Wat is het saldo op jouw gezondheidsbankrekening?

Wij gaan er iedere maand samen voor zitten… de verdeling van het budget. Letterlijk kijken naar wat er is binnengekomen aan financiën en wat er aan uitgaven gepland staat. Dagobert Ducken heet dat bij ons thuis… En zeker nu, in deze coronatijd waarbij veel onzeker is, is het geen overbodige luxe om bovenop je inkomsten en uitgaven te zitten. Dat geeft ook rust.
Budgetteren blijft bij ons thuis niet alleen beperkt tot financiële zaken… wij houden ook het saldo op onze gezondheidsbankrekening goed in de gaten. Dat werkt beter (en preventiever) dan mopperen over coronakilo’s!

Wanneer mensen gezond willen gaan leven, komt dat vaak neer op 2 dingen: meer bewegen, gezonder eten. En dat zijn inderdaad twee belangrijke pijlers van een gezonde leefstijl. Maar je moet je er niet op blindstaren, want er zijn nog veel meer pijlers, die minimaal zo belangrijk zijn… en die een enorme invloed op je resultaat kunnen hebben. Denk aan: stress, slaap, contact met anderen, buiten zijn in de natuur, achter je keuzes staan, spel, lol en spelen.
Wij werken met het concept van een ‘gezondheidsbankrekening‘. Eigenlijk een soort boekhouding van inkomsten en uitgaven op het gebied van jouw persoonlijke gezondheid. Je saldo reken je zo uit:

Saldo =
herstel – [lichamelijke stress +psychische stress]

Wat natuurlijk opvalt is dat in coronatijd een aantal ingrediënten die een effect hebben op het saldo van je gezondheidsbankrekening… afgenomen of juist toegekomen zijn, zonder dat je er wat aan kan veranderen!

Stress is omhoog

Het is misschien niet eens iets wat je continue door hebt, maar stress is echt behoorlijk omhoog geschoten. Daarvoor hoef je niet angstig of schichtig rond te lopen: gewoon leven is momenteel een stuk stressvoller dan vorig jaar rond deze tijd. Alleen al de onzekerheid, is stressvol. Dat alles anders is en ook ieder moment weer kan veranderen, is stressvol. Thuiswerken terwijl je kinderen rondlopen, is stressvol. Een paar maanden geleden dachten we letterlijk nooit na dat het in ons leven zou kunnen gebeuren dat we een mondkapje op zouden hebben in de Albert Heijn… en nu is het realiteit.
Stress heeft invloed op een heleboel functies in je lichaam, het zet vooral een heleboel systemen op een laag pitje: je immuunsysteem (!), je capaciteit om te herstellen, je hormonen worden erdoor beïnvloed. Het heeft invloed op je spieren, je hart, je spijsvertering, je zenuwstelsel en zelfs je vruchtbaarheid.

Coronakilo’s

Veel mensen hebben ook nog last van een andere stressor: de manier waarop ze tegen zichzelf praten, ook in deze stressvolle situatie met corona. Ik hoor Zo. Veel. Mensen. over coronakilo’s. Dan zijn ze supernegatief over zichzelf (=stressvol!). Omdat ze dingen hebben gegeten in hoeveelheden en op een frequentie dat als resultaat heeft dat ze aangekomen zijn.
Wat ik vaak zie zijn mensen die letterlijk weinig manieren kennen om stress te reguleren… behalve zichzelf troosten/belonen met ‘wat lekkers’. Dat is niet iets om jezelf over op je kop te zitten… dat is een uitnodiging om te gaan zoeken naar andere manieren om om te gaan met stress. De wereld is stressvol genoeg momenteel zonder dat jij ook nog eens jezelf op je kop zit te geven.

Let op: keihard sporten is ook stress!

Voor veel mensen is keihard sporten het plan van aanpak voor die coronakilo’s. Of hun ultieme uitlaatklep van stress en dat kan het ook echt zijn. Wanneer ik woedend of heel verdrietig over iets ben, werkt voor mij niets beter dan 100 meter sprints op de roeier… totdat het gevoel weg is.
Keihard trainen is een prima oplossing voor ACUTE stress echter geen oplossing voor CHRONISCHE stress… sterker nog het is een optelsom: Hoe je omgaat met de stress in je dagelijks leven heeft invloed op hoe je lichaam reageert op de stress van training.
Keihard trainen op slecht gemanagede stress van alle dag… zijn 2 (twee) opnames van je bankrekening.
Check dus extreem goed wat het saldo is op je gezondheidsbankrekening voordat je besluit zwaar te gaan trainen… misschien is het beter om te kiezen voor meer mildere beweging: mobiliteitswerk, stabiliteitswerk, techniek, rustige cardio. Anders : voor je het weet, sta je rood…

Veel stortingen blijven uit

Naast dat stress een grotere kostenpost is op je gezondheidsbankrekening op dit moment… beïnvloeden de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus ook nog een aantal manieren om bij te storten op je gezondheidsbankrekening.
Dolgraag wil ik weer eens een Thaise rugmassage, waarbij mijn favoriete masseuse Naomi (Nee, een andere Naomi!) mijn rug kraakt. En hoewel het mag volgens de regels, vind ik het risico te groot. Die storting loop ik dus mis.
We hebben ook minder contact met mensen, vanwege de regels… terwijl de mens een sociaal dier is en contact daardoor een grote storting is op je gezondheidsbankrekening. Naomi ziet nog dagelijks mensen bij HealthCreators, ik werk voornamelijk online. En: Contact via internet is ook een storting, maar toch een minder grote storting is dan contact in het echt.
Ook zijn we minder vaak buiten, doordat je bijvoorbeeld thuis werkt en daardoor je dagelijkse fietstochtje naar je werk mist.

Hoe ziet dat er uit?

Hoe dat eruit ziet bij ons? Vorig jaar gaf ik (Brenda) 2 spinninglessen en deed ik 3x in de week CrossFit en trainde ik nog 2x zelf in de studio. Nu: ik geef 3x in de week spinning en ik wandel iedere dag minimaal anderhalf uur met de hond. Dat laatste is voor mij een hele grote dagelijkse storting: ik ben buiten, ik kom andere hondeneigenaren tegen, heb plezier in het spelen van en met mijn hond en ik loop minimaal een kilometer of 5.
Ik weet dat ik behoorlijk veel last heb van stress door de hele corona-situatie (en de afgelopen week ook de spanning rond verkiezingen in Amerika) en dat ook ik soms teruggrijp naar ‘iets lekkers’. Het grote verschil is dat ik inmiddels heb geleerd daar met zelfcompassie op te reageren, zodat ik de stress niet nog erger maak door mezelf op mijn kop te geven.

Naomi traint ook fors minder, er staan per week nu 4 trainingen op de planning, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de transitie van wedstrijdatleet naar sportief mens. Daarnaast luistert zij goed naar haar lichaam, vooral vermoeidheid is een teken dat het gas er even een beetje vanaf moet. Dan slaat ze een training over, geen probleem! (Dat was voorheen een GROOT probleem wat ergens ingehaald of bijgeplust moest worden). Ook zij doet een lange dagelijkse wandeling met onze hond Decaf, met dezelfde voordelen van buiten in de natuur en ontspanning door spelen van/met de hond. Daarnaast werkt Naomi nog steeds met een coach, en zij merkt dat ze daardoor emotioneel beter in staat is de stress aan te kunnen.
Door bewust ook de boekhouding van onze gezondheidsbankrekening op orde te houden, staan wij allebei nog altijd niet in het rood.

Meer lezen over de gezondheidsbankrekening?
Lees dan ook dit blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.