Laat het ijs in de vriezer

Het is een methode die bijna iedere sporter toepast bij een blessure: ijs erop! Van een klap met hockeystick op je hand en een dikke enkel omdat je je verstapt, tot een blauw oog... de eerste reactie van veel mensen is: koelen. Met ijs. Dat blijkt niet de beste methode te zijn, het kan zelfs averechts werken.

ijsIk geef toe: ook ik heb jaren geijst. In mijn korfbaljaren zat ik vaak met een ice pack op mijn enkels of mijn vingers. Toen Brenda maanden met haar been omhoog zat na een skiongeval, ijsten we haar knie drie keer per dag. Om de zwelling tegen te gaan en met de overtuiging dat dat voor een sneller herstel zou zorgen. Maar zoals dat gaat: inmiddels hebben we nieuwe kennis en weten we beter. IJs is supereffectief tegen de pijn van de blessure, maar tegelijkertijd vertraagt ijs het herstel van diezelfde blessure. Je moet je dus afvragen wat je wil: nu snel van de pijn af of sneller van je net opgelopen blessure af?

Het vergaren van de voor ons nieuwe kennis begon allemaal een paar jaar geleden met de video 'MobilityWOD' van de Amerikaanse fysiotherapeut Kelly Starrett, die een onder CrossFitters populair videoblog bijhoudt.

De video's van Kelly zijn soms wat moeilijk door te komen: een drukke Amerikaan, in dit geval bijgestaan door een mompelende kerel met petje, omringd door enorme spierbundels. De geluidskwaliteit van de video is slecht, er gaan deuren open en dicht en er rinkelen zelfs telefoons langdurig. Na een paar minuten hebben we hem uitgezet en zijn we wat anders gaan doen. Toch is toen het zaadje geplant.

Fast forward een paar jaar en Brenda hoort opnieuw een betoog tegen het gebruik van ijs bij sportblessures, van haar docent orthomoleculaire voedingsleer. Zij vertelt over hoe een ontstekingsreactie nodig is voor herstel van een trauma. Dat is wat een blessure is: schade aan het weefsel. Sterker nog, de ontsteking is het begin van het herstel.
Bij een blessure gaat je lichaam automatisch doen wat na miljoenen jaren evolutie het best blijkt te werken: de boel repareren via een ontstekingsreactie. Het nadeel daarvan is dat die natuurlijke reactie pijn kan doen, soms wel 24 tot 48 uur lang. Dat is die ontstekingsreactie. Je hebt pijn, zwelling, het gebied wordt warm, rood en je kan het minder gemakkelijk bewegen.

Maar dat doet je lichaam niet voor niets. De warmte zorgt voor de ideale omgeving voor reparatie van beschadigd weefsel. Je snapt al: ijs werkt precies averechts bij dat proces! Het zorgt ervoor dat er minder bloed naar het gebied gaat, terwijl dat juist de ingrediënten voor genezing moet aanvoeren. Ook moet het bloed de afvalstoffen afvoeren die zijn ontstaan, zoals beschadigd weefsel.
Overigens: om precies dezelfde reden moet je geen ontstekingsremmende pijnstillers nemen als diclofenac, ibuprofen of naproxen bij een acute maar tijdelijke ontsteking, zoals een blessure. Het stopt de ontsteking en dus ook de genezing.

Gary Reinl is de man met het petje in de video 'MobililtyWOD' en hij heeft een boek geschreven over het (niet) ijsen van blessures: Iced!
Daarin staat een mogelijke verklaring waarom we met ijsen begonnen zijn: er was een man die zijn arm verloor, er helemaal af. Zowel de man als zijn arm werden naar het ziekenhuis gebracht, waarbij de arm op ijs werd bewaard. Dit was een van de eerste keren dat het er weer aan zetten van een lichaamsdeel een succes was en dat kwam doordat de afgerukte arm was geijst. De weer aangezette arm werd nieuws en ijs dus ook. Ergens is er een vertaling gemaakt van het gebruik van ijs bij afgerukte ledematen naar het gebruik van ijs bij geblesseerde ledematen. En zo komt het dat er op iedere sportschool en sportclub blessures behandeld worden met ijs. Maar de werking ervan is nooit echt wetenschappelijk onderbouwd.

Wat dan wel?
Het eerste is: kiezen. Wil je nu snel van de pijn af? IJs erop! De prijs daarvoor: de genezing duurt langer.
voo doo flossWat beter helpt is compressie, bijvoorbeeld door twee minuten lang strak in te zwachtelen (Kelly Starrett gebruikt hiervoor de Voodoo Floss) om de zwelling te stoppen en daarmee de pijn te verlichten. Het mag niet gaan tintelen, dan moet de zwachtel los. Naomi wil dit jaar nog een opleiding volgen in Voodoo Floss, zodat HealthCreators dit ook kan gaan toepassen op een veilige manier.
Daarnaast: zoveel mogelijk bewegen als pijnvrij mogelijk is, ook tijdens de compressie. Op die manier voer je het vocht af zonder de genezing te stoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.