar we vaak de mist ingaan is dat we ons op allerlei dingen focussen, waar we helemaal geen invloed op hebben.
Wat het weer gaat doen.
Hoe vaak ons bericht geliket is op social media.
Het verkeer op de weg.
Of de premie voor de ziektekostenverzekering omhoog gaat.

Geen invloed

Ondanks (of misschien juist: omdat) we er geen invloed op hebben, gaat al onze aandacht en moeite uit naar dat soort dingen. En omdat we er geen invloed op hebben, gaan we klagen. Helpt niets, maar het zorgt er wel voor dat we weinig tijd en aandacht overhouden voor onze eigen rol, onze eigen verantwoordelijkheid en voor de acties die we wel kunnen ondernemen. (Paraplu mee / minder waarde hechten aan social media en echte vrienden ontmoeten / reizen via een andere weg of op een ander tijdstip / op zoek gaan naar een andere verzekeraar of geld opzij zetten).

We klagen allemaal (weleens). Stoppen met klagen is volgens Ben Bergeron een fantastisch hulpmiddel om je te houden bij de zaken waar je controle over hebt, het is de sleutel naar meer discipline.
Een fantastische oplossing, lekker simpel, niet makkelijk -> Choose. Hard.

Stoppen met klagen is volgens Ben Bergeron een fantastisch hulpmiddel om je te houden bij de zaken waar je controle over hebt, het is de sleutel naar meer discipline.

Focus op jezelf

Natuurlijk komen er bij een sportcoach voornamelijk voorbeelden uit de sport. Bergeron laat zien hoe zijn atleet Mat Fraser ('Fitste man op aarde' 2016 en 2017) de titel in 2015 door zijn vinger liet glippen doordat hij bezig was met waar zijn concurrentie was in de wedstrijd en zich frustreerde over een onderdeel wat niet lukte. Een jaar later had hij gewerkt aan mental toughness en kwam hij in eenzelfde situatie. In plaats van de titel te verspelen, wint hij het onderdeel. Door stoïcijns te doen wat hij kan.

Dit soort mental toughness oefenen wij al een tijdje, je zou bijna kunnen zeggen dat mental toughness ook een belangrijk onderdeel is van bijvoorbeeld de Whole30. Kan je stoïcijns gezonde keuzes maken, ongeacht de omstandigheden? Kan je water drinken in de kroeg? Kan je de verjaardagstaart aan je voorbij laten gaan. Allemaal: mental toughness.

Lowlands Throwdown

Naomi heeft ook haar mental toughness & competitive excellence in de praktijk gebracht toen ze meedeed aan de Lowlands Throwdown. Bijvoorbeeld toen ze kettlebell snatches moest doen met 24 kilo, terwijl ze dat tot dan toe alleen gedaan had met 16 kilo. Haar strategie was: gaan voor wat ik denk dat haalbaar is, wat ik denk dat ik op een goede dag zou kunnen. Ze schatte in: 5 tot 10 herhalingen. Ze maakte er 20 en eindigde ergens achterin. Ze was dolblij, ondanks dat ze niet eens voorbij het eerste onderdeel was gekomen (ze moest er 30, daarna nog squats op 1 been en lunges met die kettlebeel boven haar hoofd). Haar blijdschap werd door sommige mensen niet begrepen. Omdat we gewend zijn dat we ons beste vergelijken met het beste van de andere atleten op het veld. Op het seminar in Amsterdam legt Bergeron uit dat die anderen en ook het hele scorebord er absoluut niet toe doen tijdens de wedstrijd. "It's always you versus your best self". De enige waar je het tegenop hoeft te nemen is je beste zelf.

//youtu.be/ApTKx_gM6UE

Slimmer niet ingewikkelder

's Middags volgt Naomi nog het onderdeel "Smarter not harder", waarbij ze ook twee keer een WOD (workout) moet doen. Bij de eerste fokt Bergeron iedereen een beetje op en gaan ze 10 minuten lang als dollen tekeer. Daarna geeft hij een uitgebreide uitleg waarom dat niet de slimme strategie is. Naomi leert een manier om dit soort WOD's beter te lijf te gaan en mag dat meteen toepassen, want ze gaan nog een keer. Op het laatste stuk, wanneer alles eruit moet, coacht Bergeron haar naar meer dan wat ze zelf haalbaar had geacht. Beter dan haar beste zelf.

//youtu.be/0-3W15pzibc

HealthCreators: een Klaag-vrije-zone

Nieuwe kennis wordt pas waardevol wanneer je het toepast. Wanneer je het gaat doen. Daarom hebben wij besloten meteen 1 ding uit dit seminar in de praktijk te gaan brengen: we gaan ons richten op de zaken waar we controle over hebben. Van HealthCreators maken we een klaag-vrije-zone. Niet klagen. Niet zeuren. Geen excuses maken, maar verantwoordelijkheid nemen.
Dit is een uitdagend punt, ook voor ons. We vertrouwen erop dat jullie ons ook corrigeren als we ongedisciplineerd toch klagen. Het wordt een moeilijke weg. Choose. Hard.

Personal Training met Naomi

Wat je doel ook is: een sportief doel, gewoon fitter worden, gezonder leven, sterk worden, afvallen of... wanneer je op je 90e nog zelfstandig op de WC wil squatten, werk eraan met personal training. Naomi maakt een op maat gemaakt trainingsprogramma voor jou, jouw doel en jouw context. Dat kan personal (een-op-een) en met een Buddy (twee-op-een).

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.