Naomi gaat paleo, week 4: de resultaten

Paleo Whole30 NutritionDe moeilijke week 3 leek vandaag ineens heel ver weg: toen ik de resultaten bekeek van 4 weken strikt paleo eten, oftewel The Whole 30. (Ik heb nu nog 2 dagen te gaan). Die ‘hele 30’ deed zijn naam eer aan: mijn vetpercentage is met bijna 30% gezakt! Van 20,5% naar 14,5%. Als ik dat nou eens had geweten in mijn bodybuildingtijd!!! Ik heb daarom besloten zeker door te gaan met de paleo levensstijl, al zal ik de teugels wel iets losser laten dan de afgelopen maand.

Ik denk dat mijn verminderde eetlust in week drie misschien toch iets te maken had met een net niet doorzettend griepje. Want deze week ging het ineens een stuk beter. Ik had echt weer trek, zeg maar gerust: honger! Dat had er misschien ook mee te maken dat ik een heel klein pietsie gesmokkeld heb met de regel dat eten niet mag lijken op niet-paleo favorieten. Ik heb bijvoorbeeld 3x geroosterde pastinaak uit de oven gegeten… die toch misschien een heel klein beetje eruit zien als patatjes… heel klein beetje maar! Overigens:paleo whole30 nutritionalleen qua uiterlijk. Niet qua smaak en al helemaal niet qua voedingswaarde.
Ook heb ik een keertje gebakken kalkoenblokjes gegeten met cashewnotensaus naar een Indisch recept. Geen saté hoor, echt niet…
Bootcamper Lilian kwam met de klapper van de week: kokosmelk cappuccino. A dik 200 calorieën per stuk. Dat zorgde er in ieder geval voor dat ik niet meer gewicht kwijtraakte dan ik wilde, want kilo’s afvallen is nooit mijn doel geweest. Ik heb tenslotte geen kilo’s over om kwijt te raken. Hierin vond ik voor mij ook wel een belangrijke les: zeker in drukke tijden, wanneer mijn eetlust een beetje afneemt, is het voor mij juist belangrijk dat mijn eten er aantrekkelijk uitziet. Anders eet ik gewoon te weinig.

Doelen
Mijn doelen voor deze paleo challenge waren sterker worden, meer energie hebben, vet kwijt raken, en mijn lichaam een reset geven.
Doel 1 en 2: sterker worden en meer energie hebben. Daar heb ik geen echte meetresultaten van. Na de vervelende week 3 heb ik zelfs even gas terug moeten nemen in mijn training omdat ik gewoon energie te kort kwam. Toen ik deze week weer beter ging eten en meer calorieën binnen kreeg, ging dat wel weer snel beter. Dat merk ik sowieso: ik herstel veel sneller van mijn trainingen. Spierpijn is sneller weg, ik ben daardoor sneller weer belastbaar. Als je die lijn doortrekt, zou ik dus harder kunnen trainen en dat zal op termijn betekenen dat ik sterker wordt. Alleen in 30 dagen heb ik daar nog geen bewijs van. Daar kom ik over een paar maanden dus op terug.
Doel 3: vet kwijt raken. Ik heb me een maand lang niet gewogen en niet gemeten. Maar gewoon op hoe mijn kleding zat en hoe ik er in de spiegel uitzag, wist ik dat het op dit punt heel goed ging. Ik zag de blokjes op mijn buik nog beter en de lijnen in mijn bovenbenen kwamen weer tevoorschijn. Mijn vrouw was ook erg te spreken over delen die ik zelf niet zo goed in de gaten kan houden: mijn billen. Toch, toen ik vanmorgen de uitslag zag op de Tanita-weegschaal, verscheen er een glimlach van oor tot oor. Zo’n groot verschil had ik niet verwacht! Ik begon met een vetpercentage van 20,5% en nu was dat 14,5%. Dat is dus 6 procentpunt, bijna 30% van mijn totale hoeveelheid vet! (Opmerking: dit zijn resultaten van 2 verschillende weegschalen. Daar kan ook een meetverschil door zijn ontstaan. Al ben ik nog steeds heel blij.)paleo whole30 Den HaagIk ben wel 1,7 kilo afgevallen, dat is dus binnen de perken gebleven. Ik weeg nu 53,2 kilo. Daar wil ik wel wat bij hebben, maar dan wel in spieren. Mijn streefgewicht is 55kilo, met dit vetpercentage. Daar ga ik het komende jaar hard aan werken.
Doel 4: mijn lichaam een reset geven. Ik vond dit eigenlijk best een openbaring. Voor de challenge at ik wel al heel bewust en gezond. Schoon eten noemen ze dat in de sport. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dat ik iets van ontgiftingsverschijnselen zou merken. Dus toen ik me ineens realiseerde dat ik me minder opgeblazen voelde, was dat echt raar. Want ik wist eigenlijk niet dat ik continue met een opgeblazen gevoel rondliep (op hier en daar een wind die dwars zat na dan…). Daar ben ik nu dus helemaal vanaf. Dus misschien kan ik toch niet zo goed tegen of zuivel, of granen, of allebei. Dat ga ik nu dus uitproberen: aan welke voedingsgroep dat ligt. En de dader(s) die gaat/gaan uit mijn voedingsprogramma.

Uit eten
Het was voor mij ook wel weer eens goed zo’n enorme verandering in mijn eten door te voeren. Ik ben een stuk begripvoller geworden voor mensen die moeite hebben met een nieuw voedingsschema. Want aanpassen is gewoon lastig! Toen ik er in week 2 achter kwam dat ik geen pannenkoeken mocht maken van ingrediënten die wel mochten, was ik echt teleurgesteld. Het opnieuw spellen van alle verpakkingen, bracht ergernis met zich mee. Zoveel suiker en e-nummers waar je het niet verwacht… je wordt er moe van! Ook omdat ik dus echt naar verschillende winkels moest voor mijn boodschappen. Ik heb er al een bloedhekel aan, boodschappen doen… dus dat vond ik niet leuk. Maar het was het wel waard, want het vlees van de biologische scharrel slager is echt smaakvoller en hij propt het niet vol met dextrose en conserveermiddelen.

 

Uit eten gaan leek ons de eerste weken onmogelijk. Welk restaurant kan nou uit de voeten met al die paleo regels? Toch is paleo whole30 nederlandhet gelukt! Op mijn 1 jarig huwelijksjubileum nog wel. Ik wil restaurant Burgerz in Scheveningen dan ook van harte een pluim geven. De serveerster vond het heel interessant om te horen wat ik aan het doen was en dacht mee over wat er paleo gemaakt kon worden. Sowieso is hun vlees van eigen dieren, waarbij hun uitgangspunt is dat er met respect met de dieren moet worden omgegaan. Ook voegen ze geen bindmiddelen en kleurstoffen toe. Heel paleo dus. Uiteindelijk verscheen er een prachtig bord met 3 ons (!) ossenhaas, op geroerbakte groenten met zoete aardappel met rozemarijn uit de oven. Wil je geen sausjes of dressings over je eten? Geen probleem! Ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik lastig was, dus: bedankt voor de fijne avond!

Conclusie
Ik ben heel blij dat ik de paleo challenge gedaan heb en ik ga er ook zeker mee door. Wel ga ik het internet afstruinen naar heerlijke paleo-recepten, die in The Whole 30 niet waren toegestaan. Ik snap de psychologische link tussen smullen en overgewicht, maar ik kenpaleo whole30 Scheveningenmezelf goed genoeg dat ik heus niet ineens een hele bak avocado-choco-mousse ga leegeten. Ook zo nu en dan iets eten wat niet paleo is, ga ik niet uitsluiten. Met de nadruk op nu-en-dan.
Wat wel iets is om rekening mee te houden: paleo is niet goedkoop. Noten zijn prijzig en ik heb echt veel vlees gegeten. Voornamelijk gekocht bij de scharrelslager: daar hangt een prijskaartje aan. Wat in mijn geval goed werd gemaakt omdat we veel minder in restaurants zijn geweest dan normaal, dus dat bracht er weer evenwicht in. Ik denk wel dat we vanaf nu vaker mensen bij ons thuis gaan uitnodigen om te eten, in plaats van uit eten te gaan. Wat daarbij mooi uitkomt: er is iets van een keukenprinses in mij wakker geworden. Ik vind het leuk om nieuwe gerechten uit te proberen. Pastinaak, ik kon het in het begin niet eens uitspreken: Paksinaat… Parkizaat… die witte wortels! Nu ken ik verschillende recepten met pastinaak.
Ik ga paleo ook zeker aanraden bij andere mensen. Ik heb de afgelopen weken al 4 personen geïnspireerd om ook paleo uit te proberen. Ook zij hebben mooie resultaten.
Jon, een man die ik train, die kampte met gezondheidsklachten waardoor hij tijdens de training soms bijna flauw viel. Hij at dan wel heel ongezond, alleen rond de training hield hij zich aan mijn voedingsrichtlijnen.  Zelf zegt hij: “Voorheen waren vooral chips, pizza, kaas, paleo whole30 nutritiongeroosterd brood met jam, bier, wijn en Schotse whiskey grote favorieten. En de lift op mijn werk. Ik ben nu op dag 23 van The Whole 30. Ik heb me er helemaal aan gehouden. Geen terugvallen, alle labels op het eten gelezen en gestopt met roken. Daarnaast ben ik actiever geworden in mijn dagelijks leven. Bijvoorbeeld door de trap te nemen op mijn werk: 6 verdiepingen, 4 -5 keer per dag. En niet langzaam”.
Hij eet nu 3 weken paleo en heeft er al 3 trainingen zonder problemen op zitten! Jon: “De eerste week: raar. De tweede week: een gekke toevallige gebeurtenis. Week 3: bewijs dat goed eten een meetbaar effect heeft op iets waar alle medisch specialisten perplex van staan”. En hij is 7 kilo afgevallen. Dat zijn resultaten waar ik wat mee kan. Jon zelf had nog meer doelen, zoals een huiduitslag die hij graag kwijt wil, zich energieker voelen en zijn discipline testen. Die huiduitslag is er nog en hij voelt zich marginaal energieker. Toch: resultaat op 2 van de 4 in 23 dagen Ik ben een blije coach.
Lees ook de andere blogs over mijn paleo-challenge: kick off, week 1,week 2 en week 3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.