Het IS niet altijd leuk (en dat is ok!)

Heus, wij worden ook weleens wakker, kijken op het trainingsschema en denken: oh nee, daar heb ik geen zin in, dat kan ik niet en... dat is niet leuk om te doen.
200 burpee box jump overs IS niet leuk! Tuurlijk zien we daar tegenop... maar we doen het wel!
Het geheim wat het verschil maakt tussen mensen die succesvol zijn en die niet succesvol zijn: de succesvolle doen ook de dingen die niet leuk zijn! Daarom blijven zij zichzelf verbeteren in training en lukt het hen op een gezond gewicht te blijven.

Op de dag dat ik dit stuk schrijf, hebben we samen getraind terwijl we allebei geen zin hadden. Dat is misschien een choquerend feitje voor de mensen die altijd denken dat wij trainen alleen maar leuk vinden. Nee, dus... wat misschien wel een belangrijk verschil is: wij gaan toch en doen de workout zonder zin. Soms krijgen we halverwege de smaak te pakken, soms niet. Dat maakt niet uit. Stomme trainingen tellen ook.

Honderden burpees

De afgelopen weken stonden er bij mij (Brenda) honderden burpees op het programma: een keer een workout van 200 squats, 150 burpees, 100 box jumps (en 50 pull ups), een keer een workout van 200 burpees box jump overs. Denk je dat mijn vinger dan niet boven de knop 'uitschrijven' hangt. Tuurlijk wel! Ik ben een meisje dat vroeger bij uitzondering meedeed met de schoolgym, die een hyperventilatie-aanval fake-te als de Coopertest gedaan moest worden, die zich expres liet afgooien in trefbal en die niet eens een poging deed om in een touw te klimmen... NIET leuk!
Naomi's training bevat de afgelopen maanden eindeloze herhalingen van allerlei gewichthef-technieken. De ene keer zijn ze zwaarder, de andere keer zijn het er meer... maar de (front)squats, squat snatches, overhead squats vliegen haar om de oren. Dat... vind ze niet zo leuk om te doen. Misschien dat dat daarom wel haar zwakke punt is. Liever gaat ze roeien of op haar handen lopen, dat is leuk. Maar ja, om beter te worden moet ze dingen doen die niet leuk zijn.

Wat je niet kan, is niet leuk

Een vuistregel is eigenlijk wel: als je iets niet (of niet goed) kan, dan vind je het niet leuk. Het mislukt dan ook vaak... of je gaat onderuit of valt op je snuit. Het is frustrerend om een hele training lang iets te proberen wat niet lukt. 10 minuten lang double unders (touwtje springen) oefenen en dan op 3 gelukte staan = niet leuk. Naomi moet 'hips to the bar' leren, dat lukt niet... helemaal niet. Dat = niet leuk.
Voor veel mensen is het hele sporten, alles wat erbij komt kijken, inmiddels zo moeizaam dat ze het hele sporten afschrijven. Zeg maar, wat Brenda heeft gedaan op de middelbare school. Ze vinden sporten 'gewoon niet leuk'. En daar hebben ze gelijk in. Wanneer je vanaf 0 (of -10) moet beginnen, is het vaak niet leuk. Frustrerend. Confronterend. Het probleem is: zonder het te gaan doen, wordt het ook niet beter en... wordt het nooit leuk(er)!

Valkuil

Het is de verwachting dat je het leuk moet vinden, die er soms voor zorgt dat het altijd tegenvalt (want je vindt het niet leuk) en dat je op den duur niet meer gaat. Of dat je op zoek gaat naar iets wat je wel leuk vindt... maar dat is voor veel mensen een valkuil. De realiteit is: wanneer je een lange tijd weinig tot niets aan sport hebt gedaan, zal je overal door die frustrerende fase heen moeten. Er zit niets anders op dan accepteren dat het niet (zo) leuk is... en het toch doen.

Geldt ook voor gezond eten...

Wat ik hierboven beschrijf, geldt in zekere mate ook voor gezond eten. Gezond voedsel is zelden net zo hypersmakelijk als ongezond eten. Ongezond eten is gemaakt om je smaak zo te kietelen dat je ervan kunt blijven eten. In Whole30-teremen noemen we dat "eten zonder rem". Zoet, zout en vet zijn zo afgestemd dat je er zelfs een soort gelukzalig gevoel van krijgt. Dat noemen ze het 'bliss point' en voedselfabrikanten besteden miljoenen aan het uitvogelen hoe ze jouw bliss point het beste kunnen kietelen. Waarschijnlijk vind je het eten van dit soort hypersmakelijk eten, heel leuk.
Gezond eten kan ook super lekker zijn, maar zelden prikkelt het je bliss point., en soms smaakt het vooral heel gezond. Dat soort eten kiezen boven de hypersmakelijke versie waarmee je de hele dag geconfronteerd wordt... is niet leuk. Maar als je gezond wil blijven... is dat wel precies hetgeen wat je 9 van de 10 keer moet doen.

ALS het dan lukt... 🙂

Terug naar trainen... want er is 1 heel dik voordeel aan dingen doen die niet per se leuk zijn, maar wel goed voor je: wanneer je onverwacht een resultaat boekt. Dat kan zijn dat je spijkerbroek ineens weer past. Of dat je buik ineens niet meer opgeblazen is doordat je gezond bent gaan eten. Dat je ineens 5 meter aan een stuk op je handen kan lopen... of: dat je op je 47e kan afrekenen met een gymlestrauma. Nog nooit (N.O.O.I.T!) was het mij gelukt om in een touw te klimmen. Te weinig kracht in mijn handen om mezelf vast te houden terwijl ik mijn benen probeerde te klemmen. Dat gebrek aan kracht in mijn handen hield me op wel meer plekken tegen in mijn training: pull ups, toes-to-bar, kettlebell swings... De afgelopen jaren veel op getraind. Eerst met handen knijpertjes (= niet leuk). Toen met zware kettlebells blokjes om in een farmers walk (= niet leuk). Aan de bar gaan hangen totdat mijn handen het niet meer hielden (=niet leuk)... en toen: klom ik op een vrijdagochtend ineens in een touw tot het plafond. 48uur heb ik aan een stuk geglimlacht. Want iets kunnen wat je nooit kon, is HEEL leuk!
(Je kan het filmpje van mijn touwklimmen bekijken op de HealthCreators FaceBook pagina... en als je dan toch daar bent: like de pagina als je dat nog niet gedaan hebt. Vinden we ook heel leuk).

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.