Je gezondheidsbankrekening

Mensen op zoek naar advies over gezondheid worden gebombardeerd met altijd dezelfde mantra: als je gezond wil zijn/worden/blijven, dan moet je letten op wat  je eet en (meer) bewegen. Gedeeltelijk zijn wij het daarmee eens: het zijn zeker belangrijke ingrediënten van een gezond leven. Maar volgens ons is er veel meer waar je aan kunt werken voor een gezond en gelukkig leven: slaap is bijvoorbeeld een hele belangrijke. En stress management is er nog zo een: je kunt alles goed doen qua eten en bewegen, maar (chronische) stress kan dan nog steeds je wiel spaak laten lopen als het gaat om het behalen van je doelen.

Daarom werken wij met 9 pijlers: goed eten, diep slapen, bewegen, stress management, contact met anderen, buiten zijn in de natuur, persoonlijke groei, spelen&lol hebben, zelfdiscipline. Maar hoeveel heb je nodig van alles? Wanneer ben je nu precies gezond bezig? De Whole9, waar HealthCreators partner van is, gebruikt hiervoor een ingewikkeld uitziende rekensom. Deze:health-equation
Ik was op school van nature een wiskunde-nerd (andere favoriete vakken waren natuurkunde en scheikunde, echt waar), dus dit sprak mij meteen aan. Ik zal even uitleggen wat hier staat voor degenen die geboren zijn zonder liefde voor sommen. Zie het als een bankrekening: je wil uit de rode cijfers blijven als het gaat om je gezondheid. Lang rood staan, leidt vroeg of laat tot minder presteren en misschien zelfs ziekte.

Gezondheidsbankrekening: inkomsten

De optelsom van de 'Health Balance' (gezondheidsbankrekening) begint met wat je allemaal aan herstel doet. Leven levert altijd schade op, zelfs de hele dag stilzitten is schadelijk. Het gaat erom wat je doet om die schade te minimaliseren of te herstellen. Recovery dus, vandaar de letter R. Daaronder vallen voeding en slaap, maar bijvoorbeeld ook een wandeling in de natuur om je hoofd leeg te krijgen, een massage en 'foamrolling' om je spieren uit de knoop te houden.

Voeding is de snelste manier om een grote storting te doen op je gezondheidsbankrekening. Het is je inkomen. Dagelijks neem je meerdere keren per dag beslissingen die stortingen of opnames zijn van je bankrekening. Genoeg calorieën binnenkrijgen vanuit voedingsstofrijk en ontstekingsremmend eten is eigenlijk een riant salaris waar je goed van kunt leven. Maar met minder gezonde keuzes kan je evengrote opnames van je rekening doen, jezelf in het rood trekken. Ongezonde eetgewoontes kosten je veel, denk bijvoorbeeld aan mindere sportprestaties, overgewicht, obesitas en misschien zelfs chronische ziektes.

Slaap is voor Naomi en mij de afgelopen jaren steeds hoger op de prioriteitenlijst gekomen. Inmiddels zelfs boven beweging. Trainen is hartstikke goed, maar wanneer je al uitgeput bent voordat je begint, doet het je gezondheid meer kwaad dan goed. Slaap staat bij ons zeker boven dingen als tv-kijken (al gaan we daarmee nog het vaakst de mist in) of stofzuigen. Dan is het maar wat rommeliger!
Het doel is om acht à negen uur goede slaap per etmaal te krijgen, het liefst aan één stuk. Dat is een storting op je bankrekening die net zo groot kan zijn als goede voeding. Een tweede salaris dus!
Slaap je altijd te weinig, omdat je een druk leven hebt vol met verplichtingen en deadlines, dan mis je niet alleen dat tweede inkomen, je neemt ook iedere dag een bedrag op van je gezondheidsbankrekening. En moet dat vroeg of laat aanvullen. Pay now or pay later!

Ander herstel: alles wat je verder nog onderneemt om te ontspannen, ontstressen en te herstellen valt hieronder. Naar de sauna, mobiliteitstraining (foamrolling), stretchen en triggerpoint, yoga, massage, meditatie, hersteltrainingen (rustig aan dus), seks, dutjes doen, strandwandelingen. Dit draagt allemaal bij aan hoeveel en hoe snel je herstelt van inspanning of stress. Hier kun je dus veel plussen... of minnen! Het is natuurlijk zo logisch als wat: na een stressvolle dag 's avonds naar de masseur, zorgt ervoor dat je je als herboren voelt. Dan doe je dus een storting na een enorme opname.
De plussen en minnen bij elkaar opgesteld zijn je maandelijkse inkomen.

Gezondheidsbankrekening: uitgaven

Alle uitgaven noemen we stress. Dit kan zowel lichamelijke als mentale stress zijn, maar we splitsen ze voor je gezondheidsbankrekening uit. Een soort vaste lasten en flexibele lasten.
Lichamelijke stress: het eerste wat hierbij opvalt is dat sporten hieronder valt. Daarom wordt in de rekensom de letter E gebruikt, van Exercise.
Maar, uh, sporten? Dat draagt toch juist bij aan gezondheid? Waarom staat het dan bij de uitgaven? Het eenvoudige antwoord is: omdat het een uitgave is. Als jij niets op je gezondheidsbankrekening hebt staan, of je staat diep in het rood... dan kun je niet sporten. Dan ben je bijvoorbeeld ziek en kun je geen 10 kilometer hardlopen, een nieuw PR in bankdrukken neerzetten of meedoen met de spinning.
Het gaat binnen de Health Balance ook om een som: hoe zwaar x hoe vaak per week x hoe vaak per keer. Let op: dit wordt vermenigvuldigd!
Stel: Naomi gaat met iemand zwaar trainen, met veel gewicht. Dan is de workout zelf uiteindelijk vrij kort. Maar ze besteed van tevoren veel tijd aan warming-up, foamrollen, stretchen... en na afloop weer. Ze doet dus stortingen voordat ze een opname doet en ze vult het saldo na afloop meteen weer een beetje aan. Dit soort trainingen zal ze ook niet dagelijks plannen voor klanten. Je haalt je resultaten namelijk uit het herstel na een training. Goede voeding, rust en andere stortingen, daar word je sterker van. Loop jij van blessure naar blessure, dan doe je waarschijnlijk te veel opnames en te weinig stortingen. (Mental note to self: ik moet echt vaker foamrollen en me laten masseren en dutjes doen.)
Onder lichamelijke stress valt trouwens ook zwaar lichamelijk werk (bijvoorbeeld dat van bouwvakkers en brandweerlieden), maar de laatste tijd wordt duidelijk dat veel zitten eigenlijk ook heel belastend is. Uren achtereen aan het bureau is killing, maar met een wandelingetje tussendoor (een storting) wordt dat al veel minder belastend.
Mentale stress kan van alles zijn, vandaar dat er in de som gebruik wordt gemaakt van de letter S. Van Stress... of van schade.
Mentale of geestelijke stress kan namelijk verraderlijk veel schade aanrichten in je lichaam. Alleen al omdat stresshormonen allerlei lichamelijk processen verstoren. Voorbeeld: adrenaline en cortisol kunnen je bloedsuikerspiegel verhogen. Stress was vroeger namelijk iets als een beer in het bos tegenkomen. Dan moest je of vechten met die beer (onverstandige keuze) of hard wegrennen voor die beer (betere keuze). Voor beide keuzes heb je energie nodig om je spieren de beste prestatie te laten leveren... en dus schiet je bloedsuiker, energie voor de spieren, omhoog. Mentale stress, waarbij je niet extra energie voor je spieren nodig hebt, levert wel dezelfde reactie op. Je bloedsuiker gaat dus omhoog, terwijl je de extra energie niet gebruikt.
Voor je lichaam maakt het ook niet uit wat de stress veroorzaakt: geldproblemen, een drukke baan, problemen in je relatie, ruzie in de familie, angststoornissen, weinig zelfvertrouwen, schuldgevoelens, vervelende collega's/baas/manager/leidinggevende, noem maar op... dit zijn dag, na dag, na dag, na dag enorme opnames van je gezondheidsbankrekening. En dat kan soms jarenlang zo doorgaan. Stress is zo ongezond dat zelfs als je een enorm grote storting doet op je gezondheidsbankrekening, je nog steeds rood kan komen te staan. Stress loopt rond met jouw creditcard... en houdt van uitgeven.
En er is nog een tegenvaller: wanneer je geen stress hebt, levert dat in principe weinig extra stortingen op je rekening op. Het stopt alleen de uitgaven. Doe je best je stress te managen en accepteer dat jij eigenlijk niets kan doen in sommige situaties. Het leven gaat soms gepaard met tegenslag en daar doe je niets aan. Je opwinden over gebrek aan controle over stressvolle situaties levert dubbele stress op: twee creditcards!

En dan zijn we nu klaar voor de som! Tel je uitgaven (lichamelijke en mentale stress) bij elkaar op en trek dat af van je stortingen (herstel).

R - (E+S) = ...

Maar wat is nu jouw score? Tsja, ik zie je probleem... Deze dingen zijn niet uit te drukken in getallen.
Een uurtje yoga, is dat een storting van 10 'gezondheidseuro' of 1000? Of misschien is het voor jou wel heel zwaar qua inspanning en dus een opname van 50 gezondheidseuro?
Een brullende manager aan je bureau, met een rood hoofd en een wijzende vinger, kan een opname zijn van een tientje voor de een, die zich er niet zoveel van aantrekt, maar een opname van tienduizend euro voor iemand die een laag zelfbeeld heeft en er een paar uur compleet van overstuur is.
Een avondje met drank, chips, shoarma en ijs is voor iemand met een dik banksaldo op de gezondheidsrekening best te betalen, maar voor iemand die al gezondheidsproblemen heeft door overgewicht en dus flink rood staat, kan het net de volgende stap naar een faillissement zijn.
Deze som is wat minder exact dan dat-ie lijkt. Je moet jezelf een beetje kennen en bereid zijn een analyse te maken van je levensstijl. Wat doet die brullende manager met je en wat moet je doen aan stortingen om die opname te balanceren? (Nee, geen bak ijs als 'troosteten', dat is nog een opname!) Heb je net een Whole30 gedaan en dus negentig voedingsstortingen in de vorm van gezonde maaltijden achter elkaar gedaan op je rekening, dan zal je zien dat je meer en harder kan trainen. Je staat namelijk in de plus op je rekening. Eigenlijk heel logisch.
Met deze som bij de hand kun je kijken hoe je het bankboekje van jouw gezondheid (beter) in balans kan brengen. Want ook hier geldt: geld lenen kost geld!
Laat me in de comments hieronder weten wat jouw score is: of je miljonair bent of rood staat... Ik kan dan tips geven hoe je weer in de plus komt te staan op je gezondheidsbankrekening (en misschien kan ik van de miljonairs nog wat leren!).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.