Waarom juist vrouwen krachttraining moeten doen (en dat heeft niets te maken met afvallen)

Foto: Barbell Photography/CrossFit Bink36

Naomi houdt van spieren, ze houdt ervan om er gespierd uit te zien. Om dat te bereiken traint ze met zware gewichten.
Ook Brenda doet krachttraining al heeft ze hele andere doelen dan Naomi. Zij is, toen ze de 40 naderde, bewust begonnen met zware dingen op te tillen om gezond te blijven. Juist vrouwen hebben daarvoor krachttraining nodig... en maak je geen zorgen: ongewild zoveel spieren te krijgen als Naomi gaat nooit gebeuren!

Als je 20 bent denk je eigenlijk nooit na over zoiets als broze botten of verdwijnende spiermassa. Dat is iets uit trieste verhalen over gevallen oude oma's die hun heup breken en er soms nooit meer bovenop komen. Of verhalen over vrouwen die naarmate ze ouder worden steeds moeilijk op een gezond gewicht blijven omdat 'hun stofwisseling vertraagd'. Dat lijkt een soort levenswet: als je ouder wordt, vertraagd je stofwisseling... maar dat komt vooral omdat de spiermassa van mensen afneemt en ze minder actief worden. Spieren in actie verbranden nu eenmaal energie...
De typische 'oude vrouwen klachten' lijken trouwens steeds vroeger voor te komen... Of we praten er nu makkelijker over, dat kan ook. Maar ook niet-oma's krijgen soms al last van broze botten of hebben verdomd weinig spiermassa. Ineens kom je erachter (ik was eind 30), dat als je zelf niet de hoofdrol wil in zo'n gevallen-oma-verhaal, je nu iets moet ondernemen. Nee, niet extra melk drinken, calciumtabletten nemen of al pratend baantjes trekken in een zwembad... krachttraining!

Het doet iets met je wanneer je niet altijd om hulp hoeft te vragen bij boodschappen sjouwen of dat je best zelf je koffer in zo'n overhead locker in een vliegtuig kan tillen

Sterk voelen

Krachttraining is super gunstig voor je botten, het helpt osteoporose (broze botten) en sarcopenie (spierverlies) te voorkomen. Je kweekt er juist (magere!) spiermassa mee en je ziet er slanker uit. Je wordt sterker, je houding verbetert, het kan zelfs helpen bij incontinentie (wanneer je je bekkenbodemspieren ook mee traint).
Door krachttraining kan je weer gevoelig(er) worden voor de werking van insuline, wat gunstig is bij diabetes, maar ook bij Polycystic Ovary Syndrome (PCOS). Het kan je bloeddruk verlagen en... wanneer je lichamelijk sterker voelt, krijg je vaak meer zelfvertrouwen. Het doet iets met je wanneer je weet dat je zware dingen best zelf kan optillen en dat je niet altijd om hulp hoeft te vragen bij boodschappen sjouwen of dat je best zelf je koffer in zo'n overhead locker in een vliegtuig kan tillen.

Sterker dan mijn vader

Tijdens de CrossFit wedstrijd waar de foto boven dit stuk is genomen (door Barbell Photography, thx Karim) moest ik een zandzak van 40 kilo optillen en ermee squatten. Dat kostte me super veel moeite, maar het lukte wel een aantal keer. Mijn vader (ok, inmiddels 77) vertelde me dat hij het thuis had geprobeerd na te doen met een zak tuinaarde van 25 kilo. En dat het niet lukte. Tuurlijk een overwinning van niets, maar het gaf ook een raar gevoel sterker te zijn dan mijn vader... terwijl ik ook al de 50 begin te naderen. In onze samenleving bestaat nog steeds het idee dat vrouwen 'het zwakke geslacht' zijn, zeker wanneer je ouder wordt. Het tegendeel bewijzen, geeft zelfvertrouwen.

Je moet absoluut iets aan krachttraining gaan doen: voor jezelf, je gezondheid... niet om een 'killer body' te creëren in de overtuiging dat je dan 'eindelijk' waardevol bent.

Onbetaalbaar

Meemaken hoe je lichaam en je kracht veranderen, dat je steeds beter in staat bent om dingen te doen waarvan je dacht dat je ze nooit zou kunnen doen... is absoluut onbetaalbaar. Het is wat wij elke vrouw (en mannen ook) toewensen.
Daarnaast... is
krachttraining super belangrijk om de hoeveelheid vet op je lichaam binnen de perken te houden (of te verminderen) en dat helpt weer met in je ondergoed voor een spiegel staan. Als dat op dit moment een probleem voor je is, tenminste. Lekkerder in je vel zitten is een prima doel. Wij willen alleen ook benadrukken dat 'vetverlies' niet je enige doel hoeft te zijn. Wanneer je krachttraining doet en spiermassa toevoegt terwijl je je lichaamsvet vermindert, wordt je lichaam steviger en strakker. Dat is vaak wat mensen echt willen wanneer ze zeggen dat ze slanker willen worden of af willen vallen. Niemand ziet dat getal op de weegschaal, behalve jij en misschien een arts ofzo.

Killerbody, alsjeblieft zeg...

Maar je uiterlijk is misschien/waarschijnlijk eigenlijk het minst interessante voordeel van krachttraining, terwijl dat wel vaak de enige focus is bij allerlei train-methodes in vrouwenbladen. Omdat we in een rare split geduwd worden tussen onze dagelijkse realiteit en de norm die we vanuit bladen, advertenties en 'killerbody motivations' krijgen opgedrongen.
Je moet absoluut iets aan krachttraining gaan doen, voor jezelf, je gezondheid... niet om een 'killerbody' te creëren in de overtuiging dat je dan 'eindelijk' waardevol bent. Dat zit er bij veel vrouwen (ook bij ons!!!) zo ingeslepen dat je er continue alert op moet blijven. Je waarde in de wereld en hoe erg killer je lichaam is... hebben niets met elkaar te maken.

'Ik wil niet teveel spieren'

Vaak zijn vrouwen bang om krachttraining te gaan doen. Bang om super gespierd te worden. Ook dat is wel iets aan het veranderen, onder invloed van bijvoorbeeld CrossFit... maar het is nog steeds een echte angst voor sommige vrouwen. Wij hebben weleens verbluft erbij gestaan terwijl iemand die aan sport deed door haar partner werd toegesproken met de woorden: "Ik heb liever niet dat je eruit gaat zien als Naomi". Behalve dat dat super onaardig is, zou niemand het in zijn hoofd halen om hetzelfde te zeggen over (te) dikke mensen: "Hou op met eten, ik wil niet dat je zo dik word als *naam van de persoon die erbij staat*". Of misschien wel...
Anyway: laat ons je geruststellen... dat gebeurt niet! Naomi traint 2x per dag, tilt meer dan 2x haar lichaamsgewicht van de grond, tilt tientallen kilo's boven haar hoofd en kan dan ook nog squatten. Geloof me: een paar keer in de week voor jou zware dingen optillen, gaat je niet dat brengen.

Aan de slag

Wat vooral belangrijk is, is dat je begint onder begeleiding als je niet weet wat je aan het doen bent. Weten wat je moet doen is belangrijk. Goede techniek is belangrijk. Weten hoeveel en hoe vaak is belangrijk. Misschien heeft jouw lichaam wat voorwerk nodig: betere mobiliteit, knopen uit je spieren, disbalans in je lichaam aanpakken. Misschien moet je beginnen met lichaamsgewichts-oefeningen. En natuurlijk: wij zouden het leuk vinden je daarmee te kunnen helpen.

Personal Training met Naomi

Wat je doel ook is: een sportief doel, gewoon fitter worden, gezonder leven, sterk worden, afvallen of... wanneer je op je 90e nog zelfstandig op de WC wil squatten, werk eraan met personal training. Naomi maakt een op maat gemaakt trainingsprogramma voor jou, jouw doel en jouw context. Dat kan personal (een-op-een) en met een Buddy (twee-op-een).

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.