Sporten met griep of verkoudheid

De afgelopen week kon ik merken dat er 'een griepje' rond dwarrelt in Den Haag. Een aantal van mijn sporters belde af voor hun training omdat ze niet lekker waren. Ikzelf loop ook af en toe ontzettend te niezen. Tot nu toe heb ik besloten om gewoon door te trainen, omdat ik weet wanneer ik moet stoppen... en wanneer niet.

In dit blog deel ik wat tips waarmee je kunt besluiten of je in bed moet blijven, kunt gaan trainen of rustig aan moet doen. Daarvoor gebruik ik de gouden regels van sportarts Guido Vroemen (ook bekend als de triatlon-maat van Wouter Duinisveld).

Griep of verkoudheid?
Het is een Nederlands gebruik om een stevige verkoudheid 'een griepje' te noemen. Terwijl het twee compleet verschillende ziekten met verschillende oorzaken zijn. Ze zijn wel vrij gemakkelijk uit elkaar te houden.
Bij verkoudheid is het vooral niezen, verstopte neus, je niet lekker voelen en een verkoudheid verloopt zonder of met minimale koorts (minder dan 38 graden verhoging). Hoofdpijn, keelpijn en hoesten komen wel soms voor.
Griep, meestal veroorzaakt door het influenza virus, is echt different cookie: spierpijn, koude rillingen, vermoeidheid, zwakte, je voelt je echt doodziek en hebt serieuze koorts van 38 graden of meer. Griep begint vaak plotseling. Met griep train je niet en lig je in bed. Want met koorts kun je niet trainen. Punt. Uit.
Je lichaam is ziek, bezig met herstellen en heeft daar alle krachten voor nodig. Wanneer je dat niet respecteert, kan in het ergste geval het virus op je hart slaan. Dat heet virale myocarditis. Dat is de ziekte waardoor Wouter Duinisveld uiteindelijk een donorhart nodig had om verder te leven. Vaak gebeurt dat niet, maar het is wel iets om mee te nemen in je afweging. Koorts is een serieuze zaak: neem rust!
Trainen heeft trouwens nauwelijks effect wanneer je echt ziek bent: je kunt niet diep gaan, je kunt niet herstellen. Kortom: je boekt geen resultaten... dus waarom zou je?
Zelfs nadat de koorts weg is, heeft je lichaam nog wat hersteltijd nodig. De vuistregel is: neem dubbel zoveel hersteldagen als koortsdagen. Dus 2 dagen koorts is 4 dagen herstel voordat je weer gaat trainen. Je zou bijvoorbeeld wel na een aantal dagen koortsvrij alvast wat kunnen foamrollen, om je lichaam weer wat soepelheid terug te geven.

Wel of niet trainen? Doe de nek check!
Twijfel je of je wel of niet moet gaan trainen, doe dan de nek check. Klinkt een stuk ingewikkelder dan het is. Zitten je symptomen vooral BOVEN de nek (verstopte neus, oorpijn, keelpijn, hoofdpijn maar geen koorts)... dan kun je wel trainen. Laat het je trainer altijd weten en doe het rustig aan, zeker de eerste dagen!
Heb je daarnaast ook ziekteverschijnselen ONDER je nek zoals hoesten, kortademigheid, spierpijn en dus koorts: niet sporten!
Dat je een griep eruit kan trainen of zweten is een fabeltje...
Als je met luchtwegklachten (als hoesten en kortademigheid) gaat sporten, dan kan er  een infectie bijkomen. Vaak ben je dan veel langer uit de running dan nodig is.

Nu we het verkoudheidsseizoen ingaan kun je wel maatregelen nemen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.
Zorg voor goede voeding met voldoende vitaminen en mineralen.
Hou een goede balans tussen trainen en herstel.
Was je handen wat vaker, schudt geen handen van hoestende/proestende mensen (of was ze meteen daarna). Maar wanneer je veel mensen tegen komt, zul je de dans waarschijnlijk niet ontspringen. Hou griep en verkoudheid uit elkaar, koop een goeie koortsthermometer en pas je gedrag aan. Dan kom je sportend de winter door!

Sterk immuunsysteem

Wat wij de afgelopen jaren hebben gemerkt, is dat ook wij heus wel ziek worden, maar dat onze symptomen vaak wat milder zijn en we veel sneller herstellen. Dat komt door de Whole30. Good food rule #4 is namelijk: eet eten wat je immuunsysteem rust geeft, zodat het sterk is wanneer je het nodig hebt. Uit eigen ervaring kunnen we zeggen: dat werkt.

(Met dank aan BitStrips... omdat ik geen verkouden foto's had van mezelf).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.