Uit de RatRace stappen: twee hele verschillende ervaringen

Hoe is het "uit-de-ratrace-stappen-experiment" gegaan? Het is ons de afgelopen weken heel vaak gevraagd. Deze zomer hebben we namelijk eens gekeken of het ons zou lukken om nog maar 3,5 dag in de week te werken. Drie jaar zijn we nu bezig om gedeeltelijk uit de RatRace te kunnen stappen. En hoever we waren gingen we over een periode van 7 weken testen. Een beetje a la The 4 hour workweek van Tim Ferris. Het resultaat? Hang enorm af van wie je het vraagt...

Deze zomer was natuurcamping De Knotwilg in de Biesbosch ons tweede thuis, daar waar wij RatRace-vrij gingen genieten. Misschien heb je even een update nodig van wat wij de RatRace noemen. Het fenomeen dat hoe beter het gaat met je carrière (en daarmee je inkomen) dat alle andere dingen dan meegroeien. Meer inkomen? Dan een andere lifestyle: een groter huis,  een duurdere auto, design meubels in plaats van Ikea, hippere kleding, vaker uit eten... en dat allemaal zorgt ervoor dat je steeds (harder) moet blijven werken. Nu is er niets mis met hard werken, het is het moeten-werken-gedeelte wat mensen opbreekt!

Financiele training

Na een financiële training in 2015 besloten wij onze lifestyle eenvoudiger te maken. Daar hoort bij prioriteiten stellen, budgetteren, schulden afbetalen. Voorbeeld: Wij hebben allebei nog steeds dezelfde telefoon als dat we toen tijdens die training hadden: we zijn allebei de trotse bezitters van een Samsung Galaxy S5... terwijl de S9 nu al in de winkel ligt en de S10 vast niet lang meer op zich laat wachten! Met een heleboel van dat soort 'kleine dingen' hebben we beetje bij beetje wat van onze vrijheid teruggewonnen van de RatRace. Nu wilden we eens testen hoeveel vrijheid dat gedeeltelijk uit de RatRace stappen, oplevert... of we al meer tijd konden vrij maken waarin we niet moesten werken. Die sobere levensstijl zie je ook terug in de keuze van onze RatRace-vrije locatie: onze eigen tent op een eenvoudige camping. We gingen dus niet op een bling-bling-jacht dobberen... maar hey: vrijheid is prachtig genoeg.

CrossFit

Naomi was de projectleider van dit experiment en het was dan ook niet geheel toevallig dat we in de Biesbosch terecht kwamen. We hadden vorig jaar al eens een weekend gestaan op De Knotwilg en dat was hartstikke leuk: vrij uitzicht over de natuur, grote plaatsen, veel privacy, relaxte sfeer, mooie omgeving. Maar wat voor Naomi een grote plus was: hemelsbreed nog geen 6 kilometer vandaan van CrossFit Imbellem, waar ze traint met haar coach Roel (de eigenaar van Imbellem).  Want geen RatRace betekent iets anders dan niet trainen, zeker omdat de qualifiers voor de Lowlands Throwdown aan het einde van de zomer waren. Klein puntje van aandacht: om er te komen moest je wel met een pontje en dat vaart beperkt 's avonds en in het weekend. En: we hadden maar 1 fiets in de Biesbosch.

HealthCreators open

Om ook de mensen die aan hun gezondheid werken bij HealthCreators van dienst te kunnen blijven, had Naomi een (ietwat ingewikkeld) plan gemaakt: zaterdagmiddag gaan we naar de camping, dan komen we maandagmiddag terug. Dan zijn we maandagavond, dinsdag en woensdag open en gaan we woensdagavond terug naar de camping. Daar blijven we tot vrijdagmiddag. Dan kunnen mensen vrijdagmiddag trainen en zaterdagochtend... en dan is het weer camping-tijd.

Twee ervaringen

Het eerste weekend ging het super goed, heerlijk genoten van het buiten zijn, van de kudde schapen die onze buren waren en het mooie weer. Zoals je weet kan je in Nederland helemaal wegregenen op een camping, maar deze zomer was het vooral warm. We hadden ook een aantal dingen dubbel gekocht (zoals tandenborstels) zodat je niet iedere keer hoefde te denken om alles weer in te pakken. Wat de eerste keer terug in Den Haag wel opviel, is dat Naomi zichzelf he-le-maal vol gepland had in de studio... en dat dus alle zaken als de was doen, boodschappen doen, wat maaltijden voorbereiden... allemaal bij Brenda terecht kwam. Dat lag aan de basis van twee zeer verschillende ervaringen.

Naomi's dag uit de RatRace

De wekker ging nog steeds vroeg: 6 uur. Terwijl Naomi haar sportspullen aantrekt, maakt Brenda op de benzinebrander koffie en de rest van het ontbijt. Rond kwart over 7 fietst ze naar de pont. Om acht uur doet ze mee met de workout in de CrossFit-box, even rusten... dan nog haar eigen training. Even bijkomen en wat kletsen. Op de fiets terug, lunchen bij de tent... een klein slaapje doen. Als de ergste hitte voorbij is nog een fijne kanotocht of wandeling maken, boekje lezen, avondeten... genieten van de zonsondergang en dan lekker slapen. Als Naoom een leven mocht uitkiezen, werd het deze versie! Trainen, lekker eten, veel buiten zijn: top!

Brenda's dag uit de RatRace

Naomi's wekker gaat om 6 uur. Met plezier sta ik op, want koken op onze Coleman duel fuel is leuk! Ik maak thee, koffie, kook amandelmelk voor in de koffie, maak een omelet, snijd wat groenten, bak wat zoete aardappel voor Naomi. Om kwart over 7 fietst ze weg... ik ruim op, organiseer de tent (dwz ik pak of spullen van thuis uit of ik pak spullen voor thuis in), lees wat in mijn boek, praat tegen een schaap in de wei naast de tent, loop een keer of 3 de 350 meter naar de WC... en terug. Maak een kleine wandeling rond de camping... bereid de lunch voor, soms rij ik met de auto naar Werkendam voor boodschappen. Eet met Naomi, als zij een tukje doet, ruim ik op, lees ik nog wat in de schaduw. Dan gaan we nog wat doen, eten en weer slapen. Wanneer we thuis zijn was ik alle kleren, verzorg ik het eten, doe boodschappen en oh ja: mijn afspraken met mensen die een Whole30 doen en dingen als blog schrijven en mail beantwoorden. Na 2 weken voel ik me Dobby de Huiself (voor de Harry Potter fans)... plus: mijn stress loopt op! Wanneer ik op de camping ben, loop ik lijstjes te maken van wat ik thuis moet doen... en andersom. Soms probeer ik met 1 streepje bereik via internet stiekem nog wat te werken van onder een boom omdat ik het thuis niet af had gekregen... op mijn tablet die eigenlijk bedoeld is om relaxed boeken op te lezen. En: ik vind de Biesbosch prachtig, maar ik had het na 3 weken ook wel weer gezien.

Oplossingen

Na twee weken is het tijd om te gaan troubleshooten. Om te beginnen blijft Brenda eens een maandag/dinsdag/woensdag op de camping... maar zonder auto is dat maar een matig succes. Dan is ze een weekje naar Amerika. Naomi solo op de camping (met auto) bevalt prima. Eenmaal terug trekt Brenda (doodmoe door de jetlag) bijna de stekker uit het project. Daarom besluiten we de terugkeer naar Den Haag voor de vrijdag en zaterdag te schrappen. Dat geeft wat meer rust... maar het wordt 'm nog steeds niet helemaal. Dan zijn de 7 weken voorbij. Naomi vindt het jammer, Brenda rijdt intern juichend naar huis.

Conclusie

We hebben het gedaan en daarom kan het. Alle dingen die we tegenkwamen, waren zogenoemde 'first world problems': geen aanstellerij, maar ook compleet overkoombaar. Ook weten we dat we dit financieel absoluut niet altijd zouden kunnen doen en vooral: willen doen. We vinden ons werk leuk, leuker zelfs dan eindeloos relaxen met een boek in de schaduw van een boom. Het heeft ons wel aan het denken gezet: hoe anders kunnen plannen uitpakken dan je denkt en hoe anders kan de beleving zijn van twee mensen. Nu was het een experiment onder de rook van Dordrecht, een klein uur rijden van huis en studio. Onze grote plannen om ooit te gaan wonen op "een eiland waar het altijd lente is", zullen we beter moeten onderzoeken voordat we vertrekken. En dat is waardevolle informatie: wat dat betreft is het experiment compleet geslaagd!

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Werk met HealthCreators aan je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat