Lekkere cappuccino zonder melk

Hoe maak je een lekkere cappuccino... zonder melk? Dat is voor mensen die niet goed reageren op zuivel een terugkerende vraag... ik denk dat ik, sinds vorige week, het beste antwoord (tot nu toe) heb gevonden: opgeklopte amandelmelk met een scheutje kokosmelk. Allebei zonder toevoegingen... natuurlijk!
#
Hoewel ik zelf dacht dat ik van zuivel maar zeer beperkte bijwerkingen had en me daarom best regelmatig een 'gewone' cappuccino of latte kon veroorloven, maakte Naomi pas geleden een observatie die die overtuiging aan het wankelen bracht. Ik heb namelijk soms last van mijn hoofdhuid: onwijze jeuk en schilferende huid, soms laten hele plakjes huid los. Mogelijk is het een milde vorm van hoofdhuid psoriasis (he, bah... moet dat nou in een blog over koffie... sorry).
Wat mij ontgaan was: het wordt meestal erger als ik meer melk gebruik... en de enige plek waar ik melk gebruik, is in de koffie. Naomi legde die link en ik trok zelf de conclusie: stoppen met melk en kijken of er verbetering komt...
#
Eigenlijk lag het heel erg voor de hand: zuivel heeft heel vaak een negatieve invloed op huidproblemen... alleen wilde ik er niet aan omdat ik cappuccino zo lekker vind. Ja, soms ben ik net een gewoon mens die haar kop in het zand steekt 🙂
(Ik ben nu 2 weken zonder zuivel, ik trek nog geen conclusies omdat de situatie met mijn hoofdhuid altijd wat op-en-neer gaat).
#
Terug naar koffie: Natuurlijk kan je koffie zwart drinken... het is de bekendste quote van het Whole30-programa: "Drinking your coffee black... Is. Not. Hard.". En dat klopt... maar met melk vind ik wel lekkerder. Al jaren gebruik ik Aroy-D kokosmelk (zonder toevoegingen als conserveermiddelen, stabilisatoren en gommen) in de koffie. Heel lekker... maar ook wel een beetje zwaar. Een latte met kokosmelk is echt niet te doen (en ook niet aan te raden).
#
Na mijn besluit om geen melkcappuccino's meer te nemen, bestelde ik bij het koffietentje bij de Paleistuinen een cappu met amandelmelk. Was okay, maar niet romig genoeg en op een vreemde manier een beetje korrelig. Het bracht me wel op een idee: ik kocht een pak amandelmelk, nam het mee naar huis en maakte een cappu met amandelmelk met een scheutje kokosmelk. Eureka! Super lekker.... het enige wat nog steeds mist is lekker veel schuim.
#
Ik gebruik dus, nog steeds, Aroy-D kokosmelk en de ongezoete amandelmelk van Provamel, wat alleen bestaat uit water, amandelen en wat zeezout. Veel merken amandelmelk hangen aan elkaar van toevoegingen als verschillende soorten gom en zoetstoffen, meestal agave omdat daaraan een (onterechte!) zweem van gezondheid hangt.
#
Later kwam ik erachter dat er in Amerika 'Nutpods' bestaan, voor in de koffie, Whole30 approved.... een mix van amandelmelk en kokosmelk. Okay, ik heb het wiel dus opnieuw uitgevonden... maar het resultaat blijft lekker.
#
Ik ga heus nog weleens een 'gewone' cappuccino bestellen, bij uitzondering... dan ga ik trouwens wel beter opletten welke melk er gebruikt wordt. Want aan veel speciale melkschuimmelk wordt sowieso suiker toegevoegd en moet je eens kijken naar de lijst van 'Friesche vlag cappuccinoschuim': magere melkpoeder, gehard kokosvet, suiker, maltodextrine, glucosestroop, lactose (melk), gemodificeerd zetmeel, stabilisatoren: E339 en E340, anti klontermiddelen: E341 en E551.
Daarin tel ik 5 verschillende soorten suiker, een kunstmatig gehard vet en 4 E-nummers....
Echt waar: dan drink ik 'm zwart! En niet alleen voor mijn hoofdhuid!
#
AANVULLING 26-10-2018
Ten eerste in Amerika verkopen ze inmiddels alweer een tijdje NutPods: precies hetgeen ik hier beschrijf.
Ten tweede: wij zijn inmiddels alweer een tijdje overgestapt op cashewmelk van Rude Health als onze favoriet in de koffie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.