Je ideale lichaam begint tussen je oren

57,5 kilo. Dat was jarenlang mijn doel. 57,5 kilo vond ik een perfect gewicht voor mijn lichaam. Wanneer ik 57,5 kilo (of minder) zou wegen, dan zou ik gelukkig zijn. Dacht ik.

Door Brenda Heskes, HealthCreator
Ik ben vanaf mijn tienerjaren tot begin 40 een klassieke jo-jo geweest. Dan weer was ik heel fanatiek bezig met mijn lijn, leefde op bijna niets, dronk me bibberig aan dubbele espresso's en stond op de crosstrainer totdat de sportschool dicht ging. Ook heb ik allerlei poedertjes, pilletjes en diëten geprobeerd. Meestal haalde ik mijn streefgewicht... om het daarna weer net zo hard kwijt te raken aan een periode van bankhangen in combinatie met een paar keer per week Domino's pizza en Ben&Jerry's eten... en/of een portie lasagna met een portie gebakken aardappels... en/of een rondreis door de Jamin.

Het belangrijkste van het verhaal hierboven is dat ik succesvol was in het behalen van mijn streefgewicht. Op een ongezonde manier, dat wel, maar wel succesvol. Ik haalde die gewilde 57,5 kilo... alleen het bijbehorende gelukkige gevoel bleef uit. Inmiddels weet ik waarom: hoe gelukkig je je voelt in  je lichaam heeft vaak helemaal niets met je lichaam te maken! (Lees die zin nog maar eens opnieuw, laat hem echt even naar binnen zinken, ik wacht wel even...)
Vaak projecteren we onze onzekerheden uit andere delen van ons leven op ons lichaam. Dat lichaam, dat gewicht, dat is iets waar we grip op kunnen krijgen, wat we kunnen fixen... Met onzekerheden over onze relatie, ons gezin, onze familie, onze baan is dat een stuk lastiger.
Het is comfortabeler om jezelf te vertellen dat het allemaal beter zal zijn als je dat lijf in de juiste verhoudingen, op het juiste gewicht hebt gekregen. Dat geeft je meteen iets om op te focussen, iets anders dan je andere onzekerheden. En als het niet lukt met lijnen, dan bombarderen we dat tot de oorzaak van al onze andere problemen en onzekerheden. "Het komt door mijn heupen dat ik die promotie niet heb gekregen" of "Het ligt aan mijn buikje dat mijn

partner minder geïnteresseerd in me lijkt".

Wat kun je doen als je dit herkent?
Wanneer je zo'n dag hebt dat je 's ochtends nauwelijks in de spiegel wil kijken of alleen maar staat te knijpen in plekken waar je minder vet zou willen hebben:
Vraag je dan eens af wat er nog meer speelt in je leven: Knaagt er nog iets aan je zelfvertrouwen? Ben je bang wat anderen van je presentatie op je werk gaan vinden? Is je leven stressvol op dit moment? Heb je gisteren ruzie gehad met je zus of je partner? Zit je in een periode waarin er zoveel om je heen veranderd dat je het gevoel hebt dat je nergens grip op hebt? Realiseer je dat al deze dingen precies hetzelfde zouden zijn als je 10 kilo lichter zou zijn of smallere heupen zou hebben!
Ga aan de slag met de achterliggende problemen: kom in actie, los het op. Lukt dat niet alleen, vraag dan hulp bij een vriend of vriendin.Praat die ruzie uit, vraag feedback bij collega's over je presentatie, maak een planning voor de komende dagen om wel grip te krijgen op alle veranderingen. Of zoek objectieve hulp van buitenaf: ga te rade bij een coach om samen op zoek te gaan naar jouw persoonlijke oplossing voor het probleem.
Je zult zien dat je lekkerder in je vel komt te zitten wanneer dit je lukt, beter dan wanneer je het of weg eet of juist weg dieet. Je ideale lichaam begint tussen je oren.

Doe nu wat je met dat ideale lichaam wil doen!
Vaak hebben mensen ook een lijstje dingen die ze gaan doen als ze hun streefgewicht hebben bereikt. Andere kleding, je partner vaker verleiden, een nieuwe (sportieve) hobby. Maak een lijstje van 5 dingen die je zou doen als je je ideale gewicht zou hebben bereikt, en ga er minimaal 3 deze week doen. Het is waarschijnlijk een grote stap buiten je comfortzone, maar je zelfvertrouwen zal erdoor groeien. Je komt er vanzelf achter: dat ideale lichaam heb je helemaal niet nodig om die dingen te doen.

En die 57,5 kilo dan?
Heel eerlijk: ik heb geen idee wat ik weeg momenteel. Ik gebruik de weegschaal bijna nooit meer. Ik vind het een handig instrument in de sportschool om progressie te meten, maar meer ook niet. Dat getal vertelt me hoe hard de zwaartekracht aan mijn voeten trekt, niet wat ik waard ben, wie ik ben, wat ik kan of wat voor soort kleding ik aankan. Ik functioneer geweldig zonder dat getal op de weegschaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.