De beste tweak voor sport en voeding: nieuwe karaktereigenschappen

Hoe vaak ik wel niet begonnen ben aan een nieuwe sport of een nieuw dieet, om na verloop van tijd weer terug bij af te zijn? Ontelbare keren!
Het ging altijd hetzelfde: ik doe iets nieuws, dat gaat goed, dan sluipen er oude gewoontes in, ik stop met het nieuwe ding: terug bij af!
Toch volgen wij nu al jaren hetzelfde voedingsprogramma en volgen we dezelfde trainingsmethode. Omdat het ons precies oplevert wat we willen: een gezond, energiek, sterk lichaam, waarmee we sportief grenzen kunnen verleggen. En, heel belangrijk, we onze boodschappen makkelijk de trap optillen!
Wat is er veranderd? Wij!
Onze beste tweak bleek het aanleren van nieuwe karaktereigenschappen, om vol te kunnen houden wat het beste voor ons is. Want: "Zo ben ik nu eenmaal" is letterlijk het oudste excuus wat we kennen.

Genoeg bewegen en gezond eten gaan je bij je doel brengen, maar het eerste wat je moet aanpakken is de manier waarop je denkt en je karaktereigenschappen. Want alleen met de juiste mindset  ga en blijf je de dingen doen die je bij je doel brengen. Een nieuw product om af te vallen of een andere strategie in je training, geeft misschien wel even resultaat... maar zolang je niet leert anders te kiezen, wordt je er op de lange termijn meestal niets wijzer van.
Bij ons kwamen de grote veranderingen in gezondheid en atletisch prestaties pas toen we er een proces van maakt, wat begon bij de vraag: wat moet ik kunnen, wie moet ik zijn, om mijn resultaat vast te kunnen houden?
Een paar jaar geleden zijn we voor de verandering eens onderaan de piramide begonnen om onze plannen te verwezenlijken. Welke piramide? Deze:

Toen we hiermee begonnen wisten wij ook helemaal niet dat het een piramide was en dat we altijd op de verkeerde plek, helemaal in het bovenste vakje, begonnen met verandering. We wisten wel dat ons ontbrekende puzzelstukje niet een gebrek aan doelen of methodes was. Wij waren zelf de limiterende factor, wij stonden onszelf in de weg... toen we dat doorhadden werd het ineens eenvoudig. En, let op, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: eenvoudig is niet makkelijk!

The proces

Zonder het zelf door te hebben, waren we begonnen aan iets wat 'process thinking' of 'The process' heet. Het is bekend gemaakt door de super succesvolle American Football coach Nick Saban... maar daar kwamen wij pas jaren later achter. Toen we er voor het eerst van hoorden, was het alsof iemand in ons hoofd een lichtje aandeed: Tuurlijk, zo werkt het!
Wat je in het proces doet, is je grote doelen, je complexe plannen, terug brengt tot het ene stapje wat je nu kan zetten om vooruitgang te boeken. Dan gooi je al je focus op dat kleine stapje, zo erg zelfs dat je grotere doel op dat moment minder belangrijk is, dan de keuze die je nu maakt, dat stapje wat je nu zet.

Details, belangrijker dan je denkt

Saban brengt hele seizoenen van wedstrijden terug tot een bepaalde drill op het veld. Die drill leren is belangrijker dan focussen op de titel aan het einde van het seizoen. Omdat die drill bijdraagt aan een bepaalde strategie, en die strategie is onderdeel van een wedstrijdplan, en dat wedstrijdplan is onderdeel van de visie voor het seizoen. De onderliggende overtuiging is: wel of niet die drill doen kan je de cup kosten. Omdat het meestal niet bij 1 drill blijft die niet geoefend wordt...
Hetzelfde doen wij in ons voedingsadvies: focus je op de maaltijdkeuze (of snack keuze of snaai keuze) die nu maakt. Welke keuze gaat je verder brengen in de richting waar je naartoe wil en welke keuze brengt je terug bij af? Het zijn niet eens goede of slechte keuzes... alleen wat je kiest heeft wel consequenties, op de korte en lange termijn. Die allebei meegewogen moeten worden.
Wanneer je focust op je grote doel, dan lijkt het stapje wat je nu zet veel onbelangrijker:
"Joh, dan ken je die drill minder goed, dat gaat je heus de cup niet kosten",
"Joh, van 1x zondigen in je dieet ga je niet dood".
Hoewel het strikt genomen waar kan zijn... weten we allemaal dat het eigenlijk jezelf foppen is. Want juist de kleine details kunnen soms groot verschil maken.
Bedrijven als Apple en Disney werken ook met 'The process', waardoor Apple computers ook mooi zijn aan de binnenkant waar niemand kijkt (maar wat wel een teken is van kwaliteit, al tik ik dit op een Asus). Om dezelfde reden is het voor Disney belangrijk dat alle lampen in het hele complex werken, meer dan een miljoen stuks. Komt de nieuwe film niet af of is de attractie minder leuk als er 1 klein rotlampje niet brandt? Tuurlijk niet, maar zonder de aandacht voor dit soort details, wordt de kans groter dan de boel ooit in verval raakt.

CrossFit Open

Deze week begint de CrossFit Open, een wereldwijde competitie waar vorig jaar bijna 400-duziend mensen aan mee hebben gedaan. Iedere week is er een workout die iedereen moet doen en dan wordt de score bijgehouden op een wereldwijd scorebord. Zo kan je zien waar je staat in de wereld. Naomi was vorig jaar 12399ste van de wereld. Brenda 98232ste.
In onze wereld gonst het dan 5 weken lang van de strategieën voor de workout van deze week. Moet je er keihard invliegen of rustig beginnen? Unbroken gaan of rustpauzes nemen?
Dit speelt zich allemaal af in het bovenste vakje van de piramide.
Want: om dit soort strategieën überhaupt toe te kunnen passen, moet je wel de vaardigheid hebben. Je moet het kunnen. De strategie kan zijn om 10 herhalingen unbroken te doen, wanneer jij er maximaal 2 achter elkaar kan... houdt het op met die strategie!
Je zult dus in je training voor de wedstrijd moeten leren om er 10 achter elkaar te kunnen. En je elke keer als dat niet lukt afvragen: wat kan ik anders doen dat ik er meer kan? Moet mijn techniek anders, moet ik sterker worden, heb ik meer uithoudingsvermogen nodig of moet ik leniger zijn. En wat kan ik nu doen om dat te bereiken?
Om die vragen te kunnen stellen en jouw antwoorden te vinden... heb je bepaalde karaktereigenschappen nodig. Die je jezelf eigen kan maken...

Karakter

Vaak krijg je heel directe feedback van jezelf: Ben je gefrustreerd, omdat je die unbroken-strategie niet kan uitvoeren, dan is het tijd om te gaan werken aan geduld. Met geduld kan je je committeren aan het sterker en leniger worden, aan meer uithoudingsvermogen krijgen en betere techniek. Geduld gaat je verbetering opleveren en op den duur zelfs te kunnen uitvoeren van de unbroken-strategie. Frustratie zorgt ervoor dat je de vrijwilliger die je score bijhoudt, uitfoetert, je bidon een rot trap geeft en.. dat je score achterblijft.
Hetzelfde gebeurt met gezond eten, omdat je energieker wil worden of (surprise) wat wil afvallen. Dan kan het even duren voordat je echt resultaat hebt, of je blijft na een flitsende start een tijdje hangen op een bepaald gewicht of je symptomen verbeteren wel... maar heeeeeel langzaam. Ook dan is het startpunt voor je resultaat niet een nieuw dieetplan, maar vertrouwen en geduld.
Wanneer je leert hoe je gezonde keuzes kan maken (zoals bijvoorbeeld in onze Whole30) en die dan ook maakt bij iedere maaltijd, volgens het programma, in het complete vertrouwen dat dat je, vroeg of laat, gaat brengen waar je wil zijn... dan kom je er.
Waar de meeste voedingsplannen focussen op (snel) resultaat, werkt de Whole30 met 'the process': wat kan ik nu doen om dichterbij mijn doel te komen, zonder me blind te staren op dat einddoel.

Haal het maximale uit je dag, uit dit uur, uit deze minuut?

De vraag is dan nu, wat je doel ook is: haal jij het maximale uit je dag, uit dit uur, uit deze minuut? Maak je detailkeuzes die je verder brengen, maak je die gezonde maaltijd, zorg je voor voldoende herstel, slaap je genoeg, doe je je techniek training? Of zit je uren op Facebook te kijken naar testjes waaruit blijkt op welke Disney-figuren al je vrienden het meeste lijken en speel je daarna nog een uurtje Super Mario Kart? 
En als het antwoord 'Super Mario Kart' je bekend voorkomt: welke karaktereigenschap moet je ontwikkelen om Yoshi, Princess Toadstool of broer Luigi het spelletje te laten winnen, zodat jij een gezonde maaltijd voor jezelf gaat klaarmaken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.