Geen gewicht nodig voor een effectieve (of zelfs zware) training

Trainen met een elastiek

Wanneer mensen aan een zware training denken, dan denken ze vaak aan zware gewichten: meer dan 100kilo deadliften bijvoorbeeld. Of swings met de zwaarste kettlebell in de gym. Dat is ook zwaar, maar niet per se nodig. Een paar elastieken die je goed gebruikt kunnen ook voor een zware training zorgen. Resistance band training heet dat en zelfs topatleten gebruiken deze methode.
Die elastieken hebben ook andere voordelen. We noemen er 8.

Misschien ben je weleens langs de HealthCreators studio (of een van Naomi’s bootcamps) gelopen en zag je iemand met een moeilijk gezicht rond hobbelen in een halve squat met een elastiek om zijn/haar benen. Net boven de knieën. Het is een oefening die vaak gebruikt wordt in warming ups: monster walks. Zelfs als je het maar een paar minuten doet, verzuren je bilspieren helemaal. Zijn ze meteen lekker warm…
Deze oefening helpt je om sterker te worden vanuit je heupen en dat helpt op veel plekken in je training: van deadlifts en squats tot pull ups.
En het begint dus met zoiets eenvoudigs als een elastiek.

Simpel maar niet makkelijk

Trainen met een elastiek is vaak heel simpel: eenvoudige oefeningen die iedereen kan. En door elastieken te gebruiken van verschillende dikte en breedte, kan je de weerstand makkelijk opvoeren. Dat maakt die simpele training niet makkelijk. En elastieken hebben meer voordelen boven trainen met gewichten.

1. Licht

Het eerste voordeel laat zich makkelijk raden: een set elastieken weegt veel minder dan een set dumbells. En het neemt minder plaats in. Wanneer je de oefeningen goed hebt aangeleerd in de personal training, kan je je huiswerk makkelijk doen met elastieken. Ook is het een geweldige optie om mee te nemen als je op reis of vakantie gaat.

2. Goedkoop

Een beetje vergelijkbaar met punt 1: het is ook een stuk goedkoper om een aantal verschillende elastieken aan te schaffen, dan dat het is om een uitdagende set dumbells te kopen. En barbell meenemen op vakantie kan je natuurlijk sowieso vergeten, terwijl de elastieken makkelijk in je koffer passen.

3. Makkelijk aan te passen aan je niveau

Zelfs als je maar 1 elastiek hebt, kan je heel goed de zwaarte aanpassen. Je kan ze dubbel klappen voor veel meer weerstand. Of je pakt ze halverwege vast, dan wordt het ook zwaarder.

4. Bekende oefeningen

Je kan de band gebruiken om oefeningen te doen, die je in de studio (ook) met gewichten doet. Ga op het elastiek staan en sla de andere kant om je schouders, zodat je eigenlijk opgevouwen IN het elastiek staat… en ga dan rechtop staan. Je hebt zojuist een Good Morning gedaan.
Je kan ook op het elastiek gaan staan en de andere kant beethouden met je handen. Wanneer je nu je hand richting je schouder brengt, heb je een bicep curl gedaan.

5. Train je hele lichaam

Investeer even wat tijd in het leren van verschillende oefeningen met een elastiek, dan kan je daarna je hele lichaam trainen. Door erop te gaan staan of door het elastiek ergens aan vast te knopen, creëer je de mogelijkheid om je hele lichaam te trainen.

6. Veilig

Bij (zware) gewichtstraining of gewichtheffen, loop je altijd een risico: als de beweging niet lukt, kan je het gewicht op je voet laten vallen (au!). Of op je vinger (au!). Of het gewicht valt en draait in zijn val een gewricht verder dan dat je zou willen (au!). Wat dat betreft zijn elastieken veel minder blessure gevoelig.

7. Andere prikkel

Een van de belangrijkste onderdelen van een goede training is variatie. Wanneer je de hele tijd hetzelfde doet (hallo, zelfde rondje door de sportschool!), dan neemt de effectiviteit daarvan af.
Bij trainen met een elastiek is de weerstand anders, het bouwt anders op…
Bijvoorbeeld in een bicep curl: met een gewicht is dat het zwaarste in het begin als het gewicht in beweging moet komen. Met een elastiek is diezelfde beweging het zwaarste op het einde, wanneer jet elastiek het meeste uitgerekt is. Daarom is het weer eens een andere trainingsprikkel.

8. Helpt je bij je mobiliteit

Een elastiek is ook geweldig om je te helpen bij je mobiliteit. Kan je nog niet met gestrekte benen op de grond zitten en je tenen vastpakken? Sla een elastiek onder je voeten door en houd dat vast.
Ook doen wij graag een ‘Banded scarecrow’ met mensen om de hele voorkant van je bovenlichaam te openen.

Denk hier nog even over na

Een manier waarop elastieken ook vaak gebruikt worden, is als hulpje bij oefeningen. De bekendste is de pull up: voeten in een elastiek en trekken maar. En ja: ook wij gebruiken hiervoor ook heus weleens een elastiek.
Dit heeft echter ook nadelen: je core (alle spieren rond je romp) worden voor een groot gedeelte buitenspel gezet en dat is een gemiste kans.
Daarnaast heb je aan het begin van een workout met veel pull ups misschien minder hulp nodig dan aan het einde. Wanneer je dan hetzelfde elastiek gebruikt is het OF te licht aan het begin OF lukt het niet meer op het einde.
Wat dat betreft kan je soms beter geen elastiek gebruiken maar opspringen, dan kan je beter doseren. Plus dat je dan jezelf ook langzaam kan laten zakken, wat je uiteindelijk extra kracht oplevert waardoor je echte pull up dichterbij komt!

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.