“Hoe kan ik zonder de weegschaal weten dat ik goed bezig ben?”

In Amerika is Melissa Urban een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen heeft geholpen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, te veranderen. Verder staat ze bekend om haar ‘tough love, heavy on the love’. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs te bewerken en in het Nederlands te publiceren.
Vandaag de vraag: “Hoe kan ik zonder de weegschaal weten of ik goed bezig ben?”

Vraag:

“Beste Melissa,
Na mijn Whole30 geniet ik van het leven ‘na de Whole30’. Ik ben tijdens en na het programma behoorlijk veel afgevallen. Nu ben ik klaar om in ‘onderhoudsmodus’ te gaan. Ik merk dat ik iets van een barometer nodig heb, een manier om te weten of ik goed bezig ben. En ik wil niet de weegschaal daarvoor gebruiken omdat ik toch altijd een beetje in paniek raak voordat ik daar op ga staan, bang dat ik ben aangekomen. Dat verpest mijn dag, mijn humeur en mijn zelfvertrouwen. Dus mijn vraag is: hoe vaak zal ik mezelf gaan wegen.
Groeten, Hilary”

Antwoord:

Beste Hilary,

Als we dit gesprek zouden hebben met een kopje thee erbij, dan zou ik antwoorden met een tegenvraag: ‘hoe vaak denk JIJ dat je je zou moeten wegen?’. Ik vermoed dat je het antwoord al weet…

Wanneer je iedere keer dat je richting de weegschaal loopt om je te gaan wegen, de schrik je om je hart slaat en je bang bent welke getal er zal verschijnen en wat dat betekent voor je (terwijl je op zich prima in je vel zit en je je goed voelt), dan weet je dat je geen gezonde relatie hebt met de weegschaal. Jullie moeten een tijdje uit elkaar, afstand nemen. Of misschien wel de wegen voor altijd laten scheiden… maar laten we beginnen met een proefscheiding.

Wat is belangrijk voor jou?

Je vraag om een barometer, een manier om erachter te komen of je goed bezig bent… een andere manier dan de weegschaal. Een manier om te weten (of beter: meten) of je op koers ligt voor jouw doelen in jouw Food Freedom*.
Ik kan je wat suggesties geven, maar het beste is om je eigen barometer te bepalen. Dus: wat zijn belangrijke dingen voor jou?
Uiteindelijk draait het in je Food Freedom allemaal om keuzes: wat zijn de maaltijden en lekkernijen die je ‘het waard vindt’ om eventuele negatieve consequenties voor hoe je je voelt of eruit ziet te accepteren. Hoe ziet succes eruit voor jou, hoe wil je je voelen als je opstaat en hoe zorg je ervoor dat je tevreden bent wanneer je ‘s avonds naar bed gaat?

Los van je lichaam

Ik kan beginnen met suggesties die helemaal los staan van hoe je lichaam eruit ziet. (Terzijde: de weegschaal is daar ook niets eens een goed instrument voor. Als je gaat sporten, krijg je meer spieren en gaat het getal op de weegschaal omhoog… maar dat betekent natuurlijk niet alles! En: als je zo veel stress hebt dat je nauwelijks eet, dan gaat het getal op de weegschaal omlaag… maar ben jij dan gezonder? Ik raak er steeds meer van overtuigd dat we de weegschaal helemaal niet nodig hebben…).

Dingen die je kan meten (die je je kan afvragen):

  • Energie: Sta ik uitgerust op, energiek, met zin in de dag en klaar om te gaan? Of: zit ik in een een (diepe) dip, een periode dat ik geen focus of motivatie heb? Haal ik met energie het einde van de dag?
  • Stemming: Voel ik me tevreden, sterk, zit ik vol zelfvertrouwen en kan ik de stress van de dag aan? Praat ik (meestal) in positieve woorden tegen mezelf en verwerk ik negatieve emoties met compassie voor mezelf en anderen?
  • Trek: Is het voor mij gemakkelijk om iets af te slaan wanneer ik het het niet waard vind? Heb ik vertrouwen in mijn keuzes die ik het wel waard vind? Lig ik de hele tijd overhoop met mezelf over of iets het waard is… of niet? En ben ik nooit zeker of ik iets echt heel graag, vanuit mezelf, kies?
  • Gewoontes: Onderbouw ik mijn gezonde leefstijl met andere gezonde gewoontes? Maak ik nog steeds onderdeel uit van (vrienden)groepen die gezondheid net zo belangrijk vinden? Werk ik aan mijn ‘groeimindset’?
  • Sociaal: Sta ik open voor anderen, heb ik vertrouwen in mijn keuzes, ben ik op mijn gemak in sociale situaties (voor zover we kunnen socializen op het moment).

Het getal op de weegschaal

Al deze punten kunnen wijzen op groot succes in je Food Freedom… en als je energie hebt, blij bent, zelfvertrouwen hebt en je best doet met je gezonde gewoontes… maakt het dan uit welk getal er op de weegschaal verschijnt? (Die vraag is retorisch).
Maak dit niet moeilijker dan het hoeft te zijn met schriften vol met getallen en scores. Kijk vanuit je ooghoek of je op deze punten op koers bent, de koers die je voor jezelf hebt uitgezet… of dat je op een van deze punten wat uit koers bent geraakt. Wanneer je niet meer tevreden bent op een van deze punten, is het tijd om je Food Freedom plan aan te passen.

Tenslotte… om te erachter te komen wat de ingrediënten zijn van jouw eigen barometer: vogel uit welke consequenties voor jou okay of acceptabel zijn (bijvoorbeeld: mijn buik is wat opgeblazen, maar dat ijsje als toetje was dat wel waard voor mij) en… maak je niet zo druk om die weegschaal. Het is niet zo’n geweldige manier om je vooruitgang te waarderen of in te schatten welke resultaten je kunt verwachten in de toekomst.

Wanneer afscheid nemen van de weegschaal jou gelukkiger en mentaal gezonder maakt, is dat een win-win.

Op je gezondheid,
Melissa

* Wat is Food Freedom?

Food Freedom is het uiteindelijke doel van de Whole30. Het is een persoonlijke, gezonde leefstijl waarin je keuzes maakt op basis van de kennis die je hebt opgedaan in de Whole30 en de herintroductie. Waarin je weet dat wat je eet consequenties heeft en zolang jij die accepteert… je zonder schuldgevoel weer vrolijk verder kan met je leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.