‘Mark’ over PT: “Het ontwikkelen van meer fitheid moet geen gevecht zijn maar iets wat omarmt”

Meer fitheid en kracht, vooral in zijn bovenlichaam, zodat hij meer kon genieten van zijn hobby: windsurfen. Dat was de reden waarom 'Mark' is gestart bij HealthCreators met personal trainer Naomi.

In het begin moest hij wennen, omdat Naomi met, volgens hem, 'lichte en suffige' oefeningen begon. Maar die oefeningen legden het fundament waarop ze hem nu verrast met afwisselende en uitdagende trainingen: "Als je na een uur helemaal kapot op de grond ligt (ik vind dat fijn, zeg maar), heb je wel iets neergezet wat je op eigen kracht nooit zou hebben gedaan."

'Mark' is zoals hij het zelf noemt 'nogal mediashuw en wil niet met zijn postzegel op het internet'. Daarom gebruiken we in dit blog een gefingeerde naam en een foto uit het HealthCreators archief (van iemand anders dus).

Hoe ben je bij HealthCreators terecht gekomen?

Ik woon in de buurt en HealthCreators viel me aan de buitenkant op doordat het juist niet een sportschool was, maar een personal trainer met persoonlijke benadering. Geen heftige apparaten en zo, dat maakte me wel nieuwsgierig. Ik wilde niet (weer) naar een sportschool zonder begeleiding want dat kende ik al en werkt niet voor mij. Na 3 maanden haak je dan af.

Wat is je doel/zijn je doelen? Waarom is dit belangrijk voor je? Hoe werk je daaraan?

Mijn eerste doel was spier/duur vermogen in mijn bovenlichaam te vergroten om mijn hobby – windsurfen – beter te kunnen beoefenen. Met harde wind en in de golven was ik soms na een half uur al kapot. Dat was frustrerend en op eigen houtje wist ik niet hoe ik dit kon veranderen. Heeft ook te maken met het feit dat je op je 53e merkt dat je kracht en duurvermogen afneemt als je niets doet om het verval te compenseren.

Met Naomi train ik nu al ruim een jaar. Ik heb een schema waarbij ik elke dag ongeveer 20 minuten thuis oefeningen doe en 1x per week neemt Naomi me een uur persoonlijk ‘onder handen’. Daarnaast loop ik zelf 1 a 2x per week nog een paar kilometer hard en doe ik 1x per week 20 minuten Fit20via mijn werk. Dat is dus cross-fit. Alles bij elkaar best pittig, soms heb je wel eens geen zin maar ik dwing mezelf om het dan toch te doen.

Wat vind je leuk om te doen… en bij wat denk je ‘oh nee!’? En waarom…

De trainingsschema’s begonnen heel licht en bijna suffig. De eerste weken deed ik alleen maar allerlei oefeningen waarvan ik dacht: is dit het nu, dit kan ik toch al lang? Dat is allemaal om je lichaam voor te bereiden op en aan te passen aan wat  er allemaal nog gaat komen.

Te hard van stapel lopen blijkt een recept voor blessures dus je moet gewoon heel rustig opbouwen en dat is wat Naomi doet. En dan nog blijk je vrij makkelijk een blessure te kunnen krijgen als je de oefeningen niet helemaal goed uitvoert. Dus ik heb geleerd dat ik oefeningen technisch heel netjes moet uitoefenen.

Wat ik niet wilde? Nou ehh de eerste keer een aantal reps op je handen staan, dat was geen feest; de eerste keren turkish getups, geen idee hoe dat moest. En het ergste waren de lat pullups en knee to toe, ik viel als een rijpe pruim van de bar en vroeg me af hoe dat ooit goed zou moeten komen.

Wat zijn je resultaten tot nu toe, merk je al verschil?

Ha ha, al die oefeningen die ik totaal niet kon blijk ik na 2 a 3 maanden toch te kunnen. Licht wordt het overigens nooit. Door trouw je oefeningen elke dag te doen blijk je spieren te krijgen.

In de wekelijkse persoonlijke training ga ik geregeld tot het uiterste. De CrossFit-achtige trainingen die ze met me doet zijn enorm pittig, heel anders dan krachttraining. Je spiermassa neemt natuurlijk wel toe maar je houding verbetert en ik voel me vooral krachtiger en fitter. Het doet ook iets met je zelfvertrouwen.

Overigens heb ik ook gemerkt dat je goed moet letten op wat je eet. Dat maakt ook een wereld van verschil.

Wat maakt trainen met Naomi nuttig? En wat maakt het leuk?

Naomi is rustig en weet precies hoe een lichaam werkt en kijkt wat jij zelf aan kan. Ze zorgt er voor dat het in jouw tempo gaat. Dus als iets niet gaat of je ergens pijn hebt of een blokkade voelt, dan kan ze heel goed analyseren waar het m aan schort. Daar past ze dan je schema op aan, of ze masseert simpelweg een spier even los,  en dan kan je op een goede manier door. Maar ja, het is wel een personal trainer.

Tijdens de PT is ze aandachtvol en veeleisend, ze laat je niet weg komen met half werk of smokkelen. En als je na een uur helemaal kapot op de grond ligt (ik vind dat fijn, zeg maar) heb je wel iets neergezet wat je op eigen kracht nooit zou hebben gedaan. Dat geeft een voldaan gevoel, zelfs trots. En ik weet dat ik met elke training weer progressie boekt.

Vertel eens een leuk trainingsverhaal…

Ik heb geen specifiek lollig trainingsverhaal. De trainingen zijn in de loop van het afgelopen jaar voor mij vrolijker en ongedwongener geworden. Frustratie over wat niet gaat is gaandeweg vervangen door humor en positiviteit in de training.

Het ontwikkelen van meer fitheid en kracht moet geen gevecht zijn maar iets wat je zelf wil en omarmt, maar daar moest ik wel even achter komen. Dus als het weer eens heel zwaar is dan slaag ik er beter om met een positief gevoel aan de 3e set  van 10 tuckjumps, 18 hand release pushups en 5 burpees te beginnen….  Het is maar wat je jezelf vertelt en ook in je trainingsarbeid moet je uiteindelijk zelf de slingers ophangen 😊

Naomi over 'Mark':

"Mark weet heel goed wat hij wil... en niet wil. Ik moest, zeker in het begin, alles uit de kast halen om hem het nut te laten in zien van het doen van dingen die je niet wil... maar die je wel nodig hebt om te komen waar je wil zijn. Om je doel te behalen.

Wat ik heel leuk aan hem vind, is dat hij heel gedreven is en heel gedisciplineerd. Ik herken mezelf in hem, ook in de valkuilen. Zo leer ik ook van hem. Hij houdt me heel scherp met zijn gedetailleerde vragen. Ook ben ik altijd op zoek naar nieuwe oefeningen die ik met hem kan doen voor zijn zeer specifieke trainingsdoelen. Het is echt een samenwerking, waarin ook ik groei en geniet."

Dit blog gaat over de persoonlijke ervaringen en resultaten van 'Mark', grotendeels in zijn eigen woorden.

Gratis E-boek!

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.