Trainen op vakantie: Geen spullen? Geen probleem!

Het is vakantie! Eindelijk... tijd om even bij te slapen, een boek te lezen, iets leuks te doen met je gezin en/of je vrienden, een wandeling te maken door een mooie nieuwe omgeving, geen telefoon, geen mail, geen stress. Hoe fijn ik dit ook allemaal vind, na een paar dagen begint het bij mij toch altijd te kriebelen: ik wil even trainen. (Bij mij is dat meestal na twee, maximaal drie, dagen. Dat kan bij jou best een dag of tien zijn.)
Natuurlijk kun je je conditie prima op peil houden met een stevige wandeling, een rustig stukje hardlopen of een half uurtje zwemmen in zee. Toch vind ik het leuk om zo nu en dan een echte workout te doen. Dat kan prima zonder (of met weinig) spullen, gewoon met je eigen lichaamsgewicht. Ik verzin dan zelf wat of kies een workout uit een lijst van Eva Twadokens, een voormalig Olympisch skiester uit Amerika.

Deze trainingen kunnen voor de tent, in een park, op het strand of in de tuin. Wanneer er een stuk rennen in de training zit, dan kijk ik van tevoren even op afstandmeten.nl tot waar ik dan moet (vergeet niet de terugweg mee te rekenen). Meestal heb ik wel een springtouw mee op vakantie of zoek ik een speeltuintje waar ik bijvoorbeeld pull ups kan maken. Een tak van een boom mag natuurlijk ook!
Doe de trainingen gewoon omdat het leuk is of maak er echt een intensieve workout van door jezelf te timen of te proberen de training binnen een bepaalde tijd af te krijgen. Doe dat niet te vaak: het is tenslotte vakantie en herstel is net zo belangrijk als training!

Naomi's favorieten:

  • - 5 push ups + 5 squats + 5 sit ups →  20 rondes (zie video).
  • - 25 air squats + 25 lunges per kant + 15 squat jumps + 15 power lunges per kant →  5 rondes (for time).
  • - CrossFit bench mark 'Annie'. Kom zo ver mogelijk in 15 minuten of noteer je tijd. Benodigdheden: springtouw. 50-40-30-20-10 reps 'double unders' (of makkelijker: single unders x 3: 150-120-90-60-30 dus) + sit ups (of makkelijker: crunches).
  • - CrossFit bench mark 'Nicole'. Kom zo ver mogelijk in 20 minuten.
    Benodigheden: speeltuin met rek, boomtak, hoog fietsenrek of TRX (luxe!). 400 meter rennen + maximaal aantal herhalingen pull ups (tel je herhalingen). Weer rennen als je geen pull ups meer kan. (Je kunt ook push ups doen als er niets is om een pull up mee te maken).

Uit de lijst van Eva:

  • - Ren 800 meter + 50 air squats → 3 rondes
  • - 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1  sit ups met 100 meter sprintjes ertussen
  • - 21-15-9 air squats en push ups
  • - 30 seconden op je handen staan + 10 squats →  8 rondes
  • - Ren 1600 meter, maak iedere minuut 30 lunges
  • - 100 jumping jacks, 75 air squats, 50 push ups, 25 burpees.

Ik heb vandaag met twee vrienden in de tuin vijf rondes gedaan van de eerste workout (5 push ups + 5 squats + 5 sit ups) als warming-up.
We laten ook verschillende niveau's zien. Dat kan je namelijk aanpassen door hoe je een oefening uitvoert: push ups op de tenen of op de knieën, helemaal diep of tot halverwege. Met squats kun je variëren door te zakken totdat je bovenbenen parallel zijn met de grond, of je gaat iets voorbij parallel of je blijft er juist wat bovenIn de video, die alleen te bekijken is vanuit dit blog, geef ik tips waar je nog meer op moet letten.

Laat in de reacties weten wat jouw favoriete korte workout is op vakantie of laat een foto achter van jouw training op locatie (op Facebook bijvoorbeeld).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.