Help! Hoe help ik mijn kind om mee te eten in mijn gezonde levensstijl?

Om kinderen gezond te laten eten is een van de grootste uitdagingen voor ouders. Zeker in een wereld vol hypersmakelijke verleidingen en marketing voor snacks en snoep die rechtstreeks op kinderen is gericht.
Voor ouders die dan vervolgens hun eigen levensstijl aanpakken en zelf anders gezond gaan eten, volgt een moeilijke keuze: hoe verander je de (zwaar bevochten!) eetgewoontes van je kinderen.
Het is een vraag die we steeds terug krijgen van ouders die bij ons een voedingsprogramma volgen en waarvan we weten dat het een advies-mijnenveld is om in te lopen... omdat wij zelf geen kinderen hebben. Aan de andere kant: de coach van Sven Kramer hoeft niet zelf zo hard te kunnen schaatsen om hem te helpen beter te worden. Dus... gaan we een dappere poging doen!
In deel 2 van deze serie: hoe help je je kind zijn/haar eetgewoontes te veranderen?

In het eerste deel van deze serie ben ik ingegaan op de voedingswaarde-kant van ons verhaal... en dat heel specifiek toegesneden op de behoeftes van kinderen. In dit deel wil ik het hebben over de overschakeling naar andere voeding voor je kinderen. En voordat je nu denkt dat ik een toverstaf heb waarmee je kinderen spinazie van het ene moment op het andere lekker vinden: helaas...

Moeilijk

Het beroemdste zinnetje uit ons voedingsprogramma Whole30 is: This. Is. Not. Hard.
Wat ermee gezegd wordt, is dat je waarschijnlijk voor veel hetere vuren hebt gestaan dan je koffie 30 dagen zwart te drinken, zelfs wanneer je geen zwarte koffie lust.
Dit zinnetje gaat voornamelijk op voor mensen die gemotiveerd zijn om iets aan hun gezondheid te veranderen en zelf kiezen om daarvoor dit programma te gaan doen. Jouw kinderen... behoren waarschijnlijk niet tot die groep! (ze drinken gelukkig ook nog geen koffie 🙂 ).
De eetgewoontes van je kinderen gezonder maken kan heel moeilijk zijn... Maar, er is altijd een maar: Wat is er belangrijker dan je kinderen de beste kans te geven op een gezond leven? Jij komt er misschien nu achter dat mais en kaas niet jouw beste keuzes zijn, dat je er ondraaglijke jeuk en een compleet gebrek aan energie van krijgt. Wat als je je kinderen kan helpen om daar niet eerst 10, 20 jaar mee rond te lopen voor er wat aan te doen? Wat als jij ze kan helpen met het belangrijkste gezondheidsdoel op aarde: het enige lichaam dat ze ooit zullen hebben. In ieder geval in dit leven.

Ervaring

De makkelijkste manier om wat wij hier aan informatie aanbieden te ontkrachten, is zeggen dat wij geen kinderen hebben en niet weten wat het is om ouders te zijn. Nogmaals: de coach van Sven Kramer hoeft niet zelf zo hard te kunnen schaatsen om Sven aanwijzingen te geven om harder te gaan. De coach van een voetbalteam hoeft zelf geen spits te zijn om een opstelling te maken.
Natuurlijk: we weten dat wij stuurlui aan wal zijn... en van alle keren dat we ouders met kinderen meemaken weten we dat het super lastig kan zijn. We hebben diep respect voor ouders die hun best doen. Dat er loopgravenoorlogen uitgevochten worden aan menig eettafel over wat er gegeten wordt en dat veel van jullie gewoon heel blij zijn als er iets naar binnen gaat. Zelfs als dat Cocopops  zijn... Maar wij zien ook ouders die het wel voor elkaar krijgen met hun kinderen, die toegewijd zijn aan het vinden van oplossingen voor praktische obstakels. De dochter van twee van onze Whole30-ers gaat sinds kort met een lunch van kip, olijven, salade en dressing naar de basisschool... op eigen verzoek! Ze hebben zelfs een lunchbox gekocht met een bakje voor de dressing en schattige mes en vork.

Jouw situatie thuis met jouw kinderen kan net zoveel verschillen van de ervaring van iemand 3 huizen verderop.... dus bombardeer niet per vergissing jullie situatie als 'normaal' voor alle gezinnen met kinderen. En: het is niemands fout! Iedereen doet zijn best, de obstakels zijn verschillend  en de resultaten zijn niet met elkaar te vergelijken.
Weet: Alleen jij kan beslissen wat en hoe jij je kind te eten geeft. Wat andere mensen met hun kind doen en wat mensen zonder kinderen vinden wat het beste is op basis van hun werk met volwassenen... is niet per se wat jij moet doen met jouw kind. Zie deze blogs als een aanmoediging om (samen met je kind) te kijken wat voor jullie mogelijk is... en neem kleine stapjes!

Paleo-experts met kinderen

Veel paleo-experts als onze Whole30/Whole9 nutrition partners Dallas & Melissa Hartwig, Robb Wolf (van Wired to eat en The paleo solution), Michelle Tam (van Nom nom paleo) & Chris Kresser (van het Kresser Institute en The Paleo Cure) hebben geschreven over hun ervaring met hun kinderen... maar zij zijn vanaf de geboorte begonnen!
Zoontje Hartwig is inmiddels 4 en heeft nog nooit (!) snoep geproefd of frisdrank gedronken. Dan is het natuurlijk makkelijker dan wanneer ze al routine hebben en trek in hypersmakelijk (maar ongezond) eten hebben ontwikkeld. (Overigens zal Melissa Hartwig de eerste zijn om toe te geven dat wat zij met haar zoon doet ook een experiment is dat compleet kan ontsporen wanneer hij eigen geld heeft en besluit eens goed te gaan rebelleren tegen die gezondheidsfreaks die zijn ouders zijn... ze vindt dit ook geen reden om nu niet te doen wat zij het beste vinden voor zijn voeding nu).
Ter informatie: Melissa heeft lang borstvoeding gegeven. Het eerste vaste voedsel wat haar zoon kreeg was geprakte eierdooier met moedermelk (omdat het dan makkelijker is door te slikken). avocado, gemalen runderlever (jawel, dat staat er) en geprakte banaan. De eierdooier ging niet meteen goed, dus daarmee zijn ze een tijdje gestopt en een paar weken later was het wel ok om te eten voor hun zoontje. Daarna zijn ze een voor een dingen gaan toevoegen die zij zelf ook aten: wortelpuree, zoete aardappel, kokosmelk, gehakt, zalm, pompoen, kokosolie, ghee, appelmoes, blauwe bessen, bakbanaan en spinazie.

Paleo-mom

Misschien wel de bekendste paleo-expert met kinderen is The Paleo Mom, Dr. Sarah Ballantyne. Zij heeft wel haar kinderen (basisschoolleeftijd) geholpen over te schakelen op (meer) paleo voeding. Dat was een weg met vallen en opstaan, waarover ze veel heeft geschreven op haar blog. Ze noemt het proces weleens 'een martelgang voor zowel kinderen als ouders'. Het kostte 6 maanden om haar dochters van een standaard-voedingspatroon over te schakelen op lacto-paleo. Zonder granen en peulvruchten, met zuivel.
Om het zichzelf iets makkelijker te maken is ze eerst haar kinderen paleo-versies gaan geven van eten wat ze sowieso al lekker vonden. Denk paleo-muffins en paleo-koekjes. Haar eerste prioriteit op basis van haar research als arts was namelijk om de granen uit het eten van haar kinderen te halen. Dingen waar ze geen 'geaccepteerde' vervanging voor kon verzinnen of maken, heeft ze geëlimineerd. Dus lange autoritten werden gedaan zonder snacks als crackers, later hebben rozijnen hun intrede gedaan.
Het ontbijt met ontbijtgranen werd vervangen door een ontbijt met graanvrije wafels naar recept uit het boek Eat Like a Dinosaur. Voor haar oudste heeft ze zelf een recept ontwikkeld: Cinnamon “French Toast” Flat Bread. De 6e versie (!) werd goedgekeurd en is nu het favoriete ontbijtrecept. Wat opvallend is: het gedrag van de meisjes verbeterde aanzienlijk na de overschakeling op een ander ontbijt en ze hadden geen energiedip meer op school.
Dat laatste is ook de ervaring van een vriendin van mij die een zoon heeft die zich moeilijk kan concentreren op school. Nadat het ontbijt met cocopops vervangen is door een ontbijt van een broodje ei (dus helemaal niet paleo, gewoon een eerste stap), gaf hij zelf aan dat hij zich rustiger voelt in de klas en beter kan opletten. Dat is een enorm verschil!
Als lunch eten de kinderen van Sarah Ballantyne meestal iets van vleeswaren of vis uit blik met rauwkost en een stuk fruit.
Voor het diner geldt de regel dat de kinderen eten wat de ouders eten, dat ze op zijn minst hun vlees en/of vis moeten opeten en er worden geen deals gemaakt waarin toetjes de beloning zijn voor het opeten van groente.
Over haar ervaring schrijft The Paleo Mom: "Ik heb mijn best gedaan om eten te maken wat ze lekker vonden en langzaamaan hun smaakpapillen laten wennen aan minder zoet eten. Ik heb dit geleidelijk en vriendelijk gedaan, maar mijn oudste heb ik ook regelmatig streng moeten toespreken."
Maar ook de kinderen van Paleo Mom zijn niet helemaal paleo. Zo eten ze nog wel zuivel als kaas en yoghurt, zogenaamd lacto-paleo. Dat is wel het volgende wat Dr. Ballantyne op het lijstje heeft staan van wat er gaat veranderen. Ook dat gaat ze geleidelijk doen, want voor haar gezin werkt die aanpak.

Hoe kan je beginnen?

  • → Begin met het elimineren van suikers. In het gezin met 4 kinderen wat bij HealthCreators de Whole30 heeft gedaan zijn de ouders als eerste gestopt met het kopen van frisdrank en snoep. Dat is vervangen door mineraalwater met (steeds minder) vruchtensap en fruit.  Dat scheelt al super veel.
  • → Verander het ontbijt wanneer je kinderen nu van die hyperzoete ontbijtgranen eten of broodjes Nutella. Niet meteen overschakelen op zalm met spinazie... maar kijk wel of je je kind meer proteĂŻne bij het ontbijt kan geven. Bijvoorbeeld met een eitje. Minder suiker kan helpen met de concentratie. Het is wetenschappelijk bewezen dat meer proteĂŻne bij het ontbijt kan helpen om beter te slapen.
  • → Vervang pindakaas door amandelpasta of zonnebloempittenpasta.
  • → Vervang 'gewoon' brood door glutenvrije of (nog beter) graanvrije varianten. Gewoon te koop in de supermarkt. Tackle het minimaliseren van brood naar een later tijdstip en doe dat geleidelijk.
  • → Experimenteer met alternatieven zoals de lunchbox op de foto hierboven. Doe inspiratie op bij de lunchboxes van Nom nom paleo en laat ze zelf meehelpen met maken. Dat vergroot de kans dat ze het opeten.
  • → Hetzelfde Whole30-gezin heeft met hun kinderen (jongste 8, oudste 15) duidelijke afspraken gemaakt toen ze eenmaal aan het avontuur begonnen. De ouders zijn in oplossingen blijven denken. Blijf ook praktisch: zolang ze geen coeliakie of andere allergieĂ«n hebben, kan een keer een traktatie van een kind op school aannemen helemaal geen kwaad.
  • → Haal zelf de praktische kastanjes uit het vuur en laat dat niet aan je kind over. Wees assertief wanneer het gaat om wat je wil dat je kinderen dag-in-dag-uit  eten terwijl ze bijvoorbeeld op school of in de opvang (of bij buren of opa en oma) zijn. Je hebt echt geen briefje van de dokter nodig om dat erdoor te krijgen. Jij bent verantwoordelijk en neemt daar dan ook de volle verantwoordelijkheid in.

Over dat laatste punt gaat het derde blog in deze serie, wat op 18 juli zal verschijnen. Want als je denkt dat de strijd gestreden wordt met je kinderen... kan je je nog weleens vergissen. De (mensen in de) omgeving van je kind kunnen een nog veel grotere uitdaging zijn!

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Lees ook dit blog:

Help, ik verander mijn levensstijl...
Wat doe ik met het eten van de kinderen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.