Bleeeeehhhh… geen zin om te trainen?!

Er zijn genoeg mensen die een bloedhekel hebben aan sport. Er naar kijken op TV gaat nog wel, maar zelf doen, met zo'n rood hoofd en zweet.... bleeeehhhhh! Stom! No Way!
Dat snappen wij best: twee mensen in ons team (Tamar en Brenda) hebben zelfs on the record toegegeven vroeger een enorme rot hekel te hebben gehad aan trainen, met name: schoolgym. Tamar is inmiddels echt sportverslaafd, Brenda vindt haar motivatie nog altijd meer in het trotse gevoel na de training: dat het erop zit voor vandaag.
Uit onderzoek blijkt dat doelen als afvallen of fit worden voor mensen die niet van trainen houden wel werken om te starten, maar niet genoeg motivatie bieden om door te gaan. Wat kan je dan doen? In dit blog 5 tips!

Eerst een test: beschrijf voor jezelf eens wat het is 'geen zin hebben'... leg het ons eens uit. We wachten even...

...
...

En?
De kans is groot dat je niet veel verder komt dat het een beetje een zeurderig, klagerig gevoel is, waarvan je eigenlijk niet precies weet waar het vandaan komt. En zolang je niets doet, blijft het aanhouden. Want ergens in dat zeurderige, klagerige gevoel zit een doel verborgen wat je wil bereiken, maar waarvoor je de actie niet wil ondernemen. Je loopt jezelf te saboteren... misschien komt daar dat gevoel wel vandaan.
Tijd dus om in actie te komen!

1. Stel een doel... een echt doel!

In veel sportscholen zie je mensen eindeloos op loopbanden voor een televisie (hard)lopen: als hamsters in zo'n rad. Dat je dat niet leuk vind, is eigenlijk wel compleet logisch. Of mensen die volgens een schema dat nooit veranderd hetzelfde rondje apparaten door de sportschool maken. Boring! Dat is alsof je elke dag broccoli moet eten, dat wil ook niemand. Natuurlijk hou je dat niet vol.
Maar dat wil niet zeggen dat er niets is wat je leuk vind. In Tamar's blog 'Duracell konijn' legt ze uit dat ze heel veel sporten niks vond, vooral dingen met een bal waren/zijn vreselijk. Maar dat groepslessen op muziek ineens iets in haar los maakte wat ze zo leuk vond dat ze er alles voor uit haar handen liet vallen.
Voor jou kan het zijn dat je het leuk vindt nieuwe dingen te leren, iets te leren wat je nu nog niet kan. Trainen om sterker te worden, of flexibeler. Ga trainen om beter te bewegen, om je dans moves te verbeteren, een gekleurde band te halen in een vechtsport (welke kleur dan ook)... of om pijn te verlichten.
Misschien moet je lang zoeken, maar ergens, op een plek die je nu nog niet hebt gevonden, is er een sport waar je plezier aan zou kunnen beleven. Goed zoeken! Gewichtheffen? Ballet? Golf? Free running? Skate boarden? Wild water kanoën?
Hou tot je dat gevonden hebt in ieder geval variatie in je trainingsschema, zie het als onderdeel van je ontdekkingstocht. Het klinkt als net zo'n belegen tip als 'drink een glas water als je denkt dat je honger hebt', maar het helpt wel. Wie weet vind je binnen die variatie ineens iets waar je goed in bent... dan wordt het ook vanzelf leuker.

2. Trainen hoeft niet leuk te zijn

Dit lijkt haaks te staan op het hele bovenstaande verhaal... en dat doet het ook. Kijk, sommige mensen vinden sport gewoon stom en blijven dat vinden. Tegen hen zeggen we: het is een misverstand dat het leuk moet zijn om te trainen: Suck it up, Princess!
Is er iets dat je in je leven wil bereiken waarvoor er training nodig is? Dan denken wij niet aan een 'bikinilichaam' of de mannelijke equivalent daarvan: dat soort doelen zijn fantastisch om motivatie te vinden voor een trainingssessie of 3... daarna neemt de trek in een banana nut muffin het weer over.
Ga op zoek naar een doel wat je echt wat waard is. Bijvoorbeeld gezond oud worden, de familiegeschiedenis van ziekte voorblijven. Het vooruitzicht dat wanneer je niet traint en je misschien wel overlijdt door een stomme schuine stoeptegel waarover je valt, je heup breekt en dat de reparatie daarvan zo veel energie kost dat je het niet redt.  Wanneer je ook op je tachtigste en ver daarna gewoon zonder doodsangsten wil kunnen struikelen over stoeptegels... wat heb je daarvoor nodig? Sterke botten en behoud van spiermassa. Wat moet je daarvoor doen? Trainen.  Sinds ze de CrossFit masters division heeft gezien, is dit hier boven Brenda's motivatie om te trainen. Ze wil geen rollator, nooit!

3. Mentale training

Geen zin om te trainen? Mooi! Een fantastische kans op persoonlijke groei, op mentale training. Zo kan je er ook naar kijken. Iets nu doen waar je geen zin in hebt, voor het goede gevoel wat je erna krijgt omdat je het wel gedaan hebt. Het is maar net waar je op focust... zolang je je focust op het 'geen zin', is de kans dat je in actie komt.... 0 (nul). Leg je focus eroverheen, speel een manipulatief spelletje met jezelf... concentreer je op hoe fijn het is om

gedaan te hebben. Dit is overigens ook een truc die andersom goed werkt wanneer je op het punt staat iets minder gezonds te eten waar je je rot over kan gaan voelen: vraag je af of je dat rot gevoel wil hebben...
Bonus tip: Mensen die sporten echt niet leuk vinden, zouden het zo vroeg mogelijk op de dag moeten plannen: in de ochtend. Dan kun je de hele dag genieten van het feit dat je het al gedaan hebt en vandaag niet meer hoeft... in plaats van de hele dag tegen het feit aanhikken 'dat je nog moet'.

4. Laat training even zitten, ga bewegen!

Wie heeft ooit verzonnen de norm verzonnen dat we 30 minuten per dag moeten bewegen? En betekent dat  dat je de andere 23,5uur op je kont mag blijven zitten? Het is een ridicuul plan wat mensen inderdaad misschien wel iedere dag 30 minuten met frisse tegenzin op een home trainer voor de televisie krijgt. Maar je bereikt er nauwelijks wat mee... misschien vooral dat mensen er geen zin meer in hebben.
Naomi is gefascineerd door een man met een andere bewegingsmissie: Ido Portal. Hij is een movement culture begonnen, waarbij mensen niet zo zeer trainen om in een bepaalde 'shape' of fitheid komen... maar zodat ze het prachtige instrument waarin ze wonen, hun lichaam, ten volle kunnen benutten. Hij legt de nadruk op bewegen voor functie (een beetje in het naomiverlengde van punt 2). En dat het doodzonde is als je handige functies van het lichaam kwijt raakt door 'rust-roest'. Neem bijvoorbeeld op je hurken zitten: alle kinderen kunnen het en dan nu de volwassenen... de meeste
kunnen niet diep genoeg squatten of moeten hun hielen optillen. Hetzelfde geldt voor jezelf optrekken, tijgeren en meer functies van je lichaam. Stel je voor dat je auto functies verliest... je kan nog wel rijden, maar je komt niet verder dan de tweede versnelling... dan doe je daar wat aan, toch? Hetzelfde geldt voor je lichaam: ga bewegen voordat je vast zit in de tweede versnelling.
Naomi vond van de zomer trouwens een prachtig moment voor op je hurken zitten: wanneer je buiten aan het koken bent en het gaat regenen, zodat je de grillplaat met bakbananen onder de plyobox moet zetten, maar ze ook moet omkeren... hurkzit: handig!

5.  Laat later... doe het voor nu!

Zijn er nog mensen die echt geen enkele leuke sport kunnen vinden, die het niet erg vinden om de rest van hun leven in de tweede versnelling te blijven, die de gevolgen van een gebroken heup wel zien als het zover is, die hun mentale training al doen door geen ruzie te maken met iedereen thuis en/of op het werk? Mensen die nog steeds geen zin hebben? Misschien helpt een lijstje voordelen die je meteen, echt, hier, nu krijgt als je traint/beweegt:
1. je bent vrolijker, 2. je hebt minder last van angst, 3. je straalt na een workout, 4. je raakt spanning kwijt, 5. je body image verbetert, 6. je brein functioneert beter, 7. pijn vermindert, 8. je verhoogt je libido, 9. je slaapt verbetert en 10. je wordt handiger omdat je motorische vaardigheden verbeteren. [Bron: Mark's daily apple]

Wil je nog niet? Dan neem je lekker een rustdag.  Maar dan vandaag niet meer klagen over je figuur of kleine gezondheidsklachten. Morgen weer een kans!

Bonus Tip, via Facebook doorgegeven door Melanie Mul:

Tip 6! Buiten de sportieve en mentale groei en de gezondheidsvoordelen telt ook het sociale aspect. Wat is er leuker om als groep lol te beleven aan je sport! Kijk naar de bootcamp van Naomi. Dat is veel meer dan alleen maar sporten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.