Het is prima om er leuk uit te willen zien…

"Afvallen kan een teken zijn dat je gezonder wordt... maar het kan ook het resultaat zijn van extreme en ongezonde keuzes. Dus, in plaats van je vast te bijten in hoeveel je weegt of hoe je eruit ziet in een bikini, focus eens op wie je bent. Want weet je wat echt heel, heel, heel erg leuk en mooi is? Vriendelijkheid. Blij zijn. Respect voor jezelf en anderen. Vrijgevigheid. - Dallas Hartwig
#
Een gezonde levensstijl wordt vaak nog geassocieerd met geitenwollen sokken, grauw uitziende mensen die alleen maar linksdraaiende yoghurt kopen bij een reformhuis, mensen die weinig plezier of energie lijken te hebben en altijd anderen de maat nemen over hun eetgewoontes. Magazine Linda had ooit eens als kop op de voorpagina: "Rot op met je chiazaad"... dat zegt genoeg.
Een sportieve levensstijl wordt vaak nog geassocieerd met mensen die de hele dag sporten, die nooit opgeven, die iedere dag een foto posten van hun kont of hun blokjesbuik, die  dingen zeggen als "klagen verbrandt geen calorieën" of "Sweat like a pig to look like a fox"... 
#
De onzekerheid die beiden vervolgens opleveren, wordt dan weer handig gebruikt in marketing voor allerlei producten. En precies dat is wat Dallas Hartwig in een artikel op zijn site aan de kaak wil stellen: "De oneerlijkheid waarmee gezegd wordt dat men advies geeft over gezondheid, maar stiekem wil cashen door in te spelen op de maatschappelijke obsessie met uiterlijk, vind ik zo, zo laag. Dat is een van de redenen waarom ik als mede-oprichter van het Whole30-programma de "je mag je niet wegen"-regel heb ingesteld. Omdat de weegschaal een verkeerd soort afleiding biedt aan de deelnemers. Het was vaak ontmoedigend en mensen dachten dat ze aan het falen waren, omdat ze misschien minder snel afvielen dan andere Whole30-ers. Mijn idee was om de focus van het gewicht, afvallen en uiterlijk af te halen tijdens het programma, zodat deelnemers focus overhielden om te leren over hun lichaam en los te komen van alleen maar te kijken naar hoe hun lichaam eruit ziet. Sindsdien hebben tienduizenden mensen het programma gevolgd zonder dat hun uiterlijk of de weegschaal de hoofd focus was. Dat vind ik een enorm succes."
#
Dallas gaat verder: "Begrijp me niet verkeerd, het is prima om er leuk uit te willen zien... De crux is dat wanneer je zo gefocust bent op je uiterlijk veranderen, dat je dan gegarandeerd andere, levensveranderende magie over het hoofd ziet, terwijl dat wel het resultaat is van de goede levensstijl of een korte interventie als de Whole30. Een #noscalevictory, wat zoveel betekent als een geweldig resultaat dat niet samen hangt met gewicht, zou gepaard moeten gaan met een #non-mirrorvictory (#succeszonderspiegel) en nog belangrijker een #non-appearancevictory (#succeswatnietoveruiterlijkgaat). Want niet op de weegschaal gaan staan, maar wel elke dag je buikomtrek meten of voortgangsfoto's maken, is het paard achter de wagen spannen."
#
HealthCreators is de eerste en enige officiële partner van Dallas' bedrijf de Whole9 in Nederland. Wij onderschrijven de betrekkelijkheid van een doel als afvallen volledig. Het is niet dat we het verbieden ofzo, maar wij zien het meer als een mogelijk leuk bijeffect van veel grotere gezondheidsdoelen, waaraan je uiteindelijk veel meer hebt.
#
Dallas Hartwig is een van de twee oprichters van de Whole30 en de Whole9 levensstijl. Op dit moment is hij de baas van de Whole9 en richt hij zich vooral op functional medicine (orthomoleculaire therapie) en biedt hij mensen hulp bij ontstressen en het loskomen van sociale media, met zijn 'more social, less media' programma.

Lees ook dit blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.