Slapen rulezzzzzzzzzzzz

In mijn verslaggevers-jaren liep ik bijna letterlijk op koffie. Mijn record staat op 13 espresso's op een dag, aangevuld met een paar RedBull's en wat cola. Doodmoe was ik... maar ik moest door, vond ik toen. Een ding weet ik zeker: dat record gaat nooit meer sneuvelen! Sinds afgelopen zaterdag ben ik zelfs op cafeïne-vakantie: 30 dagen lang neem ik helemaal geen cafeïne. Tot nu toe een experiment vol verrassingen voor mij.

Door Brenda Heskes, HealthCreator

Sinds een week of 10 had ik mezelf al een koffie-limiet opgelegd: maximaal 3 kopjes per dag, de laatste bij de lunch. Dat koffiebesluit had ik genomen nadat we een weekend in Brussel waren, waar in ons appartement geen mogelijkheid was om koffie te zetten. De hele zaterdagochtend liep ik rond met barstende koppijn, totdat ik een dubbele espresso to go nam... toen was de hoofdpijn bijna meteen weg. Dat zette me aan het denken: doe ik zo mijn best om gezond te leven, ben ik stiekem nog compleet afhankelijk van koffie. Daar wilde ik vanaf. Het minderen ging best goed, nergens last van eigenlijk. Top, gewonnen... of toch niet?

Ik had inmiddels een nieuw doel erbij: ik wilde meer en dieper slapen. Het is niet een heel sexy onderwerp, slaap. Toch is het misschien nog wel belangrijker dan genoeg bewegen en goed eten... al was het maar omdat vermoeidheid die andere twee enorm ondermijnt. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat als je te weinig hebt geslapen, je de volgende dag meer trek hebt in koolhydraten. Over langere perioden is zelfs aangetoond dat mensen die te weinig slapen een grotere kans hebben op een hoog BMI (Body Mass Index). En voor de sporters onder ons, las ik een interessant artikel met de titel "Slaap, de ondergewaardeerde prestatieverbeteraar": iedereen weet dat wanneer je je gebroken voelt na een slechte nacht, de training ook vaak niet lekker gaat. Je kunt je minder goed focussen en dat is vooral bij nieuwe of complexe bewegingen een probleem. Nu blijkt dat als je continue te weinig slaapt, de training net zo slecht gaat... alleen valt dat  jouw slaperige brein niet eens meer op. Voor 2014-10-22-18-30-19hetzelfde geld denk je dat je op je max traint, maar zou je veel meer kunnen met genoeg slaap. Daarnaast: je lichaam werkt aan onderhoud en herstel tijdens je slaap. Raar dus, dat we aan slaap dan verhoudingsgewijs veel minder aandacht geven.
Ik ging meteen flink aan de slag: las verschillende artikelen over beter slapen, hing verduisteringsgordijnen op in onze slaapkamer, plakte het bovenlicht naar de gang af met zwart plastic, deed de ramen open en de deur dicht... Om beter in slaap te vallen, installeerde ik apps als f.lux op mijn computer en twillight op mijn telefoon en tablet, om te zorgen dat mijn apparaten 's avonds geen blauw licht creëren. Blauw licht gooit je natuurlijke slaap-waak-ritme in de war en zorgt ervoor dat je aanmaak van melatonine in de war raakt, al het licht trouwens, maar blauw licht het meeste. Melatonine is het hormoon dat regelt dat je slaperig wordt en lekker tukt. Slaapwetenschapper Russel Foster geeft een goed overzicht van wat te weinig slaap met je doet in zijn TedTalk, die onder aan dit blog staat.
Mijn persoonlijke ervaring: Door al die maatregelen ging ik voor mijn gevoel wel beter slapen, dieper... maar geen minuut langer.

Mijn focus op slaap leverde ineens op dat ik overal informatie vond over slapen en vermoeidheid. Ik lees bijvoorbeeld momenteel het boek "Before Happiness" van Shawn Achor, de man van een van de grappigste en tegelijkertijd interessantste TedTalks ooit (niet over slaap).

Hij schrijft over het belang van slaap voor hoe je je eigen omgeving en leven ervaart. Vermoeidheid zorgt er, kort gezegd, voor dat je alles veel donkerder inziet. Het wordt domweg moeilijker om positieve en leuke dingen te onthouden, als je moe bent. Achor legt uit dat je zenuwgestel een slaaptekort interpreteert als een gevaar. Dus alle systemen gaan op scherp om andere gevaren te vermijden. Kortom: je gaat meer aandacht geven aan negatieve dingen. Tel dat op bij je vermoeidheid en je begrijpt waarom je er niet gezelliger op wordt als je te weinig hebt geslapen.

magnified_blueOndertussen had ik van Naomi een armbandje gekregen dat werkt als een stappenteller en die ook je slaap bijhoudt: een Up by Jawbone. Daaruit bleek al snel dat ik te weinig sliep. Sommige nachten nog geen 6 uur, gemiddeld rond de 7 uur per nacht (en ik heb echt minimaal 8  te uur nodig). Mijn gevoel dat ik dieper sliep, bleek wel te kloppen, bleek uit de statistieken die het armbandje me liet zien. Nu nog meer, langer... zonder te stressen over mijn slaap tekort. Voor je het weet lig je wakker omdat je piekert over hoe je meer slaap kunt krijgen.

Zo kom ik weer terug bij de koffie. Die dronk ik tot afgelopen weekend wel minder dan vroeger, maar misschien moest ik er een keertje helemaal mee stoppen. Om zo te kunnen voelen hoe moe mijn lichaam nu precies was. Daarmee ben ik nu 5 dagen geleden begonnen en dat was wel even schrikken. Ik kreeg alsnog een soort afkickverschijnselen: hoofdpijn, extreem moe, beetje chagrijnig. Dat had ik niet verwacht en het hield 2 dagen aan. Daarnaast nam mijn trek in koffie in razend tempo af nu mijn favoriete drankje niet meer gepaard ging met de buzz die ik dus ongemerkt toch krijg van cafeïne. Na de tweede cafeïne vrije dag volgde er een soort halve coma: een nacht van 9 1/2 uur mooie, diepe slaap. Met 's middags nog een gestolen siësta van een klein uurtje en 's nachts weer een nacht van bijna 8 uur heerlijke slaap. Ik bleef wel moe, dat trekt nu op dag 6 pas enigszins weg.
Om conclusies te trekken voor de lange termijn is het nog te vroeg, maar ik weet wel dat ik me niet meer ga laten foppen door koffie. Niet dat ik het nooit meer ga drinken, maar niet meer dagelijks en niet meer op vaste momenten. Ik ga lekker wat meer slapen, dat is veel beter voor me.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.