Whole30 Pilav met perzik

Het is misschien wel het eerste gerecht wat ik zelfstandig kon koken: pilav met perzik. Toen ik een jaar of 10 was, maakte ik het door kip of varkensvlees te bakken, met een heleboel uien, een blikje perziken en… 2 flessen Heinz tomatenketchup!

Inmiddels ben ik wat vaardiger in de keuken… Toch: sinds ik een kick ass recept heb voor Whole30 ketchup, had ik ineens herinneringen aan deze pilav. Toen ik eenmaal perziken op sap (in plaats van siroop) had gevonden, kon ik los!

Ingredienten

Voor de ketchup:

→ 3 tot 5 verse medjool dadels, eventueel klein gesneden.
→ 1 fles (biologische) tomaten passata (690 gram)
2 eetlepels appelazijn
1 eetlepel mosterd (staat niet in het originele recept, maar is wel lekker)
1 theelepel gerookt paprikapoeder (sweet)
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel knoflookpoeder
1/2 theelepel zout
Evt. 1/4 tot 1/2 theelepel gemalen chipotle peper als je ‘hot’ ketchup wil

Voor de pilav:

→ 750 gram kippendijen (of varkensvlees, saté vlees werkt prima)
→ 3 grote uien in halve ringen
→ 3 rode puntpaprika’s in ringen of halve ringen
→ 2 blikjes perziken op sap
→ 1,5 eetlepel tapiocazetmeel of arrowroot
→ 2x 1 eetlepel ghee (of ander vet als kokosolie of zelfs olijfolie)
→ Zout en peper
→ Eventueel wat pittige saus als sambal of Franks Red Hot

Bereiding

Maak eerst de ketchup (dat kan ook al veel eerder)

Doe alle ingrediënten voor de ketchup in een keukenmachine, blender or gebruik zoiets als een NutriBullit… en zet ‘m aan. Laat een behoorlijk tijdje draaien. Doe de ketchup terug in de fles van de tomaten passata. Deze ketchup blijft een paar weken goed in de koelkast…. of gaat in zijn geheel in de pilav!

Maak de pilav:

→ Snijd de kippendijen in reepjes of blokjes. Bestrooi met peper en zout. Doe daarna het tapiocazetmeel erbij en meng totdat alle kip een laagje heeft.

→ Verwarm de ghee in een koekenpan op medium hoog vuur en bak daarin de uien en de paprika, al roerend,  heel rustig totdat ze zacht zijn, niet bruin. Trek hier rustig 10 minuten voor uit.

→ Haal de uien uit de pan, doe er nieuwe ghee in, verwarm en bak de kip. Laat de kip eerst een tijdje stil liggen (niet roeren!). Roer dan om en laat weer even stil liggen om een korstje te krijgen.

Doe de uien en paprika bij de kip en roer om. Giet het sap van de perziken erbij en doe de ketchup erbij. Roer om en verwarm door.

Snijd de perziken zelf in blokjes ongeveer zo groot als het vlees. Doe ze bij de saus.

Serveer met bloemkoolrijst, broccolirijst of bakbanaanrijst.

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Focus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Lees over Brenda op de Whole30 coach site

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Plan je maaltijden in 5 minuten!

Wil je graag graag gezonder gaan eten, maar loopt je maaltijdplanning iedere keer in de soep? Probeer dan RealPlans!
*HealthCreators werkt samen met RealPlans. Wanneer je via deze link de app aanschaft, krijgen wij een kleine commissie. RealPlans wordt voor jou niet duurder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.