Whole30’s Melissa Hartwig beantwoordt: “Ik heb een documentaire op Netflix gezien en nu vraag ik me af…”

In Amerika is Melissa Hartwig een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, heeft veranderd. Verder staat ze bekend om haar 'tough love, heavy on the love'. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs waarin ze vragen beantwoordt, in het Nederlands te publiceren. Daar beginnen we vandaag mee!

Vraag: "Ik heb een documentaire over voeding gezien op Netflix en nu denk ik dat ik dat keto/vasten/veganisme weleens de beste manier voor mij kan zijn om te eten. Moet ik dat ook eens uitproberen?"

Melissa: "

Ik krijg VEEL van dit soort vragen: 'Ik heb een artikel gelezen/documentaire gezien/podcast geluisterd over hoe dieet X EIGENLIJK het beste is. Moet ik dat niet eigenlijk een keer proberen?' Dan kan het X-dieet keto zijn (super laag in koolhydraten), of intermitterend fasting (vasten met tussenpozen) of veganisme (geen dierlijke producten)... Kort en goed is mijn antwoord: 'Je moet uitzoeken wat voor jou werkt.'

Iedere voedingsexpert kan je vertellen dat er geen 'one-size-fits-all' oplossingen zijn... tenzij ze je natuurlijk hun dieetplan proberen te verkopen, want dat is natuurlijk wel de magische formule voor iedereen die het probeert. (Wanneer je uitspraken hoort als 'Niemand heeft koolhydraten nodig, nooit' of 'Niemand heeft behoefte aan 3 maaltijden per dag, nooit' of 'Niemand heeft vlees nodig, nooit'... WEES DAN EXTRA ALERT).
Het probleem is, niemand gaat je vertellen hoe MOEILIJK het is om erachter te komen wat er voor jou werkt... Als je weleens hebt geëxperimenteerd op jezelf, dan weet je hoe lastig het is.

TERZIJDE: Dat is gedeeltelijk waarom de Whole30 zo'n succes is voor zoveel mensen! Het is geen 'blijf altijd zo eten'-dieet, maar het IS een erg gestructureerde, ondersteunde en ontzettende effectieve manier om erachter te komen welk voedsel werkt en niet werkt voor je, en het GEEFT je een fantastische basis in gezondheid en gewoontes, voor wanneer je verder wil experimenteren met je dieet.

Lange antwoord

Dat was het korte antwoord. Het lange, verantwoorde antwoord op deze vraag is: 'Je moet erachter komen wat voor jou werkt, en daarvoor moet al dit moeilijke en lastige werk doen om er ECHT achter te komen'. Dit zijn mijn algemene richtlijnen voor je:

1. Er is geen wondermiddel, geen magic pill.

Keto is geen wondermiddel. Intermittent Fasting is geen wondermiddel. Veganisme is geen wondermiddel. Zelfs de Whole30 is niet dat 'ene ding wat je nog miste' waardoor al je problemen ineens oplossen zonder enige moeite.  Het is allemaal hard werken. Je zult het allemaal een leven lang moeten blijven doen. Het is bij allemaal nodig dat je blijft onderzoeken of het nog beter kan door te experimenteren. Als je X-dieet wil gaan volgen omdat je denkt dat DIT de snelle manier is om al je gewoontes hetzelfde te kunnen houden, op een slechte manier met eten om te kunnen blijven gaan, en toch hele andere resultaten kan boeken... nope.

2. Jouw context doet ertoe, en niet ieder dieet is daarom een goede keuze voor jou.

Wanneer je competitief voetbalt (of zeer intensief CrossFit/Brenda) dan kan een ketogeen dieet je prestaties, je herstel en je gezondheid verslechteren. Wanneer je veel stress hebt en vrouw bent, dan intermittent fasting zeer waarschijnlijk niet goed voor jou. Dit soort diëten krijgen in de media wel het stempel "goed voor iedereen, wondermiddel", maar experts waarschuwen dat sommige van deze methoden hele specifieke toepassingen hebben. Ken je eigen context, jouw persoonlijke omstandigheden.

3. Doe niet meer dan 1 experiment per keer

Jezelf een reset geven met een Whole30 is een fantastische manier om te leren over jouw situatie. Maar meer is hier niet beter! Beslissen dat je je keto + Whole30 gaat doen, of vasten + Whole30... dat zijn een heleboel experimenten tegelijk. Hoe kan je dan weten wat je de schuld moet geven als het niet goed uitpakt (of wat er nu voor zorgt dat het juist zo goed gaat)?
Daarbij: deze methodes zijn leerprocessen waarbij je in het begin veel moet leren, ze hebben een GROTE leercurve. Daar kwam ik pas geleden achter toen ik met een vegan vriendin  boodschappen ging doen, voor het eerst samen. Teveel tegelijk willen doen is de beste manier om zeker te weten dat je plannen in duigen vallen voordat je kan bekijken wat nu precies het resultaat is van al je harde werk.
Opmerking: Wanneer je al lange tijd leeft volgens een ketogeen of vasten protocol, helemaal begrijpt hoe het werkt voor jou en dat het je geen moeite meer kost, ga dan je gang met je 'keto Whole30' of 'vasten Whole30'. Het originele protocol is nu je levensstijl en geen experiment meer. Hoe dan ook, ik adviseer wel om minimaal zes succesvolle maanden keto of IF achter de rug te hebben voordat je kan zeggen dat het geen rol meer speelt in jouw Whole30 resultaten.

4. Doe het op zijn minst een maand

Een week of twee is niet lang genoeg om ECHT te achterhalen wat de waarde is van dat protocol, die methode, voor jou. In mijn laatste experiment (minder vet en meer koolhydraten) duurde het 2 weken voordat verschil begon te zien en 6 weken voordat ik alle resultaten had. (Voor mij was het raak, trouwens... heel laag in koolhydraten werkt niet voor mijn context). Dit is waar het lastig wordt, juist omdat protocollen een soort van 'aanpassingsperiode' hebben, vooral de Whole30 en ketogene protocollen. Daarom is het slim om te werken met een gecertificeerde Whole30 coach, of een gespecialiseerde diëtist, omdat zij kunnen helpen met vaststellen of jouw bijwerkingen het gevolg zijn van aanpassing of  dat je lusteloosheid, angst, continue trek of andere symptomen een teken zijn dat dit niet het goede protocol is voor jou (of dat het programma een tikkie moet worden aangepast voor jou).

Een goeie vuistregel: als je iets een maand doet en je prestaties (in sport of in je leven) zijn SLECHTER, niet beter... dan is het tijd om hulp te zoeken en dingen te veranderen. (Wanneer je een Whole30 hebt gedaan met goede resultaten, dan zijn de regels van dat programma een goede plek om naar terug te gaan om vervolgens in alle rust uit te gaan zoeken wat je volgende stap is). De uitzondering: wanneer het protocol wat je volgt trekken krijgt van een eetstoornis, in gedachten of gedrag. Stop dan METEEN en zoek hulp.

5. Doe elk experiment 100% volgens de regels

Je komt er nooit achter of ketogeen of vegan voor jou kan werken als een 'soort van een beetje' op die manier eet, meestal dan. En de Whole30 is geen Whole30 tenzij het 100% is. Volg een protocol (van een vertrouwde herkomst) strikt volgens de regels en geef het jouw volle 100% voor zo lang als het experiment duurt. Dat is de enige manier om definitief je resultaten te kunnen krijgen en vergelijken.

Laatste opmerking: JOUW levenssttijl, hoe je eet na het experiment, hoeft niet alles of niets vegan of 100% keto te zijn. Als jij erachter komt dat een paar dagen in de week heel erg weinig koolhydraten eten, maar dan voor en na je sportwedstrijden in het weekend weer meer koolhydraten eten... als dat werkt voor jou. Dan moet je dat doen.
Als maaltijden overslaan ervoor zorgt dat je je lean and mean voelt: go for it! Als vasten in de ochtend wanneer je een grote presentatie moet geven de manier voor jou is: yay!
Dit is JOUW Food Freedom en in JOUW Food Freedom zijn er geen andere regels, behalve de regels die jij voor jezelf hebt gemaakt. Is dat niet, nou... bevrijdend?

Op je gezondheid, Melissa "

Volg en kom in contact met Melissa op Instagram, Twitter, en Facebook, en kijk ook haar Instagram Stories, waarin ze op een meedogenloze manier openheid geeft over haar leven.
Ook kan je een gratis abonnement nemen op Wholesome, de tweewekelijkse, Engelstalige nieuwsbrief van de Whole30.

Melissa Hartwig
Whole30 headmistress

De Whole30 verandert je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. In Amerika is het programma inmiddels een begrip (en een werkwoord: To Whole30). Co-creator Melissa Hartwig runt het programma. Ze is een gecertificeerde sportdiëtist, die zich gespecialiseerd heeft in het veranderen van de manier waarop mensen met eten omgaan en het creëren van gezonde gewoontes die een leven lang meegaan.  Ze heeft inmiddels 4 bestsellers op haar naam staan (2 boeken samen met haar ex-man Dallas Hartwig). Ze is te gast geweest in Dr. Oz en Good Morning America, geïnterviewd door The New York Times, The Wall Street Journal, Shape, en Self magazine. Ze staat op #27 in de Greatists Top 100 van meest invloedrijke mensen op gebied van gezondheid en fitness. Ze heeft op meer dan 150 gezondheidsseminars gesproken als keynote speaker op het gebied van gezondheidstrends, social media, branding & ondernemerschap.
Op Instagram zijn er meer dan 3 miljoen berichten met de hashtag #whole30.
Melissa houdt van kettlebell training, yoga, wandelen, alleen rezien en motor rijden. Ze woont in Salt Lake City, UT.
In 2017 heeft Melissa het Whole30 certified coach-programma opgezet, waarvan HealthCreator Brenda een van de eerste certificaten heeft behaald.

Brenda Heskes
Whole30 Certified Coach

HealthCreator Brenda is een van de 10 eerste gecertificeerde coaches van het Amerikaanse levensstijlprogramma Whole30 ter wereld. En daarmee de eerst in Nederland.
Sinds 2015 werkt HealthCreators samen met de creators van het Whole30 programma en bieden wij de Whole30 aan als onderdeel van onze totaal aanpak. Als voedingscoach helpt Brenda je om persoonlijke kennis te krijgen over welk eten voor jou en je doelen werkt... en welk eten niet. Ook vinden we oplossingen voor hardnekkige gewoontes, door nieuwe routines te ontwikkelen. Daarnaast biedt HealthCreators specifieke informatie over hoe je een Whole30 kan doen in Nederland... omdat onze situatie toch anders is dan de Amerikaanse.

“Iedereen die regelmatig een (nieuw) dieet volgt, zogenaamde serial dieters,  kan het je uitleggen: ieder dieet en trainingsplan kan je een tijd lang volhouden. Soms moet je op je tandvlees lopen, maar je houdt vol... dat zou je zelfs met de Whole30 kunnen doen. Juist daarom ligt de focus niet alleen op het volgen van de regels van wat je wel-en-niet kan eten, maar ook op de lessen die we leren tijdens de herintroductie. Daarnaast veranderen we gewoontes die je hebt en waardoor het resultaat van diëten later weer teniet gedaan worden, bouwen we aan karaktereigenschappen die je helpen een eigen persoonlijk plan te maken: een gezonde Food Freedom”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.