Waarom granen problemen kunnen geven… ook als je geen coeliakie hebt!

Graan en vooral voeding die je ermee kan maken (brood, pasta, pizza, koek, taart)... is vaak super lekker. Toch kiezen wij ervoor om het bijna nooit te eten... Het is namelijk nooit een gezonde keuze. Granen voldoen aan geen enkele factor van goed eten, zoals wij die gebruiken in de Whole30. Het nodigt uit tot overconsumptie (iemand een tweede bordje macaroni? Een derde koekje?), daardoor verstoort het je hormonale systeem... maar vooral: het ondermijnt de gezondheid van je darmen en het brengt je immuunsysteem in actie... Deze week verscheen er een studie die dat nogmaals onderschreef.
#
In de Whole30 gaan de granen om de bovenstaande reden 30 dagen van je bord en worden zelfs in 2 fases geherintroduceerd omdat ze tricky kunnen zijn. En dat tricky begint vaak al bij de uitleg. Ik weet meestal wat voor een vlees ik in de kuip heb als mensen beginnen te onderhandelen met de regels... Geen brood? Maar ik neem altijd volkoren spelt desem brood! Alleen al het feit dat je probeert uit te komen onder 30 dagen geen volkoren spelt desem is juist een goede rede om het 30 dagen niet te eten!
#
Maar dit is nog de reactie van mensen zelf... mensen uit de omgeving reageren ook vaak heel heftig op het niet eten van granen. Soms worden mensen voor aansteller uitgemaakt, omdat ze ervoor kiezen om bijvoorbeeld geen broodje te nemen... en niet zelden wordt er dan gezegd: je hebt toch geen coeliakie???!! (Coeliakie staat bekend als glutenallergie maar het is een auto-immuunziekte waarbij je immuunsysteem je darmen aanvalt na het eten van gluten). En nee, heel veel mensen hebben geen coeliakie... maar wat blijkt: heel veel mensen zonder coeliakie hebben wel degelijk een actief immuunsysteem na het eten van granen.
#
Uit het net verschenen onderzoek van Columbia University Medical Center, blijkt dat mensen ook een niet aan coeliakie gerelateerde tarwe intolerantie (NCWS)  kunnen hebben. Dat komt omdat de darmwand verzwakt en te doorlatend is geworden (door het eten van bijvoorbeeld granen) en hierdoor wordt het immuunsysteem geactiveerd. Het grote verschil is: bij coeliakie richt het immuunsysteem zich heel specifiek op de darmen, met extreme buikpijn, diarree en opgeblazen gevoel. Mensen zonder coeliakie hebben vaak ook wel iets van symptomen in hun buik na het eten van tarwe, rogge, gerst of spelt... maar ook: vermoeidheid, cognitieve problemen, stemmingswisselingen. Dat komt omdat de immuunreactie niet beperkt blijft tot de darmen, maar in het hele systeem actief is. Iedere keer als je granen hebt gegeten reageert je immuunsysteem... realiseer je dat dat de militairen van je lichaam zijn, het verdedigingssysteem. Code rood, dreigingsniveau hoog... iedere keer als je granen hebt gegeten. En ga nu eens tellen hoe vaak je iets eet met granen... al die ontbijtgranen, mueslirepen, pasta, brood, couscous-salades... code rood... alarmfase 1.
#
Granen zijn dus tricky, niet gezond. En dat staat natuurlijk compleet haaks op wat we altijd geleerd hebben over granen. Die waren toch juist gezond? Vooral volkoren. Niet dus! Wat niet wil zeggen dat je het nooit meer mag eten, maar granen is typisch zoiets waar je met enig bewustzijn mee om moet leren gaan.
#
De tweede helft van onze zomerserie over de Whole30 gaat over darmgezondheid en activiteit in je immuunsysteem. Ze gaan dinsdag 2 augustus en dinsdag 9 augustus online. [Brenda]

Whole30 in het Nederlands

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreatorsFocus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

De vier factoren voor goede voeding

De basis van de Whole30 zijn de 4 factoren voor goede voeding. Al het eten wat je eet tijdens het programma, moet voldoen aan alle 4 de factoren... niet 1 of 2, zelfs niet 3... alle 4! Die factoren zijn:
1. Het eten moet je een gezonde psychologische reactie geven
2. Het eten moet balans in je je hormonen brengen
3. Het eten moet bijdragen aan de gezondheid van je darmen (2 augustus)
4. Het eten moet bijdragen aan rust in je immuunsysteem. (9 augustus)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.