Het web wat je bij elkaar houdt

Wanneer je net onder je huid zou kunnen kijken, zie je daar een laag rommelige, witte, elastische collageen vezels. Hetzelfde spul waar ook je pezen van gemaakt zijn. Deze laag loopt als een web door je hele lichaam: om je botten, om en tussen je spieren, het houdt je organen op zijn plek… Het heet fascia en het houdt je min of meer bij elkaar.
Vroeger dachten ze dat het een soort nutteloze laag bindweefsel was, maar meer en meer wordt duidelijk dat zorgen voor je fascia veel gezondheidswinst oplevert.

We willen graag sterke botten en spieren, daar trainen we hard voor en een van de meeste gestelde vragen bij ons voedingsprogramma is: “Krijg ik wel genoeg calcium binnen voor mijn botten als ik geen zuivel eet voor een maand”. (Het antwoord is: ja). Het is iets waar gezonde mensen mee bezig zijn… en ongezonde misschien ook wel.
En er is dus nog een laag die we vergeten en die ervoor kan zorgen dat je je oud , stijf en pijnlijk voelt. Dat is je fascia, je bindweefsel. Wanneer je echt lekker in je vel wil zitten, is het zaak om ook dat aandacht te geven. Bijvoorbeeld door triggerpoint behandelingen, foam rollen, mobiliteitswerk (wat Brenda combineert met haar spinninglessen) of bijvoorbeeld het rollen met een balletje onder je voet. De reactie wanneer je dat doet is meestal een opgelucht: ahhhhhhhh…..

Daarnaast kan je, wanneer je zorgt voor je fascia, beter stretchen, rechterop staan, sneller rennen, je krachttraining doen met complete bewegingsuitslag… je beweegt gewoon beter.

Wat is fascia?

Wanneer je er een anotomieboek bijpakt, lees je over alle onderdelen van het menselijk lichaam. Honderden botten, aan elkaar gehouden met meer dan honderden spieren en talloze pezen en banden. De anatomie deskundigen noemen de fascia nauwelijks… en dat is onterecht.

De fascia houden het hele systeem van spieren en botten bij elkaar, houden ons bij elkaar. Het vormt de aanhechting, waar de spier aan het bot vastzit… maar niet allen dat. Het loopt langs en door alle structuren in het lichaam: ook je organen en je banden en je pezen. Of je nu verbetering wil in je sportieve prestaties of van je pijn af wil… het heeft weinig zin om een onderdeel te behandelen, wanneer je het verbindende weefsel niet aanpakt. Al je spieren werken samen, maar de fascia creert de afzonderlijke comparimenten waarin ze dat doen.

Fascia blijkt gevoelig te zijn, dynamisch en zich ontzettend goed aan te passen. Er zitten meer zenuwuiteinden in je fascia dan dat er in je spieren zitten… gevoel en dus ook pijn voel je dus meer daarin dan in je spieren. Veel sportblessures lijken dan ook blessures aan de fascia te zijn…

Het web aan fascia vormt op verschillende plekken ook dichte banden, waar meerdere spieren, botten en gewrichten bij elkaar gehouden worden. Hoe denk je anders dat een gewricht als je pols of enkel, wat bestaat uit een heleboel kleine botjes, niet een hoopje wordt? Fascia!

De fascia banden lopen door je hele lijf, van je hoofd tot je tenen… dat is de ontspanning die je voelt wanneer je gemasseerd wordt aan bijvoorbeeld je rug of nek. Dit is ook wat vast zit en wat een slechte houding veroorzaakt… en pijn op al die plekken in je lijf. En, omdat de fascia werkt als een web, omdat alles aan elkaar vastzit, kan het dus ook zo zijn dat de pijn in je schouder veroorzaakt wordt door je enkel aan de andere kant. Of dat je hamstrings stijf zijn omdat de pezen onder je voeten strak staan. Want de fascia past zich aan aan hoe jij je beweegt (wel welke houding je vaak aanneemt)… of dat nu functioneel is of niet.
Iemand die veel voorover gebogen aan een bureau zit, krijgt vanzelf dikkere, stugger fascia aan de voorkant, van schouders tot ribben. En dan wordt het dus ook lastiger om weer rechtop te gaan zitten.

Daarom kan je fascia aan zijn lot overlaten, leiden tot verklevingen (‘knopen’) en vermindering van je bewegingsvrijheid… en zelfs (chronische) pijn.

Haal het web uit de knoop

Beweging en training wanneer het web van je fascia ‘in de knoop’ zit, is het begin van de oplossing. Want: je spieren en je bindweefsel zijn zo vervlochten, dat wanneer je het een gebruikt, je automatisch ook het ander in beweging brengt. Maar… af en toe bewegen en wat stretchen heeft weinig effect op fascia die compleet ‘vast’ zit.

Wanneer je al JA-REN, U-REN per dag aan een bureau zit en je denkt dat tegen te kunnen gaan met een paar uur in de sportschool… hou je jezelf voor het lapje. Daarnaast is spieren rekken terwijl je web van fascia ‘vast’ of ‘in de knoop zit’…. is alsof je een elastiekje uitrekt waar een knoop in zit: het gaat alleen maar vaster zitten. Die knoop… moet er eerst uit, en dan pas rekken.

Een van de beste manieren om dat voor elkaar te krijgen is een triggerpoint-behandeling, vandaar dat mensen ‘het duimpje van Naomi’ soms vervloeken omdat het best pijnlijk is… maar dit levert ook meteen verbetering van pijnklachten op.
Massages helpen ook, maar altijd in combinatie van bewegen en nieuwe routines zodat het niet dweilen met de kraan open wordt. Vooral het maken van bewegingen waarbij je je hele lichaam gebruikt, waardoor de spieren moeten samenwerken om de kracht te genereren, kunnen hierbij helpen.

Ook kan je aan de gang met ‘self myofacial release’… of zoals wij het noemen: rollen. Over een foamroller of met een vrij hard balletje. Het is een van de eerste dingen die wij mensen leren die bij ons personal training doen: om zelf hun knopen op te zoeken en te behandelen. Die extra bewegingsvrijheid kunnen ze goed gebruiken in de training.

Als je wil rekken, rek dan niet 1 spier, maar pak hele spiergroepen…
En houd je positie een langere tijd vast, zodat de fascia getriggert wordt in zijn natuurlijk neiging om zich aan te passen.

En: varieer… zowel in beweging als in stretches want: wanneer je steeds hetzelfde doet, krijg je weer nieuwe kinken in het web.

De oplossing? Beweeg… zo veel als je kan en op zo veel mogelijk manieren. Hoe meer je beweegt, hoe meer je fascia zacht, glad, gehydrateert en gezond blijft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.