Eet wat je in de koelkast hebt: Whole30 geflans in de ochtend

Dit is misschien het raarste recept van het internet, want: het is geen recept. Een van de grootste valkuilen (of afleidingsmanoeuvre voor jezelf) die veel Whole30-ers en andere mensen die gezond gaan eten gebruiken, is ALTIJD met een recept koken. Want nogal wiedes dat dat meer tijd kost dan een plak kaas tussen twee boterhammen leggen… Zorg dat het maken van gezond eten geen excuus wordt: eet wat je in de koelkast hebt!

Aan de foto bij dit stuk kan je zien dat deze echt in de ochtend gemaakt is… ik heb mijn best gedaan, maar ik had geen daglicht, alleen gelig kunstlicht. Maar nu wat er OP het bord ligt. Want dat is het recept…
Ten eerste een omelet van 2,5 ei (Naomi en ik delen 5 eieren ‘s ochtends). Een ontbijt met veel proteïne houdt je langer vol, zorgt dat je niet meteen in de bloedsuikerachtbaan stapt en kan helpen om ‘s nachts beter te slapen. Doen dus!
Daarnaast ligt een combinatie van zoete aardappel die ik al gepoft had. Makkelijkste ooit: als de oven aangaat voor iets, gooi je op een andere bakplaat een zak zoete aardappel leeg. Heb je altijd iets op voorraad. Daarnaast had ik nog geblancheerde boontjes van een salade en kwam ik nog een half bakje spekjes tegen.
Dat opbakken met een uitje in olijfolie en wij zaten geramd voor het eerste deel van de dag. En het was nog super lekker ook….

Iedere dag anders

De volgende dag kom ik iets anders tegen in de koelkast… misschien courgette of spinazie. Dat is snel klaar. Misschien wat overgebleven worstjes. Misschien een restje witlofsalade of venkelsalade. Of: Een stuk frittata, tortilla (Spaanse koude omelet) of rosti-quiche.
Dr. Mark Hyman noemt dit WIF meals: whatever is in the fridge…
Op deze manier heb je vanzelf variëteit, wat voedsel-verveling tegen gaat. En: ben je weinig tijd kwijt!

P.S. Je mag ook flansen voor de lunch en diner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.