Een dag vol sport en activiteiten? Whole30 tarorösti !

Vooral mensen die veel sporten, denken vaak dat de Whole30 niets voor hen is: te low carb. Te weinig koolhydraten. En hoewel je zeker laag in je koolhydraten KAN gaan met de Whole30, hoeft dat helemaal niet. We zijn behoorlijk gehersenspoeld dat granen de enige en beste vorm van energie voor het sporten oplevert. (Iemand die denkt niet te kunnen sporten zonder eerst een bordje havermout?). Terwijl er genoeg groenten zijn die dat ook prima kunnen. En je bent niet veroordeeld tot de pieper, een bijvoorbeeld eens rösti van tarowortel.

Wij kopen onze grote taro's op de Haagse Markt, bij Kees, naast bakkerij Het Stoepje (en doe hem de groeten als je ze daar gaat kopen). Die grote lijken qua uiterlijk een beetje op kokosnoten, maar dan niet hol.
Maar je kan taro op veel meer plekken krijgen, soms gewoon op de 'tropische' afdeling van de supermarkt. Dan zijn ze kleiner en lijkt het een beetje op harige aardappels. Ze heten dan ook wel Chinese tayers, chi tayer, eddo's en... in Cyprus heten ze kolokasi...

Ingrediënten

→ 1/2 grote tarowortel (of 3 kleinere) geschild
→ 1 aardappel, geschild
→ Zout (evt. peper)
→ Uienpoeder naar smaak
→ Een klodder ghee
→ Een koekenpan die in de oven of onder de grill kan. Wij hebben een gietijzeren Lodge pan.

Maken:

→ Rasp de taro en de aardappel. Ik gebruik de kleine rasp hiervoor, dan is het eerder gaar

→ Verwarm terwijl je raspt de pan alvast voor op een laag gas.

→ Meng de geraspte taro en aardappel met het uienpoeder, zout en eventueel peper (Naomi vindt het lekker met, Brenda lekkerder zonder)

→ Zet het vuur onder de pan hoog, smelt de ghee en doe de taro in de pan. Verdeel het zo dun mogelijk en niet roeren! Bak 1 minuut.

→ Zet het vuur laag en doe een deksel op de pan, laat het 5 minuten bakken. Verwarm ondertussen de grill voor (of de oven)

→ Haal de deksel van de pan en bak de rösti onder de grill tot ie bruin is.

→ Eet bijvoorbeeld bij het ontbijt. Met een groentenomeletje (met ui, tomaat, champignon, spinazie en/of courgette bijvoorbeeld).

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Focus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Lees over Brenda op de Whole30 coach site

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Plan je maaltijden in 5 minuten!

Wil je graag graag gezonder gaan eten, maar loopt je maaltijdplanning iedere keer in de soep? Probeer dan RealPlans!
*HealthCreators werkt samen met RealPlans. Wanneer je via deze link de app aanschaft, krijgen wij een kleine commissie. RealPlans wordt voor jou niet duurder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.