Sportvasten, zo nieuw… dat is even wennen!

Sinds een jaar ben ik Sportvasten coach, een methode om sportprestaties te verbeteren en gewicht te verliezen. Ik ben sv-dh-klein1ervan overtuigd dat het werkt. Al is het niet wat sommige mensen denken: “10 dagen vasten en dan hoef ik nooit meer op mijn eten te letten”. Sportvasten is een levensstijl, een actieve levensstijl. Niet iedereen is het eens met de revolutionaire methode, hier en daar klinkt er forse kritiek. Die kritiek is volgens mij onterecht. Maar, laat me eerst eens uitleggen wat Sportvasten is.

Het hart van Sportvasten is een kuur van 10 dagen, waarbij je volgens een heel precies schema eet en later vast. Eerst eet je nog dingen als kwark, salade en vooral veel pistachenootjes. In totaal moet je het 3 dagen volhouden om op slechts drie kleine sapjes per dag te leven. Iedere dag moet je erbij sporten en supplementen nemen. Wat er gebeurt, is dat je lichaam gedwongen wordt om vet te gaan verbruiken als brandstof. Door de supplementen zijn je spieren beschermd tegen afbraak.

Het moment dat je lichaam (meer) vet gaat gebruiken als brandstof, noemen we de switch. Dat is het doel van het Sportvasten, die switch. Na een paar dagen sap-vasten, ga je dan langzaam weer beginnen met het opbouwen van het eten van vast voedsel.
Door daarna goed op te letten wat je eet, regelmatig intensief te sporten en af en toe een verkorte Sportvasten-kuur te doen, kun je ervoor zorgen dat je lichaam in die vetverbrandingsstand blijft staan. Daardoor zal je lichaam minder vet zijn (en dus minder zwaar) en kun je beter sporten omdat je een extra energiebron hebt aangeboord.

Vet is natuurlijk vooral bekend als iets wat over je broek hangt of je dikke benen geeft. Maar vet is dus ook een excellente brandstof voor je lichaam. Een gram vet bevat meer calorieën dan een gram koolhydraten. Je hoeft er dus minder van in je lichaam te hebben om voldoende energie te hebben. Daarom slaat je lichaam overtollige calorieën ook op als vet: dat is efficiënte energieopslag.

Nu is Sportvasten hartstikke nieuw en ontwikkelt door een Nederlander: medisch bioloog Remco Verkaikmetabolic_switch_gauge. Voordat hij Sportvasten begon, werkte hij bij het IOC dopinglaboratorium en maakte hij sport- en voedingsschema’s voor topsporters. Jarenlang heeft hij de methode uitgeprobeerd en geperfectioneerd. Pas toen hij de precieze formule had gevonden heeft hij de methode op de markt gebracht, Sportvasten werkt samen met artsen, voedingsmiddelentechnologen en zelfs schaatscoach Jac. Orie. Toch kijken veel mensen raar op van de methode: Niet eten? Wel sporten? Dat kan toch helemaal niet! Maar ja, dat kan dus wel…

NOC*NSF

De bekendste criticaster van de Sportvasten methode is het NOC*NSF. Vorig jaar publiceerde zij een artikel waarin het Sportvasten werd afgeraden.
Het lijkt erop dat de deskundigen van NOC*NSF de literatuur erop hebben nageslagen en tot de conclusie komen dat het gewichtsverlies vooral door dehydratatie (uitdroging) zou komen en dat de verbeterde prestatie veroorzaakt zou worden doordat de proefpersoon de test al kende en dus geleerd had. De positieve effecten zouden niet wetenschappelijk bewezen zijn en dus raadde  NOC*NSF het Sportvasten af.

Wat wel een beetje raar is: NOC*NSF baseert zich op een artikel waarin wielrenner Daan de Groot juist geweldige resultaten boekt. Wat nog vreemder is, is dat de onderzoekers van NOC*NSF zelf het Sportvasten niet hebben getest, niet aan Remco Verkaik om uitleg hebben gevraagd over zijn methode en zelfs de supplementen niet in het lab hebben onderzocht. Zelfs Daan de Groot en zijn begeleider is niets gevraagd. Dat is op zijn minst ongewoon voor een onderzoek dat gepubliceerd wordt onder de grootste sportvlag die Nederland heeft.
Ook vinden de onderzoekers het een bezwaar dat Sportvasten wordt ondersteund met supplementen die je moet kopen via Sportvasten. Er zou een WC-eend-effect kunnen zijn.

De Tour op een oude fiets

Wielrennen, Tour de France 1903. Finish van de 1e Tour de France, links [Leon Georget] en rechts de eerste winnaar Maurice Garin. Parijs, juli 1903.

Wielrennen, Tour de France 1903. Finish van de 1e Tour de France, links [Leon Georget] en rechts de eerste winnaar Maurice Garin. Parijs, juli 1903.

Waar het een beetje op lijkt is dat iets nieuws langs de oude meetlat is gelegd. Dat er met inzichten van gisteren is gekeken naar een methode voor morgen. In een officiële reactie zegt het Sportvasten-team: (Sportvasten…) is zo vernieuwend en onorthodox dat veel artsen, diëtisten, sporters en andere professionals het vanuit hun eigen perspectief en achtergrond niet kunnen doorgronden.

Doorbraken in de sport (en op allerlei andere vlakken) worden altijd met argusogen bekeken door de gevestigde garde. Maar zonder ontwikkelaars als Remko Verkaik zouden de wielrenners in de tour nog steeds op een doortrapper de berg op moeten en reden schaatsers nog in een wollen trui op een buitenbaan vol hobbelig ijs. Zonder klapschaatsen! (Die ook jaren moest wachten op erkenning)
Zonder pioniers zouden vrouwen nog steeds geen marathon mogen lopen omdat volgens de experts van toen (1928) bij afstanden langer dan 200 meter “hun baarmoeder eruit zou kunnen vallen”. Echt waar, dat dachten ze echt!

Ik heb het Sportvasten zelf geprobeerd en ben ervan overtuigd dat het werkt. Ik ben 3,5 kilo afgevallen en mijn vetpercentage ging van 15,8 naar 13,2. Nog altijd voel ik de resultaten van mijn kuur. Ik heb minder behoefte aan zoetigheid, mijn motor loopt op pistache noten. Letterlijk: die eet ik als snack een paar uur  voordat ik 2 spinninglessen achter elkaar ga geven. Daarnaast heb ik meerdere mensen begeleid die Sportvasten echt als levensstijl hebben omarmd en geweldige sportprestaties neer hebben gezet. Toen Sam Pitzalis 42 kilometer de Zwitserse berg op rende voor de Jungfrau marathon, kon dat papieren onderzoek van NOC*NSF hem eigenlijk niet zoveel schelen… hij liep te lekker op zijn vetverbrandingsmotor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.