Cathelijne: “Ik had nooit gedacht zo ver te kunnen komen”

personal training scheveningen den haag peronal trainerEen jaar geleden, net na haar 40-ste verjaardag, besloot Cathelijne (41) haar levensstijl eens goed aan te gaan pakken: “Ik werd steeds dikker en ongezonder. Ook had ik heel vaak pijn in mijn nek: ik zit voor mijn werk veel voor computerschermen. Af en toe had ik van die periodes waarbij ik ineens heel fanatiek ging sporten. Dat duurde meestal totdat ik mezelf op een stomme manier blesseerde. En dan lag het weer een tijdje stil”. Om die fout deze keer te vermijden, kreeg Cathelijne van een vriendin de tip om personal training te gaan doen bij Health Get Things Done (de voorloper van HealthCreators). Ze behaalde of oversteeg bijna al haar doelen: ze viel dik 20 kilo af en haar vetpercentage daalde van meer dan 35% tot onder de 25%. Hoewel haar doel maat 40 was, draagt ze nu maat 36: “Ik zei altijd dat ik nooit meer in 36 zou passen, maar ik heb echt al mijn kleding moeten inruilen”.
Blessurevrij bleef ze jammer genoeg niet: het afgelopen jaar zat Cathelijne een paar weken in het gips… enkel gebroken tijdens hardlopen in het bos. Wat veranderd is, is dat de blessure haar niet van haar nieuwe levensstijl af gooide. Zelfs met gips, ging ze door.

Waarom train je bij Health Get Things Done?
“Ik wilde afvallen naar een gezond gewicht. In december 2013 woog ik 86kilo en ik wilde minimaal 10 kilo kwijt. Aan mijn sportieve vriendin Marije vroeg ik advies. training voedingsadvies afvallenZij deed weleens bootcamp bij Naomi en stelde voor bij haar te informeren voor personal training. Het klikte tussen ons. Eigenlijk wilde ik 1x in de maand langskomen voor wat techniek verbetering en verder zelf aan de slag met een schemaatje ofzo. Zodat ik niet, zoals altijd, mezelf compleet zou overbelasten totdat ik een blessure had. Naomi had een beter plan: iedere week samen trainen, om zo echt vorderingen te kunnen maken. Dat hebben we gedaan: 3 maanden lang en daarna ben ik gebleven. Het was ontzettend leuk en het werkte! Inmiddels ben ik zo ver dat ik nog maar eens in de maand kom om aan specifieke dingen te werken. En omdat ik het super gezellig vind.”

Wat zijn je doelen? Wat vind je zelf het leukste wat je tot nu toe bereikt hebt?
“Wat ik allemaal bereikt heb, vind ik het allerleukste. Ik zie er 10x beter uit, ik voel me 10x beter. Ik kan hardlopen, doe mee aan obstacle runs, ik doe CrossFit. Nooit gedacht dat ik zulke dingen zou gaan doen met mijn gewicht en conditie. Naomi was daarbij wel een steuntje in de rug: ze vroeg me mee te gaan naar de Stormloop toen er iemand was afgevallen. Ik twijfelde of ik dat zou kunnen, maar Marije zei: ‘Als je het niet zou kunnen, zou Naomi je niet vragen.’ Die Stormloop was hartstikke leuk om te doen. Dit jaar doe ik met een paar Viking Runs mee en ik wil beter worden in CrossFit. Dat zijn dus mijn doelen. Daar werk ik nu ook met Naomi aan in onze trainingssessies: gewichthefbewegingen als snatch, clean&jerks.”
Ineens roept Cathelijne naar Naomi, die beneden met iemand aan het trainen is: “Hey, ik heb van de week met CrossFit 2 double unders gemaakt!”. Dat betekent dat ze met touwtje springen 2x het touw onder zich doorslaat met 1 sprong. Voor veel mensen een lastige oefening waar lang op geoefend moet worden. Cathelijne: “Ik was zo blij dat ik vergat om door te afvallen trainen voedinggaan, anders waren het er misschien wel 3 geworden. Nu sloeg het touw keihard tegen mijn billen.” Ze vertelt het met een grote glimlach, die nog groter wordt: “Laatst zei een andere CrossFitter tegen me: ‘wat heb jij een mooi atletisch lijf’. Ik ging gewoon door met ons gesprek en besefte me later pas wat een geweldig mooi compliment dat is. Zo’n enorme verandering die ik heb doorgemaakt het afgelopen jaar, vergt ook wel dat je mentaal alert blijft. Soms sta ik nog steeds kritisch voor de spiegel naar mezelf te kijken. Je bent zo gewend om vooral te kijken naar wat er verkeerd is. Maar dat corrigeer ik nu. Ik kijk nu liever naar hoe ver ik al gekomen ben.”

Wat vind je het leukste om te doen? Bij welke oefening denk je: “Oh, nee, he!”?
 
“Bij alles wat me niet lukt, denk ik ‘Oh, nee he!’. We hebben een keer een oefening voor mijn ‘core’ gedaan met een elastiek. Dat lukte me gewoon niet! Ik ben bijna weggelopen… Daarnaast heb ik een hekel aan burpees: de eerste gaan nog, maar op een gegeven moment wil je gewoon niet meer. Het leukste vind ik kracht dingen, zoals deadlifts bijvoorbeeld. Gelukkig doen we die nu veel, omdat we werken aan mijn CrossFit-techniek”

Wat doe je nu anders dan hiervoor? Wat is de belangrijkste les die je bij Health Get Things Done hebt geleerd?
afvallen trainen voeding
“Ik let veel meer op mijn houding en techniek met trainen. Dat komt ook door het oog voor detail waarmee er tijdens het trainen op me wordt gelet. Soms staat Naomi achter me en zegt ze: ‘Je buikspieren staan niet aan’. Dan heeft ze vaak gelijk, maar dan vraag ik me toch af: hoe ziet ze dat als ze achter me staat? Dat is misschien wel de grootste verandering met vroeger: mijn aandacht voor techniek. Daarnaast werken we nu aan mijn gevoel, dat ik ophoud met nadenken en de beweging ga voelen. Dat is lastig voor me. Ik ben een heel logisch nadenkend persoon, ik heb werk waarbij ik heel logisch moet nadenken, risico’s en gevolgen inschatten. Ik ben ontzettend goed in beren op de weg zien. Van nature ga ik tijdens een beweging alle stappen logisch af, maar je moet vaak meerdere dingen tegelijk doen: buik aan, armen strekken, heup gebruiken…. Dan ben je te laat met nadenken, dat moet ik leren op gevoel.”

Vertel eens een leuk trainingsverhaal…
“Een leuk verhaal is het niet echt, maar wel typisch mij en ook wel grappig. Vlak voor Pasen heb ik namelijk mijn enkel gebroken, of eigenlijk een stukje afgebroken. Tijdens het hardlopen in het bos: ik viel tijdens een stukje uitlopen tussen de sprintjes door. Ik heb die intervaltraining nog wel gewoon afgemaakt! Eenmaal thuis bleek mijn enkel super dik. Misschien iets verrekt of verstapt, dacht ik nog. Dus met die dikke enkel kwam ik de volgende dag in de studio voor mijn personal trainingsafspraak. Naomi schrok ervan en vroeg zich af hoe ik in hemelsnaam naar de studio was gekomen. Nou, met de fiets… want ik wilde door! Ik wilde niet geblesseerd zijn en weer terugvallen. Op mijn aandringen hebben we toen nog wel wat bovenlijf getraind, met mijn been omhoog op een krukje. Maar Naomi stond erop dat ik ermee naar de dokter ging. Ik dus op de fiets naar het ziekenhuis. Daar keken ze al even verbaasd dat ik nog rondliep en fietste. Ik moest in het gips en heb een lift naar huis moeten regelen: fietsen mocht echt niet meer. Ik baalde zo ontzettend: ik zou meedoen met de speciale, extra lange Paas-bootcamp, inclusief lunch in de stad… zit ik thuis, in het gips! Belde Naomi op dat ze me met de auto kwam ophalen voor die lunch na afloop van de training. Omdat ze begreep hoe vervelend het is om thuis vast te zitten en omdat ik er gewoon bij hoorde. Kon ik toch nog even iets leuks doen met mijn mede-bootcampers. Dat is echt het verschil tussen een ‘gewone’ personal trainer in een sportschool en de trainers van Health Get Things Done. Bij de ene ben je toch een beetje een nummer, bij HGTD is het echt personal. Het is dan wel een kleine studio, maar ik heb er echt veel leuke nieuwe mensen leren kennen.”afvallen trainen voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.