Geen motivatie? Stel een doel!

Vaak (heel vaak!) krijg ik de vraag: “Hoe hou je het vol om zo te trainen? Heb jij nooit dat je geen zin hebt?”. Het eerlijke antwoord is: Ja, ook ik heb weleens geen zin al komt dat niet heel vaak voor, maar ook ik ben een mens. Voor die dagen waarop mijn motivatie laag is, heb ik een strategie: een doel!
Hoewel ik trainen sowieso hartstikke leuk vind, geeft het hebben van een doel me net een zetje in mijn rug. Ik train harder met een doel, ik train regelmatiger met een doel, ik train ook als ik geen zin heb zolang ik maar weet waarvoor ik het doe. Het belangrijkste van een doel is dat het uitdagend is, maar haalbaar. En je moet het in je agenda kunnen zetten en er naartoe kunnen werken. Je ambitie met veel mensen delen kan daarnaast nog een prachtige stok achter de deur zijn, wanneer je focus op je doel even dreigt te verslappen.
Als Figure Atlete liggen mijn doelen vaak ver uit elkaar. Ik doe een paar wedstrijden om vervolgens een jaar of langer verder te bouwen aan mijn lichaam. Ik wil tenslotte verassend blijven op het podium. In 2011 heb ik twee grote wedstrijden gedaan, maar de volgende staat pas voor 2013 in de agenda. En dat is eigenlijk te ver weg, voor een doel. Dus heb ik een tweede doel gesteld: ik ben gaan gewichtheffen! Ben er pas net mee begonnen, maar het gaat lang niet slecht. Wordt vervolgd, dus...
Als personal trainer merk ik dat mensen die zichzelf een doel stellen, betere resultaten boeken. Sam wilde heel graag de Jungfrau marathon lopen in een mooie tijd. Isabelle had eerst een fotoshoot als doel en later een figure wedstrijd. Esther wilde de halve marathon lopen, Albert wilde aan een cross triatlon meedoen Eigenlijk had Tatiana misschien wel het grootste doel: ze wilde afvallen zodat ze veilig in verwachting kon raken van haar eerste kindje. Ze waren allemaal bereid daar dingen voor te doen en te laten. En ze hebben allemaal succes geboekt. (Tatiana’s succes heet Natalia )Inmiddels begeleid ik ook al wat mensen die voor volgend jaar een groot evenement in de agenda hebben staan. Bijvoorbeeld Marieke, die een marathon gaat lopen. Nienke gaat de Dolomieten fietsen.
Maak een plan, een schema wat je wanneer moet doen en het zal je motiveren en inspireren. Wat is jouw doel voor 2012?

Aanvulling 7 januari 2012: Een van de meest extreme voorbeelden van je vastbijten in een doel is James Cracknell. Een Britse Olympisch kampioen roeien (2x) waar Discovery Channel meerder reportages over heeft gemaakt. Die ik van harte aanbeveel als je even op zoek bent naar motivatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.