Hoe vet weer VET wordt: 10 feiten over voormalig volksvijand #1

Wanneer wij ons voedingsadvies uitleggen en vertellen dat bij iedere maaltijd een portie gezonde vetten hoort... dan vallen mensen bijna van hun stoel. Vet????!!! Waar heb je het over??? WTF!
Als er iets is dat als algemene waarheid wordt aangenomen, dan is het wel dat vet slecht voor je is. Overtuiging 1:  Je wordt er dik van. Overtuiging 2: Je aderen slibben ervan dicht. Overtuiging 3: cholesterol leidt tot ernstige ziektes. Overtuiging 4: Vet moet ten koste van alles geminimaliseerd worden voor de gezondheid. Overtuiging 5: als je dat iets van vet gebruikt moet het onverzadigd en plantaardig zijn.
Dat is de boodschap die ons al generaties wordt verteld... en die niet klopt (of op zijn minst niet helemaal klopt). HealthCreators voedingscoach Brenda legt uit hoe dit misverstand is ontstaan en waarom we een nieuwe kijk op vet en onze gezondheid nodig hebben. Want kijk eens om je heen: wat is het resultaat van meer dan een halve eeuw low fat? We zijn, als maatschappij, dikker en ongezonder dan ooit!

Vet... het woord alleen al doet veel mensen gruwen. We willen het niet op ons lichaam en daarvoor willen we het ook niet op ons bord. Daarnaast heb ik op school / van mijn moeder / van de Weight Watchers / van het Voedingscentrum / uit fitness- en beauty-magazines geleerd dat vet niet goed voor je is. Je wordt er dik en ziek van. Hell, zelfs mijn oma wist dat je voor je gezondheid geen roomboter op je brood moest smeren maar Becel, al dan niet pro-activ (ligt eraan hoe oud je oma is).
Dat ik je nu vertel dat vet gezond kan zijn en zelfs essentieel voor een gezond lichaam, dat het ziektes kan helpen voorkomen... ik snap heus wel dat dat even slikken is en dat die boodschap niet in 1x landt. Dat vetvrij beter zou zijn,  is erin gehamerd. Bijvoorbeeld met TV spotjes, zoals deze uit de jaren 90 (lekker catchy).

Ik heb het zelf ook jaren geloofd en zo geleefd: we bakten in anti-aanbakpannen met een veel klein beetje 'Pam spray', vet uit een spuitbus zodat je heel weinig nodig hebt.
Zo'n ingesleten boodschap ontkracht je niet zomaar... toch ga ik een poging doen, want 'vet vrij' is niet de weg naar gezondheid. Dat is onze overtuiging en het bewijs loopt overal op straat: minder vet wordt al een halve eeuw gepropagandeerd en we zijn als westerse wereld ongezonder dan ooit.
Recent wetenschappelijk onderzoek wijst ook allemaal dezelfde kant uit: we zaten fout met vetvrij en vetarm... en zelfs met onverzadigd plantaardig vet!

Pindakaas light is misschien wel 30% minder vet, er zit 451% meer suiker in!

Vetvrij bevat veel geraffineerde koolhydraten

Vet is een van de basis bouwstenen van ons lichaam. De gemiddelde mens bestaat voor 15 tot 30 procent uit vet. Je hersenen bestaan zelfs voor 60% uit vet. Toch is vet de afgelopen decennia behandeld alsof het het voedsel van de duivel was. Een ding wat zeker is: als je vet uit voedsel haalt, moet ontbijtkoekbeceler iets voor in de plaats komen. Meestal is dat een vorm van suiker of geraffineerde koolhydraten als bindmiddelen. Daarom is pindakaas light misschien wel 30% minder vet, er zit 451% meer suiker in! En light pindakaas is niet alleen. Producten met een gezond imago, bijvoorbeeld ontbijtkoek, adverteren met 'vetarm'... tja, dat paste niet meer naast alle geraffineerde koolhydraten. Kijk maar bij de ingrediënten: glucose-fructosestroop, roggebloem, suiker, tarwebloem (nog wat rijsmiddel, een klein beetje palmolie, specerijen en aroma's). Eigenlijk is ontbijtkoek gebakken suiker met meel.
In die suikers en geraffineerde koolhydraten, daarin schuilt het probleem. Want een dieet met veel suiker en geraffineerde koolhydraten draagt bij aan insuline resistentie (daarover binnenkort een blog), overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en vele andere gezondheidsproblemen.
Tot de kern teruggebracht is onze overconsumptie aan suiker de oorzaak van onze huidige gezondheidscrisis, niet het vet.
Maar, waarom weten we dat dan niet? Waarom wordt ons al jaren iets anders verteld? Waar komt dat misverstand vandaan?

Hoe vet de vijand werd

Zoals zoveel westerse ontwikkelingen begint dit verhaal in de Verenigde Staten. In de jaren na de tweede wereldoorlog nam het aantal fatale hartaanvallen toe. Voornamelijk bij mannen in leidinggevende functies, succesvolle managers. Het was een raadsel waarom juist de best betaalde mensen, die alles konden kopen om gezond te blijven, hierdoor getroffen werden.
In 1958 startte wetenschapper Ancel Keys daarom een onderzoek naar de oorzaken. Dat werd uiteindelijk de ''zeven landen studie'. Wat je moet ancel keysweten van Keys is dat hij zeer geleerd was (hij studeerde economie, politieke wetenschap, zoölogie, oceanologie en biologie) en hij werkte voor het Amerikaanse leger in het onderdeel dat voedselpakket voor soldaten samenstelde die makkelijk mee te nemen en lang houdbaar moesten zijn. Daarbij werd suiker het toverwoord: lekker veel energie, kan niet bederven. Die laatst genoemde werkplek is belangrijk voor zijn latere conclusies.
Om het antwoord te vinden op de vraag waarom juist de succesvolle managers er letterlijk dood bij neervielen, onderzocht Keys 13-duizend mannen in 7 landen. Ook in Nederland, in Zutphen of all places!
Een van Keys voornaamste eindconclusies was het onderscheid in verschillende vetten en de link tussen cholesterol-waardes in het bloed en de kans op hartaanvallen. Hoewel Keys niet pleitte voor vetvrij, mannen uit Kreta die olijfolie aten kwamen als het gezondste uit zijn studie, klonken in zijn bevindingen ook invloeden uit het samenstellen van legermaaltijden door.
Keys onderzoek kwam bij de politiek terecht en op basis van het onderzoek begonnen die begin jaren 70 'the war on fat'. (Als oud-politiekverslaggeefster kan ik voor me zien hoe dat gaat met politici: het maakt niet zoveel uit dat de maatregelen die je neemt ook werken, als er maar duidelijk te zien is dat je er voortvarend mee bezig bent).
In de jaren '70 gingen vanuit de Amerikaanse overheid alle ballen dus op bestrijding van vet en verlaging van cholesterol... dat gebeurde met het McGovern-rapport. Er kwamen voedingsrichtlijnen, die vet bombardeerde tot volksvijand nummer 1. Voedsel moest light en cholesterol verlagend worden. De conclusies uit het McGovern rapport werden later in bijna alle westerse landen overgenomen in hun voedingsadviezen. Tot aan vandaag aan toe!

Dus denderden wij, onze ouders, onze grootouders gewoon door richting de beloofde, vetvrije gezondheid. Alleen kwamen we nooit aan in dat beloofde land... de kaart klopt niet.

Het grootste konijn uit de hoed

Dat de politiek veel verder ging qua zwart maken van vet,  is al erg zat... en dan moet het grootste konijn nog uit de hoge hoed komen!
De aanbevelingen van Keys blijken tot stand te zijn gekomen door wat wetenschappelijk heet: cherry picking. Dat je alleen publiceert over die gegevens uit je onderzoek die je conclusies onderschrijven. Data dat jouw conclusies ondermijnt, laat je gewoon weg. Keys onderzocht helemaal niet mannen uit 7 landen, waaronder Zutphense managers... hij onderzocht mannen in meer dan 20 landen! En in de meeste van die landen was er helemaal geen sprake van een verband tussen het eten van verzadigd vet en het ontstaan van hoog cholesterol waaruit hart – en vaatziekten ontstaan. Die uitkomsten heeft hij gewoon niet gepubliceerd.
Dan komt dus nu de stapeling: het wetenschappelijk onderzoek was onjuist in de aanbevelingen over vet en cholesterol. Vervolgens richt de politiek juist juist alle pijlen op dat ondeugdelijke stuk onderzoek en baseert daar de voedingsrichtlijnen op. Met die die aanbevelingen, kwam vraag naar voeding met weinig vet vanuit de consument. Dus ging de voedingsmiddelenindustrie enthousiast aan de slag, investeerde veel geld in technieken om voedsel vetvrij en smakelijk te maken. Ze gaven ons producten die daaraan voldeden. Ook de farmaceutische industrie investeerde miljarden in de ontwikkeling van medicijnen om cholesterol te verlagen, tenslotte zat daar het probleem (en dus het geld).
Er is wel verzet geweest tegen deze eendimensionale ontwikkeling... maar het bleek een niet te stoppen trein. Er was teveel geïnvesteerd, er stond en staat te veel op het spel. En dus denderden wij, onze ouders, onze grootouders gewoon door richting de beloofde, vetvrije gezondheid. Alleen kwamen we nooit aan in dat beloofde land... de kaart klopt niet.

Cholesterol is een stof die iedere cel in je lichaam nodig heeft en je lichaam kan het daarom zelf aanmaken.

De vetwetenschappers zaten er jaren naast

De laatste jaren is er een kentering op gang gekomen. Steeds meer onderzoeken ondermijnen het verband dat sinds de jaren 70 is gelegd tussen vet en welvaartsziektes. Die ontwikkeling is mooi te zien in voorpagina's van het beroemde Time magazine:
TimeHelemaal links de cover uit 1961 met Ancel Keys. In het midden een cover uit 1984: the war on cholesterol. En als laatste een cover uit 2014, waarin Time op de voorkant schrijft: 'Eet boter. Wetenschappers maakte van vet de vijand. Waarom ze fout zaten'.
Daarnaast kreeg de gezonde vetten (en anti-suiker) boodschap een aantal krachtige verkondigers, waaronder bijvoorbeeld professor Robert Lustig, dokter Mark Hyman, professor Loren Cordain, Whole30 grondleggers Dallas & Melissa Hartwig, functionele geneeskunde expert Chris Kresser en vele anderen.
Het probleem waar ze tegenaan lopen, is dat niet al het vet gelijk is. Daarom is het tegengeluid dus niet zo eenduidig als het jaren erin geramde 'vet is slecht'. Er is ook nog veel discussie aan het vet-front. De een vindt kokosolie fantastisch en de ander wijst erop dat het bij konijnen de aderen liet verstoppen (waarbij ik dan denk: ik ben toch geen konijn en een konijn hoort geen kokosolie te eten).

Het gebrek aan die eenduidigheid maakt het moeilijk om ingesleten overtuigingen te veranderen. Ik ga toch een poging wagen met een voorbeeld: margarine.

Olie en water mengt niet... behalve in margarine.

Margarine is plantaardige 'boter'. Eigenlijk is het plantaardige olie, rijk aan omega 6 vetzuren en water, wat eigenlijk niet mengt maar wat door een chemisch proces tot een substantie als boter worden gemaakt, waarna de boel met kunst en vliegwerk bijeen wordt gehouden.

Jarenlang is ons verteld dat die omega 6 vetzuren (linolzuur) goed zijn voor hart- en bloedvaten en nodig zijn om ons cholesterol te verlagen. Cholesterol staat sinds Keys bekend om het feit dat het aan Becel-linolzuur-vs-omega-3de binnenkant van je aderen plakt en zo adervernauwing veroorzaakt wat weer kan leiden tot hartaanvallen (wie kent dit verhaal niet?). Dat klopt, zeker voor oxiderende, ontstekende plaque in je aderen. Maar dat dat verhoogde cholesterol komt door het vet wat je eet, is niet waar! Cholesterol is namelijk een stof die iedere cel in je lichaam nodig heeft en je lichaam kan het daarom zelf aanmaken. Er is zelfs een relatie met het eten van veel suiker en hoog cholesterol.

Cholesterol: via suiker van de 'vetzuur-taxi' in de 'vetzuurbus'

Als het je lichaam onvoldoende (snel) lukt om je bloedsuikerspiegel naar normaal te krijgen, dan grijpt je lever in. Die zet glucose eerst om in triglyceriden, wat mijn orthomoleculaire docent Tom Fox de 'vetzuur-taxi' noemt. Dat vet wordt via je bloed vervoert naar je buik om daar opgeslagen te worden. Normaliseert je bloedsuikerspiegel nog steeds te langzaam, dat zet je lever de 'vetzuur-bus' in: cholesterol... die kan nog meer vet vervoeren naar je buik. Daar komen dus verhoogde waarden vandaan in je bloedonderzoek, niet van de eieren die je gegeten hebt. Het cholesterol wat je eet, komt maar zeer beperkt naar voren in bloedonderzoek. Je lichaam kan cholesterol aanmaken in een tempo waar jij niet tegenop kunt eten, zelfs niet met bacon, eieren en roomboter! (Let overigens op: dit gaat ALLEEN op in de situatie waarin je je hele voeding omgooit... dit is geen pleidooi voor een uitsmijter bacon, kaas op witte boterhammen met dik roomboter).

Terug naar de margarine en omega 6 vetzuren. Voeding rijk aan linolzuur heeft inderdaad een relatie met een lager cholesterol. Maar... er is een grote maar: de vetzuurhuishouding in je lichaam is ook verantwoordelijk voor ontstekingsreacties. Omega6, wat dus veel in margarine zit, is ontstekingsbevorderend. Op zich prima, een lichaam moet kunnen ontsteken om problemen op te lossen. Er is ook een tegenhanger: Omega3 vetzuren, die voornamelijk zitten in vette vis maar bijvoorbeeld ook in vlees van koeien die gras gegeten hebben, zijn ontstekingsremmend.
Die omega6-omega3 moet in verhouding zijn. Ω6:Ω3 Ibuprofen tabletsmoet zijn max 5:1. Evolutionair gezien hebben we zelfs altijd gegeten in een verhouding van 1:1.  Schattingen zijn dat de verhouding in de westerse wereld ergens rond de 20/25:1 is en in Amerika zelfs 30+:1. Dat komt niet alleen door margarine, maar vooral door alle geharde plantaardige vetten die worden gebruikt in kant-en-klaar producten en fabriekskoekje en fabriekscakejes. Ook zijn we en masse plantaardige olie gaan gebruiken om in te bakken en te braden (ik bespaar jullie mijn tirade over vloeibare bak- en braadproducten).
Wat natuurlijk ook niet meehelpt is het complete gebrek aan omega3 in de voeding. Gevolg: we kunnen heel goed ontsteken en we kunnen heel slecht ontstekingen uitzetten. Maar daar hebben we wat op gevonden: ontstekingsremmende pijnstillers als ibuprofen, naproxen en diclofenac. Chris Kresser, een functionele geneeskunde autoriteit, claimt dat als wij onze vetzuurhuishouding zouden verbeteren, dat al deze producten uit de schappen kunnen. Vraag je eens af: wat zou je met die wetenschap doen als je CEO was van een bedrijf in ontstekingsremmende pijnstillers of omega6 rijke voeding? Precies... ondersneeuwen met reclames voor je product waar je hele bedrijf om draait en lobbyen om de voedingsrichtlijnen gunstig te houden! Dat gaat dus al tientallen jaren zo.

10 vet-feiten

Zo, dat was een heleboel informatie... ben je er nog?
Ik ga je op weg helpen om je weg te vinden in dit moeras. Daarvoor zet ik 10 vet-feiten op een rijtje... een aantal herken je uit het verhaal en een aantal zijn gebaseerd op het werk van dr. Mark Hyman.

1. Suiker, niet vet, zorgt voor extra lichaamsvet, vooral op je buik.
We eten te vaak en te veel suiker en geraffineerde koolhydraten als meelproducten. Zelfs mensen die 'gezonde dingen' eten, krijgen zo de hele dag suikerpieken in hun bloedsuikerspiegel. Ontbijt je met yoghurt, muesli en fruitsap? Dat komt neer op voornamelijk suiker, een piek dus. Neem je een 'gezond tussendoortje' om 10 uur, een granenreep of biologische koek? Suikerpiek! Eet je boterhammen, misschien zelfs met zoet beleg en misschien een smoothie als lunch? Suikerpiek. Om vier uur nog iets kleins om je over je lucnhdip heen te trekken? Suikerpiek. 's Avonds aardappels/rijst/pasta, misschien nog wat fruit of een toetje? Suikerpiek. En dit zijn nog allemaal 'gezonde' keuzes. Gooi er een paar blikjes energy drink of frisdrank, een paar handjes snoep en een muffin bij de koffie bij en je bent nog veel verder van huis!
Deze continue toevoer van suiker en geraffineerde koolhydraten zorgt op den duur voor insuline resistentie, waarover zoals beloofd binnenkort een blog. Maar kort en goed: je cellen gaan minder goed reageren op insuline, waardoor je lichaam juist meer insuline gaat maken om je bloedsuikerspiegel naar normaal te krijgen. Insuline is ook het hormoon dat vetopslag stimuleert... insulineresistentie is het begin van veel stofwisselingsproblemen en ziektes.

2. Het vetverhaal is moeilijker te begrijpen dan het suikerverhaal.
Suiker heeft ontzetten veel namen, en het lijken er steeds meer te worden. Mijn teller staat momenteel op 257. Maar daarmee houdt de moeilijkheid wel op want: suiker = suiker = suiker = suiker. Alle suiker doet in je lichaam precies hetzelfde, of het nu uit een klontje komt of van ingedroogd, linksdraaiend dadelsap. Het gooit je bloedsuiker omhoog en dat controleert je lichaam door de energie te verbruiken of hoe dan ook op te slaan.
Vet is veel moeilijker. Je hebt verzadigd, onverzadigd, meervoudig onverzadigd, trans vetten... en dan heeft iedere categorie nog onderverdelingen. Alleen omega 3 heeft al ALA, DHA en EPA. Sommige vetten zijn goed, andere zijn neutraal en ja, er zijn ook slechte vetten. Geef jezelf de tijd om een beetje bekend te raken met de mogelijkheden.

3. Vetarme dieten zijn meestal hoog in suiker en geraffineerde koolhydraten, die slecht zijn voor je hart.
Mensen die producten eten die vetarm zijn, krijgen meer suiker en zetmeel binnen. Bijvoorbeeld via de voorbeelden van ontbijtkoek en light pindakaas. Daar maakt je lever uiteindelijk de vetzuur-bus van: het soort cholesterol dat problemen kan geven met je hart- en bloedvaten (small, dense LDL). Uit onderzoek blijkt zelfs dat cholesterol niet de grootste factor is die bijdraagt aan hartaanvallen. Want 75% van de mensen die met een hartaanval op de spoedeisende hulp komen, hebben een normaal cholesterol maar wel pre-diabetes of diabetes type 2. Dat wijst dus op suiker, niet op vet.

4. Verzadigd vet is niet de vijand.
Er is geen verband tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten, dat blijkt uit een 'review' van alle onderzoeken over verzadigd vet in American Journal of Clinical Nutrition. Wel blijkt ook hier dat kwaliteit van vet wel belangrijk is. Het verzadigde vet van spek van lage kwaliteit, bijvoorbeeld van kettingzeugen die volgepropt worden met antibiotica en die niet kunnen bewegen, heeft een ander effect dat het verzadigde vet uit kokosolie. Je kunt dus niet al het vet hetzelfde behandelen.

5. Sommige vetten zijn ongezond.
Denk hierbij aan trans fat (zit in veel goedkope koek, gebak, snacks, diepvriesproducten en gefrituurde producten). Ook ontstekingsbevorderende plantaardige oliën zijn ongezond, vooral als het gehard plantaardig vet is. Doordat we zoveel beter de ontsteking aan kunnen zetten en vele minder goed uit... ontstaan door deze 'gezonde' plantaardige olie juist veel (chronische) ziektes. 

6. Iedereen kan meer omega3 gebruiken.
Uit onderzoek in Amerika blijkt dat 99% van de bevolking te weinig omega3 eet, hier zal dat niet heel veel beter zijn. Dat komt gedeeltelijk ook omdat we in westerse samenleveingen als we vette vis eten dat vaak kweekvis is die geen algen maar bijvoorbeeld soja hebben gegeten en daarom nauwelijks omega3 bevat. Zelfde geldt voor rundvlees en melkproducten van koeien die geen gras hebben gegeten. Het komt er uiteindelijk op neer dat je omega3 vetzuren vaak uit een goed supplement moet halen. Let erop dat het in een donker potje zit en dat er vitamine E (tocoferolen)  is toegevoegd, want visolie wordt snel ranzig. Wij gebruiken en verkopen sinds kort die van Pure Pharma en bewaren het zelfs in de koelkast.

7. Vet eten helpt met de vetverbranding.
Het toverwoord hier is niet sexy, maar het draait om vloeibare celmembranen. Hoe vloeibaarder de wanden van een cel zijn, hoe beter insuline kan aankoppelen aan de insuline-receptor die op die celwand zit. Als dat beter verloopt, wordt je bloedsuikerspiegel beter gereguleerd. Als je bloedsuiker schommelt, maakt je lichaam te veel insuline en daardoor sla je teveel energie op als vet. Door vet te eten en je lichaam je leren het als brandstof te gebruiken naast suiker ga je vetopslag tegen (vooral op je buik) en je hebt nog minder honger ook. Door goede vetten te eten kan je dus zelfs afvallen in vet. Door veel suiker en de verkeerde vetten, sla je juist meer vet op (en ook nog juist in je buik).

8. Goede vetten verbeteren je gezondheid.
Het was begin maart nog groot in het nieuws: een dieet met meer vet en minder geraffineerde koolhydraten kan diabetes type 2 genezen. Ik maak hetzelfde mee met diabetespatiënten die een Whole30 doen. Niet ik zeg dat het beter met ze gaat, hun artsen zeggen het. En sommigen kunnen zelfs hun medicijn reduceren of stoppen. Soortgelijke resultaten zie ik ook terug in mensen met hoge bloeddruk en hoog cholesterol. Let wel: alleen je eten aanpassen is een stukje van de puzzel. Om echte verbetering te boeken kijken we naar alle factoren van de Whole9.

9. Je hersenen bestaan voor 60% uit vet.
Je brein gebruikt suiker als brandstof en kan geen vet verbranden... omdat het zelf uit vet bestaat. Het zou toch wat worden als je hersenen zichzelf zouden kunnen gebruiken als brandstof! Van die 60% vet is weer het grootste deel een van de omega3's: docosahexaenoic acid (DHA). Je hersenen hebben dus DHA nodig, je kunt het maar zeer beperkt zelf maken (uit ALA, de omega3 uit plantaardige bron). Vissen zijn daar nu eenmaal veel beter in. Voldoende goede vetten vebeteren daardoor allerlei hersenfuncties als geheugen, kunnen leren, je stemming. Een tekort aan goede, omega3 vetten wordt gelinkt aan vreselijke aandoeningen als depressiviteit, angststoornissen, bipolariteit en schizofrenie.

10. Je lichaam geeft je een seintje of je genoeg goede vetten krijgt.
Beter je let op of je voldoende goed vet binnen krijgt, hoe beter je lichaam zal werken. Dat heeft te maken met die niet-sexy vloeibare celmembranen. Je hebt 75 triljard cellen in je lichaam... die hebben allemaal een celmembraan van goede vetten. Tel uit je winst.
Hoe weet je of je genoeg binnen krijgt? Je lichaam waarschuwt je bij een tekort met signalen als:
* Droge, jeukende, schilferende huid
* Zachte, scheurende of broze nagels
* Hard oorsmeer
* Kleine, harde bultjes op de achterkant van je armen of bovenlijf
* Pijnlijke, stijve gewrichten

Hey, dat zijn precies de dingen die verbeteren met het volgen van ons voedingsadvies en zeker wanneer je een Whole30 doet!

Welke vetten raden wij dan precies aan?

Om in te bakken: verzadigd vet omdat dat minder snel verbrand. Denk aan kokosolie, ghee (geklaarde roomboter) of dierlijk vet als reuzel of Avocadoossenwit. Die laatste 2 alleen van dieren die biologische gehouden zijn en hun natuurlijke eten hebben gekregen (dan zit er meer omega3 in). Dat geldt in mindere mate ook voor de ghee.

Verder: Olijfolie, natuurlijk. Extra virgine voor in de salade, milde voor in de zelfgemaakte mayonaise. Avocado's, kokosmelk, olijven. Noten en zaden eten we wel zo of als notenpasta. De olie ervan slaan we over vanwege de omega6-vetten (die tellen extra hard aan als je alleen het vet hebt, zoals in olie).

Ook eten wij iedere dag eieren (meervoud!), schrikken we niet terug van vetter vlees als bacon, worst of een speklapje, mits het van fantastische kwaliteit is en eet Naomi vette vis (Brenda lust het echt niet). Daarnaast nemen wij iedere dag onze omega3 capsules.

Voor vet hoe je dus niet bang te zijn: het is super gezond, mits je de goede te pakken hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.