Hard getraind? Hard herstellen!

Op Paleo f(x), een groot symposium over de Paleo-levensstijl dat in Texas wordt gehouden, was dit jaar een van de sprekers Eva Twardokes. Zij is een oud-olympisch atleet, een skiester. Ze sprak over het verschil tussen de manier waarop het Amerikaanse skiteam in haar tijd trainde en hoe dat tegenwoordig gaat. Het grootste verschil: de aandacht voor herstel na de training.

Kijk eerst even de video, dan weet je waar we het over hebben:

Haar laatste punt is opvallend. Inderdaad, in veel marketing van sportartikelen wordt benadrukt dat je zwaarder moet trainen, meer moet liften, harder en verder moet rennen... het lijkt pas genoeg te zijn als je als een zwetend hoopje op de grond ligt. En dus denken amateurs en recreatieve sporters soms dat dat het enige is dat nodig is: meer je best doen, harder doorduwen, over je grens heen.
Just. Do. It.
Bring. It. On.
Wat je nooit ziet in die reclames is dat die atleten ook een heel herstelprogramma volgen: uitgekiende voedingsschema's, optimale nachtrust, massages, ijsbaden, middagslaapjes, hersteltrainingen, fysiotherapie.
Natuurlijk, de professionele sporters hebben een heel andere trainingsintensiteit dan wij 'gewone' sporters... maar wacht even: ze hebben ook een heel andere fysieke fitheid. Epke Zonderland lacht misschien om een paar muscle ups, voor mij is het een hele prestatie.
Wanneer je traint binnen jouw optimale trainingszone, heb je ook optimaal herstel nodig. En dat vergeten veel mensen!

Goed eten, diep slapen en ander herstel

Wat moet je doen om te zorgen dat je goed herstelt van je trainingen, zodat je verbetert en progressie boekt?

Om te beginnen: goed eten! Alle mensen die bij ons personal training doen, krijgen daarom een voedingsadvies volgens de Whole9 Nutrition Guide. We moedigen mensen aan om zoveel mogelijk maaltijden te eten volgens deze methode. Het is de beste manier die wij kennen om optimaal te herstellen.

Diep slapen:  bij ons gaat slaap vóór training. Wanneer we een wekker moeten zetten die ons over vijf of zes uur wakker maakt om te gaan trainen, doen we dat niet. Slaap gaat voor! Ons doel is acht mooie uren per nacht. Het is niet zo dat als we een nacht van zeven uur hebben gemaakt, we niet trainen. Maar wanneer we ons moe voelen, dan gaan we die dag niet voor een PR of een 1RM.

Het is misschien een onverwachte, maar: stress management. Stress is de vijand van allerlei herstelprocessen in het lichaam. Vroeger was stress eigenlijk altijd een zaak van leven of dood: een boze beer die achter je aan zit bijvoorbeeld. Dan moest je vechten of vluchten. Dat ging voor allerlei andere processen (spijsvertering, reparatie van de spieren, slaap) en die processen gaan dan ook nu nog van nature op een laag pitje bij stress. Tegenwoordig hebben we niet zoveel beren meer, maar chronische stress. Dat valt ook bijna niet te vermijden. Wat wel beter kan is hoe je ermee omgaat! En dat scheelt al een boel.

Foamrolling: ook dat is een dringende aanbeveling voor de mensen die bij ons trainen. Het is het onderwerp van de eerste sessie die we doen in ons Personal Training-traject. Het helpt om knopen uit de spieren te halen, waardoor je lichaam, in combinatie met stretching, beter in balans komt.

Ander herstel: denk aan massages, triggerpoint, middagdutjes, yoga, meditatie. Ook ontspannen bewegen, zoals een stukje fietsen door de duinen of wandelen aan het strand, kan bijdragen aan je herstel. En ook hiervoor geldt: Just do it!

Welke methode voor herstellen spreekt jou het meest aan? Of heb je nog een geweldige tip die er niet tussen staat? Deel het in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.