Yes, you can! 7 tips voor meer zelfvertrouwen

Op internet circuleerde er een prachtig filmpje van een klein jongetje wat op een stapel bumperplates (gewichtsschijven voor aan een barbell) probeert te springen. Het lukt niet. Hij zegt iets in de trant van: ik kan het niet. Waarop zijn vader hem liefdevol maar krachtig toespreekt: "Je moet jezelf laten geloven dat je het kan! Je moet denken: Ik kan het. Je moet tegen jezelf zeggen: ik kan dit!".
Jump... het lukt... The End.
Het is een prachtige verbeelding van een val waar we allemaal weleens intrappen: falen omdat je niet in jezelf gelooft. In dit blog 7 tips van HealthCreators coach Brenda, om net als dat jongetje wel op jouw stapel bumperplates te springen (of iets anders, mag ook).

"Wat als het niet lukt? Of als ik het gewoon echt niet kan? Wat zal iedereen dan van me denken???!"
Welkom in het hoofd van iemand die even geen zelfvertrouwen heeft. Het maakt niet eens uit waarover deze gedachten gaan, de kans op succes neemt gigantisch af naarmate je langer zo tegen jezelf praat (en naarmate je het zelf meer gaat geloven). Of het nu een sollicitatiegesprek is, het geven van een presentatie of het nemen van een penalty namens het Nederlands elftal.

Weinig zelfvertrouwen kan verlammend werken en onzekere gevoelens aanwakkeren. Zelfs als je geen onzeker persoon bent, kan je je nog wel onzeker voelen. Maar met wat oefening kan je deze mindset doorbreken en met meer vertrouwen beslissingen nemen en tot actie overgaan.
Doe een van deze 7 dingen en geef je zelfvertrouwen een boost:

1. Hou van je fouten
Het is OK als het niet lukt. Aan elk succesverhaal gaan honderden, duizenden fouten vooraf. Er is een beroemde Nike commercial met basketballer Michael Jordan, waarin hij zegt dat hij wel 9000 keer misgeschoten heeft, 300 wedstrijden verloren heeft, 26 wedstrijdbepalende vrije worpen heeft gemist... en dat hij daarom zo succesvol is.

Wanneer je nieuwe dingen gaat leren, dan kan je dat niet... en dus maak je fouten. In plaats van zo bang te worden voor fouten dat je helemaal niets meer probeert, omarm je fouten. Verwacht dat je fouten gaat maken, zie het als een kans om iets nieuws te leren. Ik weet hoe moeilijk het is om deze mindset te veranderen. Ik krimp zelf ook nog steeds weleens in elkaar als ik achter een fout kom... mijn eerste reactie is nog steeds een gevoel van schaamte. Maar tegenwoordig is het voor mij ook het startschot om zeer bewust mijn reactie te gaan sturen richting leren... met enthousiasme, anders is die fout helemaal zo voor niets geweest.

2. Zeg wat je bedoelt
Zeg jij weleens 'ja', terwijl je eigen 'nee' had moeten en willen zeggen? Lopen sommige mensen dwars over je heen en voel je je niet serieus genomen? Kom jij slecht voor jezelf op? Dan heb je wat onderzoeksprofessor Brene Brown noemt een probleem met 'boundaries': je grenzen stellen en bewaken. Een beroemde quote van haar: "Je moet dapper zijn om je grenzen te stellen, je moet het lef hebben om zoveel van jezelf te houden dat je anderen teleur durft te stellen".
Zeggen wat je vind en wat je wil kan eng zijn. Als je er moeite mee hebt, begin dan met kleine dingen: laat de barista bij Starbucks weten dat ze je bestelling niet klopt, in plaats van mopperend weg te lopen en daarna te gaan klagen bij een vriendin. Kleine oefeningen in eerlijkheid maken het makkelijker om later je mond open te trekken over de grotere dingen. Oefen iedere dag in zeggen wat je vind. Hoe eng je het ook vindt, je zult zien dat het een wereld van verschil maakt in hoe je je voelt over jezelf.

stylish_ways_of_wearing_skirts_with_sneakers63. Zeg het met kleding
De hele maatschappij zit vol met 'dresscodes', maar eigenlijk is er maar 1 echt belangrijk: Jij moet je er lekker in voelen. Voor sommigen is dat een paar Louboutins en rode lippenstift, voor anderen een paar Reebok gympies onder een rok.
Natuurlijk kom je er soms niet onderuit om je te kleden naar de gelegenheid, maar trek ook dan iets aan waarin je jezelf voelt en geen aangeklede aap. Lekker in je vel en in je kleding zitten, is een manier om tegen jezelf te zeggen: "I've got this".

4. Zet een klein (haalbaar) doel
Grote doelen kunnen voor veel mensen overweldigend zijn: waar begin je in hemelsnaam?! Wanneer je je grote doel in kleinere stukjes breekt, dan lukt het vaak wel om een eerste stap te zetten richting dat grotere doel. Schrijf doelen ook altijd op, als je ze alleen in je hoofd hebt, dan is het makkelijker om ze te 'vergeten' en door te blijven gaan met waar je mee bezig was.
Wil je een nieuw vak leren of ben je geïnteresseerd in een bepaald onderwerp? Ga op onderzoek uit naar cursussen of opleidingen... dan ben je eigenlijk al begonnen. De weg naar een marathon lopen kan beginnen met inschrijven voor een 5 kilometer. Is dat doel nog te groot voor je, begin met 1 kilometer rennen aan een stuk.
Kleine overwinningen tellen op tot grotere winsten voor je zelfvertrouwen. Een mooi voorbeeld van kleine doelen richting een groter doel, is Naomi die als grote doel heeft om in 2020 mee te doen met de CrossFit Games bij de masters divisie. Ze is hier nu al mee bezig en schrijft daar blogs over, die kan je hier en hier lezen.

5. Laat je rampscenario los
Wanneer mensen afwegen of ze iets wel of niet gaan doen, dan komt er altijd wel een 'worst case scenario' uit de kast. Soms kan je daar zo van schrikken, dat je het maar niet doet.
Misschien is het mijn journalistieke achtergrond, waarbij iets pas een verhaal is als er ergens iets vreselijk misgaat, maar ik kan verschrikkelijk goed rampverhalen maken in mijn hoofd. Sterker nog, er was in die tijd zelfs een soort van 'hè, hè, eindelijk'-gevoel wanneer er iets mis ging. Dan kon ik aan de slag, doen wat ik goed kon.
Alleen als dat je tweede natuur wordt, dan werkt het wat minder. Nu, wanneer ik doorheb dat ik in mijn hoofd rampscenario's aan het maken ben, dan verander ik dat verhaal. Mijn favoriet: "Ik ben in staat elke situatie die er komt op te lossen, om hulp te vragen of te accepteren". Rampscenario's zorgen er namelijk voor dat we of over-voorzichtig worden of dat we juist met te veel bravoure erin vliegen.
Ik zie veel van beiden bij mensen die overwegen een Whole30 te gaan doen: waarbij je je eten en je gedrag gaat aanpassen. Sommige mensen zien allerlei beren op de weg (kan ik wel 30 dagen zonder brood? Hoe ga ik in hemelsnaam groenten bij mijn ontbijt eten?). Anderen denken vandaag nog te kunnen beginnen, zonder voorbereiding. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen het kan, mits je het hele proces doorloopt en je hebt voorbereid. Je hebt echt wel moeilijkere dingen in je leven gedaan dan 30 dagen lang je koffie zwart drinken.

6. Geef jezelf een peptalk
Een van mijn favoriete zinnetjes is: praat tegen jezelf alsof je tegen een vriendin praat. We zeggen soms dingen tegen onszelf die we NOOIT tegen een ander zouden zeggen in dezelfde situatie. Stel je voor dat een vriendin een nieuwe jurk showt, een beetje zwiert... kan je je voorstellen dat je dan zegt: "Zo kan je echt niet de deur uit hoor!". Dacht het niet... dus waarom zeg je dat wel tegen jezelf in de spiegel.
Behalve als wapen tegen negatieve zelfspraak, is het ook een prima manier om jezelf een peptalk te geven. Stel je moet een presentatie houden: Eng! Wat zou je zeggen tegen een vriend(in) die op het punt staat een presentatie waaraan ze hard heeft gewerkt? "Kom op, je kan het... je weet alles wat je moet weten, je bent assertief, je presentatie is leuk en interessant. Het gaat lukken!". Wat houdt je tegen om dat soort dingen tegen jezelf te zeggen... en te geloven! De kans op een succes wordt er veel groter van.

7. Vier je successen
We vinden onze kleine successen eigenlijk heel normaal. Als je daar nu eens mee ophoudt. Heb je een klein doel bereikt? Hi five! Heb je met succes jezelf een peptalk gegeven? Feliciteer jezelf! Iets nieuws geprobeerd en hopeloos gefaald? Goed dat je het geprobeerd hebt! Dapper zijn, nog een keer doen!
Misschien klinkt dit een beetje gek, maar stil staan bij de kleine dingen die je bereikt hebt, helpt je om met meer plezier en energie je 'to do lijstje' af te werken. Niemand gaat je een boks geven omdat je de afwasmachine hebt uitgeruimd. Je kunt chagrijnig gaan doen tegen je partner omdat hij/zij dat niet doet... of je zegt het gewoon lekker zelf. Goed gedaan! Lekker bezig! Boks... door naar de volgende taak en het volgende feestje. Dat doet wonderen voor je zelfvertrouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.