“Help me met mijn lekkere trek in de dagen voordat ik ongesteld word”

In Amerika is Melissa Urban een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen heeft geholpen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, te veranderen. Verder staat ze bekend om haar ‘tough love, heavy on the love’. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs waarin ze vragen beantwoordt, in het Nederlands te publiceren.
Vandaag: Help me met mijn lekkere trek in de dagen voordat ik ongesteld word.

Veel vrouwen hebben, ook tijdens hun Whole30 lekkere trek in de dagen voordat ze hun menstruatie hebben. Misschien heb jij de gewoonte, net als heel veel anderen, om die trek te stillen met zoetigheid. Hoe pak je dat aan in je Whole30, wilde Varis weten.

Vraag:

“Het is dag 15 van mijn Whole30. Mijn trek in zoetigheid en mijn gewoonte om te snacken zijn eigenlijk al een tijdje onder controle… tot deze week. Het is de week voordat ik ongesteld word.
Wat er meestal gebeurt in deze ‘net voor ongesteld worden’ tijd is dat ik trek krijg in een heleboel zoetigheid (zoals cake, chocolade, gebak, snoep), ook als het geen etenstijd is. Maar deze keer is het anders. Ik heb best vaak echte honger, meestal na de lunch, maar ik heb niet echt trek in iets specifieks. Ik heb geprobeerd om te wachten met eten tot het avondeten, om zo te voorkomen dat ik terug ga naar mijn middag-snack-attack… maar het is heel lastig. In dit geval: zal ik een snack nemen of niet? Of is er een andere manier om om te gaan met mijn toegenome honger tijdens mijn Whole30 zonder terug te vallen in oude gewoontes? Dankjewel, Varis

Melissa’s antwoord:

Varis,

Het is heel normaal om trek in suiker, zoetigheid te krijgen, je hongeriger te voelen en minder wilskracht te hebben in deze fase van je cyclus, die de luteïniserende heet. Dat is tussen je ovulatie en wanneer je ongesteld word.

De luteïniserende fase begrijpen

Dat dit zo is, is niet alleen mijn mening, er zit wetenschap achter. Voor het bekende blog mindbodygreen schreef wetenschapper Gretchen Lidicker
een artikel wat opnoemt waarom je extra energie (calorieëen dus) nodig hebt in deze fase van je cyclus. Terwijl dit artikel uitlegd hoeveel energie een ovulatie nodig heeft en vooral, let op, dat dit proces energie inpikt van het stuk van je hersenen waarmee je jezelf reguleert om het voortplantingssysteem te ondersteunen. (In gewoon Nederlands: als je voortplantingsstelsel veel energie opeist, blijft er misschien niet genoeg over voor je brein om wilskracht te hebben).

Dus het eerst wat ik tegen je wil zeggen is: het ligt niet aan jou, je bent niet alleen. Het is heel normaal om hongergevoel en lekkere trek te hebben in die periode. Het is normaal om je minder ‘in control’ te voelen rond eten (ook voor mensen met een menstruatiecyclus die geen Whole30 doen!). Dus ga niet lopen denken dat er iets mis is met jou, okay?

Whole30 strategie: mini maaltijden met veel voedingsstoffen

Nu, terug naar je vraag! I raad aan om een snack of een mini maaltijd te nemen wanneer je echt honger hebt… want dat zou kunnen betekenen dat je lichaam meer calorieën nodig heeft tijdens deze energieverslindende tijd van de maand. Hoe weet je of je honger hebt? Vraag jezelf af of je op dit moment ‘een hardgekookt ei, wortels en guacamole zou willen eten… of wil ik alleen maar fruit, gedroogd fruit of een fruit-noten-reep?’

Als je helemaal blij wordt van het idee dat je ei en groenten zou kunnen eten, doe dat dan: je hebt duidelijk honger! (en onthoud: de beste snacks hebben op zijn minst 2 van de 3 macronutriënten: koolhydraten, proteïne en vet).
Als je alleen maar trek hebt in iets zoets, dan heb je geen honger maar lekkere trek, dus leid jezelf af totdat dat voorbij is.

Een tip die is gebaseerd op het werk van wilskracht-onderzoeker Roy F. Baumeister, is dit: eet bewust meer koolhydraten van zetmeelrijke groenten en wat fruit tijdens deze periode. Om je lichaam alvast wat extra energie te geven. Sommige mensen (waaronder ik) hebben ontdekt dat wat meer (zoete) aardappels of pompoen en/of fruit IN je gebruikelijke maaltijden in die ongeveer 5 dagen voordat je ongesteld wordt, de lekkere trek kan helpen voorkomen.
Nogmaals: verwerk deze extra koolhydraten in je maaltijd en ga het niet al snack eten… een los stuk fruit houdt je niet onwijs lang vol!

Onthoud: je hoeft niet de perfecte Whole30 te doen

Als laatste: onthoud dat tijdens de Whole30 jouw enige taak is om Whole30 voedsel te eten, voor 100%. Als je tijdens je Whole30 erachter komt dat je meer fruit hebt gegeten dan je van plan was or dat je soms een tikkie ontspoorde met de amandel pasta: dat is okay. Je hoeft het niet allemaal perfect te doen. Doe gewoon je uiterste best en aan je vraag te zien lukt het al heel goed om je bewust te zijn van je eetgewoontes… dus dat is fantastisch! Volg het programma voor 30 dagen. Dat is al een succes op zich!

Ik hoop dat dit je helpt,
Melissa

Volg en kom in contact met Melissa op Instagram, Twitter, en Facebook, en kijk ook haar Instagram Stories, waarin ze op een onnavolgbare manier openheid geeft over haar leven.
Ook kan je een gratis abonnement nemen op Wholesome, de tweewekelijkse, Engelstalige nieuwsbrief van de Whole30.

Werk met Brenda aan Whole30 & Food Freedom

Brenda van HealthCreators is de enige Whole30 Certified Coach van Nederland (en de eerste van Europa). Zij werkt persoonlijk samen met Melissa Hartwig. Brenda is gespecialiseerd in het veranderen van een dieet-manier-van-denken naar Food Freedom.
HealthCreators biedt de Whole30 aan in een programma van 2 maanden, dus inclusief coaching door de herintroductie en het begin van je Food Freedom. Dat kan 1-op-1, samen met een buddy of in een groep.

Meer over Whole30 bij Healthcreators

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.