Is het Whole30? Yes! Nutri-Fries…

Nutrifries... Toen ik net Certified Whole30 Coach was ontstond er in onze toen nog kleine coaches-groep een enorme discussie over nutrifries... over wat? Nutrifries!
(Maak je niet druk, ik had er ook nog nooit van gehoord).
Een collega-coach zei tegen haar mensen dat ze opnieuw moesten beginnen met hun Whole30 als ze nutrifries hadden gegeten. Ik snapte niet zo goed waarom: je neemt groenten (pastinaak, aardappel, zoete aardappel), snijdt ze in reepjes, olijfolie erop , je kruidt het, gooit er 1 geheim ingrediënt op en bakt ze in de oven. Ze worden wel onwijs lekker, dat wel... maar dat leek mij alleen maar goed.
Whole30 headmistress Melissa Hartwig velde uiteindelijk het finale oordeel: nutrifries zijn Whole30. Mijn advies: maak ze snel een keer...

Vooral pastinaken liggen bij ons weleens lang te wachten in de koelkast tot we er een keertje trek in hebben... maar zodra het woord nutrifries valt, gaan ze op!

Ingrediënten

2 medium zoete aardappels
2 medium witte aardappels
2 (grote) pastinaken

Je kan ook nutrifries maken van een van deze 3 groenten...  (als je 6 pastinaken liggen te verpieteren dus).

Een flinke scheut olijfolie, mild of extra virgin
1 1/2 theelepel (of meer naar smaak) gerookt paprikapoeder
1 1/2 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel zout
2 eetlepels (of meer naar smaak) nutritional yeast... of in het Nederlands: Edelgistvlokken. Dat koop je bij bio-supermarkten en reformwinkels. Dit is de nutri in nutri-fries.

Ik doe er soms als extraatje ook nog wat picadillo kruidenmix van Jonnie Boer op. Of ik doe er wat oregano bij.

Maken:

Verwarm de oven voor op 230 graden.

Schil de aardappels en pastinaken en snijdt ze in reepjes. (Op de foto hebben we alleen pastinaken gebruikt...)

Doe alle ingrediënten bij elkaar en hussel ze totdat alles een laagje heeft.

Spreidt de nutrifries uit op een (of twee) bakplaat. Dat kan heel netjes, of heel slordig, waar jij gelukkig van wordt. Ze worden knapperiger wanneer ze niet te dicht op elkaar liggen.

Bak ze ongeveer 25 minuten in de oven, een keer omschudden.

Je kan ze eventueel nog 5 minuten onder de grill doen voor extra crispy

Je kan als je over hebt, ze heel goed opbakken in de koekenpan...

Dit recept is geïnspireerd door het recept voor Nutrifries van Whole Sisters.

 

Werk met HealthCreators aan je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Focus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Download Get Things Done! Ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.