Hoe zit het met het ontbijt?

Over ontbijten kan je lang of kort praten: de belangrijkste maaltijd van de dag of kan je het net zo goed overslaan? Waaruit bestaat een goed ontbijt? En: voor veel mensen die net beginnen met de Whole30, is vooral het ontbijt soms even slikken.

Waar begin jij je dag mee? Een kopje koffie met een beschuitje? Een bakje yoghurt met wat fruit? Overnight oats? Bakje ontbijtgranen met magere melk? Ben jij van een groente-omelet? Zou je ook wel een portie van het eten van gisteravond lusten? Moet je juist helemaal niet denken aan eten in de ochtend of sla jij het ontbijt over als onderdeel van je intermittent fasting protocol?
Zelfs in mijn jaren als journalist had ik het lastig gevonden om zoveel vragen over ontbijten te verzinnen… maar tegenwoordig draai ik mijn hand er niet voor om. Want over ontbijten bestaan veel ideeën… die lang niet allemaal even gezond zijn.

Gezond ontbijt: wat zegt Google?

Wanneer ik Google op ‘gezond ontbijt’ krijg je van alles en nog wat. Allerhande van Albert Heijn maakt het behoorlijk bont en geeft een recept voor een ontbijt Bananasplit inclusief chocolade saus. Verder zie ik ontzettend veel kommetjes (pardon: ‘bowls’) met yoghurt met iets: fruit, iets ontbijtgranen-achtigs… of allebei. De boterham (al dan niet geroosterd) lijkt plaats gemaakt te hebben voor crackers of pannenkoeken. Dat laatste is een ontbijtoptie die overgewaaid is uit Amerika, want ik kan me niet herinneren dat ooit als ontbijt gezien te hebben. Pannenkoeken in Nederland waren volgens mij altijd avondeten, verjaardagseten… of vakantie-eten. En, natuurlijk kan je ook nog wel wat terug vinden over een eitje als ontbijt, maar veel mensen vinden dat toch spannend: iedere dag een ei! Lees hier waarom die angst onterecht is...

Waarom is ontbijtvoedsel anders???

Wat je de ene keer als avondeten eet kan vaak ook best als lunch: niemand heeft bezwaar tegen een hamburger, een gebakken visje, een Hollands prakkie of een stuk pizza als lunch of diner. Maar ontbijt, dat heeft een aparte status… en een apart vak in de supermarkt. Ergens heeft iemand verzonnen dat het ontbijt uit andere dingen, andere soorten eten moet bestaan dan de andere twee maaltijden. En vooral de graanindustrie heeft daar jarenlang van geprofiteerd. De Romeinen zijn begonnen met graan als ontbijt… en Kelloggs heeft vanaf 1890 gebouwd aan het marksegment waarin het bedrijf nog steeds een van de 4 grote spelers is. Dat is een marktsegment van 8 miljard… met 4 grote spelers. Reken zelf maar even door wat voor een belangen daarbij spelen. Het is geen toeval dat wij ontbijt als een aparte maaltijd zien… dat is zorgvuldig in ons hoofd geprent. Maar klopt het dat cereal/ontbijtgranen de beste start van de dag is?

Maaltijd 1. Maaltijd 2. Maaltijd 3.

Niet overal op de wereld ontbijten de mensen met ontbijtproducten. Het is in hele delen heel normaal om iets te eten wat ook best als lunch of diner gegeten zou kunnen worden. Het zijn vooral de westerse samenlevingen die deze ontbijtindustrie omarmt hebben… De kentering hierin zette een jaar of 10 geleden een beetje door. Door de komst van bijvoorbeeld Paleo, Whole30 en daarna Keto.
In deze manieren van gezond eten, is de invulling van de maaltijden meer op elkaar gaan lijken. Sommige mensen spreken zelfs over maaltijd 1, maaltijd 2 en maaltijd 3… in plaats van ontbijt, lunch en diner. Door de maaltijden anders te noemen wordt het makkelijker om ook eens iets anders te kiezen.

Gezond ontbijt in Whole30

Veel mensen aan wie ik de Whole30 uitleg, stellen dezelfde vraag: hoe zit het met het ontbijt? Wanneer ik dan uitleg dat we dan gewoon eten volgens de standaard opbouw van een maaltijd: een portie proteïne, veel groenten, een beetje fruit, wat gezonde vetten… dan kijken ze me vaak wat pips aan en herhalen 1 woord: groenten?
Ja, het is even wennen, maar groenten is een van de gezondste dingen die je kan eten als mens. En aangezien we in de Whole30 30 dagen willen investeren is alleen maar gezonde dingen eten, verschijnen groenten ook bij het ontbijt op tafel. Dat is minder raar dan je denkt: in heel veel niet-westerse culturen is het compleet normaal om groenten bij het ontbijt te eten. En ik beloof je: het went vanzelf.
Voor de mensen die dat een tikkie moeilijk vinden, heb ik dit plaatje uit mijn Whole30-coachingsprogramma:

Moet je altijd ontbijten?

Het gangbare advies in de gezondheids- en fitness-wereld is vaak: luister naar je lichaam. En dat is fantastisch advies, mits je on speaking terms bent met je lichaam. Veel van ons zijn dat contact met de signalen die ons lichaam geeft compleet kwijt… We eten regelmatig zonder dat we honger hebben, maar omdat het moet (bv. bij borrels, zodat je niet ongezellig bent), of we eten door terwijl we allang vol zitten (bv. Kerstdiner), of we eten juist niet terwijl we wel honger hebben (bv. dieet). Niet alleen ons gedrag, ook onze hormonen kunnen ontregeld zijn: ben je bijvoorbeeld leptine-resistent, dan kan je eigenlijk altijd wel eten. Ben je insuline-resistent, dan kan je lichaam de bloedsuikerspiegel niet meer goed regelen. Sta je ‘s morgen op zonder honger… dat kan zowel een gedrags als een hormonale component hebben die bijvoorbeeld aan stress gelieerd kan zijn.

Drie maaltijden per dag

Daarom begin ik meestal met het opbouwen van de regelmaat van 3 maaltijden per dag, totdat je je gewoontes onder controle hebt en je hormonen weer wat beter in evenwicht zijn. Het ontbijt is dan een van die drie maaltijden en bestaat uit proteïne, groenten en vetten.
Vanaf daar kan je gaan kijken naar variaties: meer keto gaan door alleen zetmeelarme groenten te kiezen, of bijvoorbeeld intermittent fasten door af en toe je ontbijt over te slaan… al is dat laatste een eigen blog waard omdat voor gezond intermittent fasting je aan meer voorwaarden moet voldoen dan alleen uren niet eten (zoals voldoende slaap, weinig stress en nog wat voorwaarden).

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.