Italiaans zonder pasta: Whole30 groentenlasagna

Lasagna was een van de eerste dingen die ik leerde koken... ik denk dat ik een jaar of 13 was. Toen maakte ik het nog met een pakje van Knor wereldgerechten. Ik denk dat ik het nu niet meer zou lusten, maar ik zette het toen altijd trots op tafel.
Inmiddels eet ik zowat nooit meer pasta, en IN een Whole30 natuurlijk helemaal niet... maar lasagna blijft lekker. Daarom maak ik tegenwoordig deze, met courgette en aubergine als de laagjes en voedingsgist bovenop. Niemand die je fopt dat dat kaas is, maar het geeft wel net wat extra smaak.

Ingrediënten

→ 2 medium uien, gehakt
→ 1 pond gehakt
→ 2 tenen knoflook, uit de knijper
→ halve liter tomaten passata (ik gebruik de fles biologische van AH)
→ Italiaanse kruiden, behoorlijk wat, naar smaak. Vers of gedroogd.
→ 2 courgettes
→ 2 aubergines
→ Verse bascilicum
→ Een paar eetlepels voedingsgist (te krijgen bij Eko-winkels en online)
→ Scheut olijfolie
→ zout en peper
→  Evt. wat olijven

Maken:

→ Doe wat olijfolie in een grote pan en bak heel rustig de uien daarin een paar minuten. Je wil ze niet bruin hebben... zo rustig dus.

→ Doe het gehakt bij de uien en maak het met een houten lepel 'los'. Bak even totdat het niet meer zo rood is.

→ Doe de knoflook erbij en bak kort door... dan de tomatensaus erbij. Breng aan de kook.

→ Roer de verse of gedroogde Italiaanse kruiden door de saus en breng op smaak met zout en peper.

→ Ondertussen: snij de aubergines en courgettes in lange plakken. Probeer ze ongeveer even dik te maken.

→ Grill de aubergines en courgettes in een tafelgrill of grillpan (of onder de grill in de oven) zodat ze alvast gaar zijn.

→ In een ovenschaal, doe eerst een beetje tomatensaus en dan een laagje courgette. Nog een laagje tomatensaus en dan een laag aubergine. Doe tussen de laagjes wat (gescheurde) blaadjes verse bascilicum. Ga door tot de schaal vol is en/of al je groenten en saus op zijn.

→ Bak de lasagna nog 20 minuten af in de oven, ongeveer 200graden. Alles is al gaar, je wil vooral dat de smaken samen komen en dat de saus nog wat indikt.

→ Bestrooi de lasagna met een paar eetlepels voedingsgist. Dit is overduidelijk geen kaas: het smelt niet, het blijven vlokken. Wel geeft dit net een iets kazige smaak aan je lasagna. Eet er een paar olijven bij voor wat extra vetten, zodat je lekker lang vol blijft.

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Focus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Lees over Brenda op de Whole30 coach site

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Plan je maaltijden in 5 minuten!

Wil je graag graag gezonder gaan eten, maar loopt je maaltijdplanning iedere keer in de soep? Probeer dan RealPlans!
*HealthCreators werkt samen met RealPlans. Wanneer je via deze link de app aanschaft, krijgen wij een kleine commissie. RealPlans wordt voor jou niet duurder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.