What the hell… 5 tips om je gezonde levensstijl vast te houden

Ken je dat: je bent al een tijdje gezond bezig qua eten, je voelt te fantastisch, je broek zit wat losser, je hebt meer energie... en dan komt er iets minder gezonds voorbij. Een stuk taart bijvoorbeeld of een bitterbal. "Eentje neem ik er, eentje kan geen kwaad", beloof je jezelf. En die redenatie klopt: eentje kan over het algemeen geen kwaad, tenzij je een allergie of intolerantie hebt.

Maar vaak komt van het een, het ander en voor je het weet eet je alles wat voor je neus komt: pizza, donuts, chips, ijs, kapsalon, shoarmaschotel, enzovoort. Dat gedrag komt meestal door 1 gedachte die je hebt gehad: "Ik heb het nu toch al verpest, dus dan kan ik net zo goed [vul eten naar keuze in] ook nemen".

Wetenschappers hebben dit gedrag een naam gegeven: het "What the hell"-effect. Het gebeurt wanneer je op de bekende "glijdende schaal" stapt en uitglijdt: roets, zo naar beneden. Het is ook de belangrijkste reden waarom mensen hun gezonde (eet)gewoontes korte of langere tijd laten varen. Regelmatig komt het voor dat ik mensen die ik coach tijdens hun Whole30 help omdat ze al dan niet per ongeluk iets hebben gegeten wat buiten de regels valt. Bij iedereen loert dan het "What de hell"-effect.
Mijn beste 5 tips om dit te stoppen of te voorkomen:

  1. Vertel het iemand.
    Bel/mail/app een goede vriend of vriendin en vertel voor welke uitdaging je staat. Dat je iets minder gezonds hebt gegeten en nu op het punt staat de hele snackbar te bestellen. Kies deze persoon zorgvuldig, niet iemand die je een schuldgevoel aanpraat, maar iemand die naar je wil luisteren, begrip opbrengt voor je situatie en je helpt herinneren waarom je ook alweer gezond wilde eten. Bij mijn Whole30-ers ben ik dat vaak en meestal is zo'n halve biecht genoeg om het "What the hell"-effect te stoppen.
  2. Accepteer dat misstappen erbij horen.
    Wat je ook voor doelen hebt, iedereen maakt weleens een foutje en dat geldt ook voor gezonde eetgewoontes. Je dacht dat een bitterbal/taartje/glaasje wijn geen kwaad kon, maar nu blijkt je wilskracht dat nog niet aan te kunnen. Kan gebeuren. In plaats van je stom of schuldig te voelen, kijk je naar wat je van deze keuze kan leren, zodat je de volgende keer een betere keuze kan maken.
  3. Realiseer je dat je ieder moment weer kan ophouden met ongezond gedrag.
    Elke nieuw eetmoment is een kans om weer een gezonde keuze te maken. En iedere gezonde keuze is er 1. Trap niet in de gedachte dat je maandagochtend weer opnieuw begint, dat is uitstelgedrag en aanleiding tot meer "What the hell"-keuzes totdat het maandagochtend is. Begin opnieuw met je gezonde gedrag zodra je jezelf even bij de kladden kunt grijpen.
  4. Schrijf je doelen op.
    Een doel op een papiertje heeft meer waarde dan een doel in je hoofd. Schrijf je lange en korte termijn doelen op, dan zijn ze tastbaar. Misschien kun je zelfs een kopietje in je tas of portemonnee stoppen, zodat je dat even kan lezen voordat je verder gaat met je "What the hell"-gedrag.
  5. Focus op de dagen dat het wel goed is gegaan.
    Dit is een truc van de Alcoholic Anonymous: vier iedere dag dat je je gezonde levensstijl hebt geleefd. Het is eigenlijk het verschuiven van perspectief: je focust niet op het negetieve (wanneer het mis ging), maar juist op het positieve. Iedere dag dat je gezond leeft, draagt bij aan een gezonder leven. Vier dat, desnoods met een hi5 met de spiegel.

reset blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.